Кросоувърът се ражда от кръстоска между хечбек и SUV
Секция: Автомобили
10 Юли 2016 12:36
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кросоувърът се ражда от кръстоска между хечбек и SUV

/КРОСС/Висока позиция на седене, добра видимост във всички посоки, лесно качване и слизане, удобен и голям багажник, по-голям просвет, безпроблемно качване по бордюри и преминаване през дупки и лоши пътища, усещане за сигурност и превъзходство. Това са само някои от качествата, които превръщат кросоувърите в най-желаните автомобили от потребителите в последните години. Независимо дали задвижването им е на две или на четирите колела, това са колите, които задоволяват в най-голяма степен изискванията на съвременния купувач. Показват го пазарните цифри - сегментът на кросоувърите е най-бързо развиващият се в цялата автомобилна индустрия.

Nissan има основания да претендира, че е основоположник на тази категория леки коли с лансирането на първото поколение Qashqai през 2006 г. Моделът се превръща в абсолютен хит и бестселър, но всъщност е замислен като ван и историята на неговото раждане и развитие е твърде интересна. През 2002-ра японците започват да работят върху следващата генерация Nissan Almera, който трябва да порасне по размери и да се конкурира с компактните ванове Seat Altea и VW Golf Plus. Девет месеца по-късно екипът инженери стига до решението, че новият им модел не е конкурентоспособен и не носи традиционните ценности на марката. Тогава възниква идеята да се проектира минивариант на Murano, защото по това време SUV-овете започват да набират популярност. Традиционните купувачи на леки коли обаче все още имат „некои съображения" пред подобен тип автомобили - високият разход на гориво, шумно купе, интериор с ниско качество, трудно маневриране. Конструкторите на Nissan съчетават най-доброто от семейния хечбек (компактност, ниски разходи) с най-доброто от SUV-овете (комфорт, функционалност, простор) и така се появява първият кросоувър, предназначен първоначално само за европейския пазар.

Японците работят "на сляпо", тъй като липсва конкурент или друг модел, с който да правят сравнение. На изложението в Женева през 2004 г. е представен концептуален автомобил, който е посрещнат със смесени отзиви, има и известна доза скептицизъм за бъдещите пазарни резултати. За да направят първия Qashqai по-изгоден, от Nissan решават да сведат до 40% продукцията със задвижване на четирите колела, тъй като малко от собствениците реално имат нужда от 4х4. Серийният модел е показан през есента на 2006 г. на изложението в Париж и е пуснат на пазара през февруари 2007 г. Противно на очакванията това се превръща в най-успешния автомобил в 80-годишната история на Nissan и до днес са пласирани над 2,6 милиона броя.
През 2010 г. компанията добави в портфолиото си и по-малкия кросоувър Juke, който също трупа продажби с висока скорост и се отличава от всички останали модели със смелия си дизайн. Третият кросоувър в гамата на Nissan е новият X-Trail, представен през 2014 г. Японската „тройка" реализира повече от 400 000 продадени кросоувъра в Европа през миналата година, а производителят продължава да работи по усъвършенстването им. Само за тестове на ходовата част на Qashqai, Juke и X-Trail е измината дистанция, равна на 60 обиколки на земното кълбо - над 2,4 милиона км. За да се гарантира качество, вратите са изпробвани с отваряне и затваряне 1,2 милиона пъти, а предният капак - 48 000 пъти. Стъклата на всеки модел са отваряни и затваряни поне 30 000 пъти, мигачите са включвани 2,25 милиона пъти, стереоуредбата е работила на макс 1200 дни. Върху панорамния покрив са спускани тежести с теглото на кафява мечка, а материалите в интериора са тествани срещу трудни за почистване замърсявания като петна от шоколад, червило, гел за коса.

Размяна на погледи с шофьор на Nissan при спиране на светофара може да бъде началото на една красива връзка, установи проучване на Центъра по психометрични изследвания в реномирания университет в Кеймбридж. Проучването открива, че собствениците на автомобили от японската марка са сред най-приятните хора, които можете да срещнете. Чрез техники за личностно профилиране е установено, че водачите на Nissan са сред най-щедрите, добронамерени и приятелски настроени шофьори в Европа. Ако притежавате кола от тази марка, ще ви бъде интересно да прочетете как ви описват изследователите от Кеймбридж: „доверчиви, сърдечни, сговорчиви, внимателни, сдържани". И още: „Ако се влюбите в тях, ще имате честни и открити отношения и ще намерите в тяхно лице един идеален партньор." Не всичко е толкова хубаво обаче, защото повечето от водачите на Nissan вече имат установена и дълготрайна връзка.