/КРОСС/ „Български пощи" ЕАД ще награди велосипедистите, успешно завършили обиколката на България с велосипед, по инициатива на 16-годишния Цветан Иванов от Бобов дол, ученик в гр. Дупница.
Наградите - екипи за велосипедисти с логото на „Български пощи" ЕАД, ще бъдат връчени от главния изпълнителен директор на дружеството Диян Дънешки на 29 юли 2016 г., от 14.00 ч., пред сградата на Централна поща Благоевград, пл."Христо Ботев" 2.
„Български пощи" ЕАД подкрепя „Обиколка на България с велосипед", стартиралата на 13 юли 2016 година от гр.София, по инициатива на Цветан Иванов. По време на седемнадесет дневния маршрут на колоездачите, дружеството организира Подкрепителни пунктове в пощенските станции, съобразявайки се с маршрута на обиколката, който е с дължина 2100 км. В Подкрепителните пунктове на колоездачите се раздават безалкохолни напитки, шоколади, а там където се налага и вътрешни резервни гуми.
СПИСЪК НА ПОДКРЕПИТЕЛНИТЕ ПУНКТОВЕ:
13.7. 2016 г. - пощенска станция - Гара Лакатник, ОПС София окръг, РУ София
14.7. 2016 г. - пощенска станция - Белоградчик, ОПС Видин, РУ София
15.7. 2016 г. - пощенска станция - Лом Ц, ОПС Монтана, РУ София
18.7. 2016 г. - пощенска станция - Тутракан Ц, ОПС Силистра, РУ Плевен
19.7. 2016 г. - пощенска станция - Добрич Ц, ОПС Добрич, РУ Варна
20.7. 2016 г . - пощенска станция - Каварна Ц, ОПС Добрич, РУ Варна
21.7. 2016 г . - пощенска станция - Дюлино, ОПС Варна, РУ Варна
22.7. 2016 г. - пощенска станция -Приморско, ОПС Бургас, РУ Бургас
23.7. 2016 г. - пощенска станция -Царево, ОПС Бургас, РУ Бургас
25.7. 2016 г. - пощенска станция - Крумовград, ОПС Кърджали, РУ Пловдив
26.7. 2016 г. - пощенска станция - Търън, ОПС Смолян, РУ Пловдив
27.7. 2016 г. - пощенска станция - Доспат, ОПС Смолян, РУ Пловдив
28.7. 2016 г. - пощенска станция - Катунци, ОПС Благоевград, РУ София
29.7. 2016 г. - пощенска станция - Благоевград, ОПС Благоевград, РУ София
За велосипедът и пощенската му служба у нас разказва Андрей Пенчев:
Някога великият Бонапарт е казал, че културата на една нация зависи от броя на пощенските дилижанси. Може би малко хора са обърнали внимание на тези знаменателни думи. Че пощите са били винаги в авангарда на човешкия прогрес, не бива да има никакви съмнения. Още при първите влакови композиции е имало пощенски вагони, а първите автомобили също са служили на пощите. Знаменитата „Южна поща" е от първите преноси, осъществени със самолет. Появата на велосипеда също се свързва с пощенската дейност. За чест на българската пощенска администрация, още когато се появяват фабрични образци велосипеди, тя ги въвежда в своите служби. По онова време България е с малко на брой градско население, а селското население е разпръснато по многобройни села, колиби и паланки. Връзката между тях се е осъществявала трудно, още повече, че е липсвала добра пътна мрежа. Обикновено един път седмично и то по-големите села, където е имало кметства или наместничества, са посещавани от конни стражари, които наред със служебната кореспонденция, са пренасяли и частни писма. В края на миналия век България приема Закона за селската поща и именно благодарение на велосипеда тя е била възможно да се осъществява. Селските пощенски куриери, разпределени по съответните пощенски участъци, са имали зачислени велосипеди, с които са пренасяли както обикновена поща, така също и парични преводи, и дребни пратки. Доставката на велосипеди за пощенските нужди е ставала от различни фабрики, както разбираме от една заповед на Главния директор Иван Стоянович от 29 юли 1899 година, която гласи: „За испитанията качествата на велосипедите, които ще бъдат предоставени като образци от известни търговски фирми в градът, заинтересовани в доставката на нужните за Телеграфопощенската служба 15 велосипеда, назначаваме комисия в следующия състав..."
От тази заповед се вижда, че още през миналия век в България вече са доставени велосипеди най-малко от 15 фирми-производителки. Именно затова по онова време, когато в Европа е станало нужда да се илюстрира явлението „Българска поща", за сюжет е използван велосипедистът-пощенец. Такива илюстровани картички ние откриваме отначалото на века както в Европа, така и в Америка, при това като чужди издания.Трябва да споменем също, че тези пощенски велосипедисти са били често обект на нападения, тъй като са пренасяли и парични ценности. Пак от пощенските разпоредби научаваме, че те са били снабдени с различно оръжие (най-често револвери) съобразно удобството за носене.Накрая няма да бъде излишно да спомена, че още с доставянето на първите велосипеди в България се появяват работилници за тяхната поддръжка и ремонт.