/КРОСС/Затягат контрола върху спасителите по морето. В картотеки в Българския червен кръст ще бъдат оценявани не само физическите им данни, но и моралните им качества.
Преди всеки летен сезон спасителите преминават изпит за физическа годност, но се оказва, че това не е достатъчно. Плажуващи понякога се оплакват от грубо отношение.
„Най-честото нещо, с което се оплакват гостите, това е показване на мищци, на мускули, предимство, сила. Тя трябва да се показва, обаче във водата, когато спасяват човек", коментира Илко Раев, председател на БЧК - Варна, цитиран от bTV.
Според Оханес Стоянов, който от 16 години е спасител, в повечето случаи проблемите в комуникацията идват от летовниците.
„Ние винаги използваме обръщението „Вие". Винаги отправяме молба, а не заповед. Летовникът въобще не се съобразява с тези неща. Той започва да ни обижда, ние за него сме никой. Започват да ни ръкомахат, да ни псуват от морето", оплака се той.
„Особено съботите и неделите, когато се случи така, че имаме червен флаг, тогава конфликтът е почти неизбежен, защото всички си мислят, че ограничаваме техните права, а ние всъщност се грижим за тяхната сигурност", каза и Георги Есов, старши спасител.
Идеята е със създаването на картотеки спасителите да бъдат насърчавани към добро отношение. Най-добрите сред тях ще бъдат препоръчвани впоследствие за най-хубавите работни места.
„Защо не и възнаграждения. Може да бъде морално, може да бъде парично", отбеляза Раев.
Обратната връзка за поведението на спасителите ще идва основно от наемателите и концесионерите на плажовете.
„Естествено, че хора, които създават проблеми, ние следващата година не бихме ги наели, но те на друго място биха си намерили работа, защото има недостиг на кадри. Така че не виждам реално кой знае каква полза да има това нещо", смята наемателят Дерон Расовски.
Заради недостига на кадри много от спасителите по Черноморието възрастово са в двете крайности - студенти или почти пенсионери.