Я. Стоилов: Ако днес много неща в България не са наред, то не е заради Конституцията, а въпреки нея
Секция: ПОЛИТИКА
13 Юли 2016 11:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Я. Стоилов: Ако днес много неща в България не са наред, то не е заради Конституцията, а въпреки нея

/КРОСС/ На днешния ден преди 25 години влиза в сила новата българска Конституция. След четвърт век четвъртата българска Конституция вече е втората по продължителност на действие след Търновската. Това се дължи на факта, че тя е сплав от модерния конституционен опит и от и традициите на първата ни Конституция. 

Драматични процеси и събития съпътстват дейността на Великото народно събрание. Това е парламентът, избран с най-голямо мнозинство след политическите промени през 1989 г. и съпроводен с най-големи очаквания.
Във време на остро политическо противопоставяне Конституцията допринесе за запазване на гражданския мир и за създаване на новите държавни институции. Днес трябва да благодарим на тези 313 народни представители от БСП, СДС, БЗНС и други, които подписаха основния закон. Да отбележим, че има политици и държавници, които през годините последователно отстояват разпоредбите и особено духа на Конституцията.
БСП е републиканска партия, която е за парламентарно управление. Ние носим изстрадан исторически опит, който ни задължава да се противопоставяме срещу едноличната власт, срещу принизяването на парламента и срещу подчиняване на държавата на частни и корпоративни интереси. Затова ние сме политически защитници на конституционализма и демокрацията.
Конституцията на Република България е проектът за демократична, правова и социална държава, който сме длъжни да следваме и утвърждаваме. За съжаление действителността в значителна степен се разминава с тези конституционни повели. Ние носим част от отговорността, че в законодателството и в текущата политика допуснахме отклонение от началата на модерната социална държава.
През 90-те години мнозинството от българската десница критикуваше и дори отричаше Конституцията. Водещата дясна партия днес не се противопоставя на Конституцията, тя дори се легитимира чрез нея и работи на принципа „Конституцията не ни пречи, ние управляваме както ни е удобно и изгодно."
Доказателство за достойнството на Конституцията е това, че ДПС, което тогава не подписа Конституцията, днес отбелязва нейните положителни качества. Днес Конституцията е изправена пред няколко национални и европейски изпитания.
Основните права все повече се принизяват до публични или частни услуги. В редица случаи с ниско качество и значително доплащане. Най-красноречивият пример е с правото на здравно осигуряване.
Демокрацията се запазва като форма, но като състояние на обществото е в упадък - в Европа и особено у нас. Казано накратко, глобалният капитализъм победи демокрацията. Равенството пред закона е в основата на демокрацията, а социалната поляризация е нейно отрицание. Дори основни права - като правото на избор, за които десетилетия наред са се водили борби за тяхното признаване и разширяване, днес се представят като задължения!
Докато създателите на Конституцията не позволиха отклонение от класическия принцип на давността за наказателно преследване, то сегашни „реформатори" и „демократи" предлагат давността да не се отнася за деяния, извършени по време на предишната политическа система.
В съвременния свят на изпитание са поставени както сигурността, така и свободата. Не бива заради сигурността да жертваме свободата, нито да си представяме, че можем да сме свободни без сигурност. Този сложен баланс следва да е нашият ориентир, когато обсъждаме законодателни инициативи за борба срещу тероризма.
Конституцията е определила юридическите форми за ползване на най-важните природни и икономически блага. Законодателната уредба и особено практиките на концесиониране и приватизация не отговарят на заложените конституционни стандарти. Как да постигне просперитет нацията, когато мнозина гледат на европейските фондове и на присвояването от държавата като на главни приходоизточници.
Разкъсването на връзките между политическия елит и гражданите, деполитизирането на партиите, постоянните акции, в които на критичен прицел е преди всичко парламента, ни отдалечават от ценностите и принципите на конституцията. В тези условия прогласеното парламентарно управление у нас функционира като авторитарна власт. Има партии и политици, които са готови да узаконят това състояние, но с друг адресат, като лансират идеи за полупрезидентско управление.
Не по-малки са европейските изпитания, на които е подложена Конституцията. В това отношение като нормативен текст тя се оказва на ниво. Тя бе използвана от други страни от Източна Европа, които по-късно приеха нови конституции. С незначителни изменения българската Конституция се вписа в европейското правно пространство.
Член 1 от нея прогласява, че цялата държавна власт произтича от народа. Тя се осъществява от него непосредствено и чрез органите, предвидени в Конституцията. Според закона, решенията, приети на национален референдум са задължителни. Тези категорични и ясни постановки не позволяват у нас да се застъпва теза, каквато развиват тези дни хиляда британски адвокати по повод резултатите от Брекзит. Те твърдят, че „в нашата демокрация парламентът е суверен - ние няма как да бъдем управлявани чрез референдуми или плебисцити".
Нашата Конституция признава приоритет на международните договори, които България е ратифицирала, пред нормите на националното законодателство, когато те им противоречат. Това налага участието на България в такива договори, каквито са военни споразумения, Трансатлантическото споразумение за търговия и инвестиции и други да бъдат задълбочено обсъждани и внимателно решавани. Да не се превръщат те в неравностойна разменна монета, какъвто е случаят с присъединяването към споразумението между ЕС и Канада, за да отпаднат визите за българските граждани.
Остро актуален е въпросът кой и как формира българската външна политика и политиката на сигурност. Едни изявления, често провокативни, чуваме от официалните ни представители на международни форуми - президент и министри и други - успокоително-миролюбиви, казани от премиера, но предназначени само за вътрешна консумация от широката публика.
Демокрацията не изключва различните позиции от различните държавни институции. Но трябва да е ясно кой от техните представители какво наистина отстоява и последователно да се придържа към направените изявления.
Ако днес много неща в България не са наред, то не е заради Конституцията, а въпреки нея. Вместо да посочим политиката и лицата, заради които мнозинството от хората са разочаровани, по-лесно и по-удобно е да се обяви, че причина за това е Конституцията. Така недостатъците на управлението и злоупотребите с властта дискредитират самата Конституция.
Днес с увереност можем да кажем, че Конституцията на Република България, съдържа принципи и правила, които я правят актуална и сега. Тя позволява да се формира нова следпреходна политика, чрез държава, която е активен регулатор, собственик и инвеститор. Чрез насърчаване на кооперации, стопански и граждански сдружения. Конституцията има потенциал за развитие и може да допринесе за развитието на България, като суверенна, справедлива и просветена държава.
Честит конституционен юбилей!