Кунева дава 2 млн. лева, за да рекламира образованието със запалки, ключодържатели и антистрес топки
Секция: ПОЛИТИКА
17 Август 2016 08:27
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кунева дава 2 млн. лева, за да рекламира образованието със запалки, ключодържатели и антистрес топки

/КРОСС/ Министерство на образованието и науката обяви обществена поръчка за сувенири и рекламни материали на стойност 2 050 000 лв., без ДДС. Финансирането е за сметка на държавния бюджет и на европейските фондове, става ясно от заданието, обявено в разгара на летните отпуски, информира БГНЕС.
Срокът на изпълнението на поръчката е четири години, т.е. отвъд редовния мандат на настоящото правителство.
За да не обявява серия от обществени поръчки за рекламни материали, ръководеното от вицепремиера по европейските въпроси, борбата с корупцията и министър на образованието Меглена Кунева, ведомство е решило да обяви една процедура за сключване на рамково споразумение с трима изпълнители. Според Министерство на образованието и науката така щяло да се постигне цялостна визия на рекламните материали и сувенири, които ведомството ще поръчва до края на 2020 година. Министерствата, които оперират с европейски средства нямат практиката да обявяват толкова мащабни обществени поръчки, нито за толкова продължителен времеви период - 48 месеца. През април месец тази година например Министерство на транспорта сключи договор за рекламни сувенири на стойност 240 000 лв. или близо десет пъти по-малка сума от тази, която ведомството на Кунева възнамерява да контрактира.
Макар документацията да е подписана от главния секретар на МОН Красимир Велчев, решение за обявяване на обществена поръчка за рамково споразумение на стойност от над 2 млн. лв. е немислимо, без знанието на политическото ръководство на ведомството. Изрично се уточнява, че сумата от два милиона и петдесет хиляди лева е ориентировъчна, а не пределна. Ведомството на Кунева не държи на най-ниската предложена в офертите цена, става ясно още от документацията. Изборът на доставчици ще се основава на комплексна оценка, включваща и субективна преценка на комисията за дизайн и качество на сувенирите. Право да участват ще имат кандидати, които в последните три години са имали оборот от минимум 750 000 лв. в сферата на рекламните материали и сувенирите.
221 000 ключодържатели и антистрес топки са сред артикулите, с които Кунева възнамерява да популяризира дейностите по финансираната от ЕС оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". По нея българските училища, университети и научни институти би трябвало да получат около 1 млрд. лева.
МОН възнамерява да купи и 35 100 шапки, тип "бейзболни", става ясно още от документацията, както и 35 050 тениски - мъжки и дамски. Предвидена е поръчката и на 50 луксозни тефтера, които трябва да са на английски и български езици, а кориците да са от естествена кожа. Не са пропуснати и лазерно гравирани луксозни химикалки - също 50 броя. Планирано е закупуването на още хиляди химикалки, моливи, тефтери и т.н.
Авторите на заданието на обществената поръчка не са пропуснали сред артикулите, с които МОН ще популяризира науката и образованието, да включат дори и 50 (словом: петдесет) запалки, които да позволят брандиране, да имат кожен калъф, както и да са метални. Както и още 100 запалки, но пластмасови. От документацията не става ясно дали те ще подаряват на ученици или на техните учители. Освен луксозни сувенири, с пари на български и европейски данъкоплатци, подчинените на Меглена Кунева, която отговаря и за подготовката на Българското председателство на ЕС, са решили, че могат да се закупят 10 комплекта с инструменти - отвертки, клещи и други, които също трябва да бъдат брандирани. Пари ще се дават и за 50 стъргалки за лед за автомобили, които трябва да са в комплект с метлички. И този артикул следва да се брандира.
На фона на подаръчните комплекти за автомобили, МОН планира да закупи едва около 6000 USB флаш памети, които със сигурност биха били полезни, както за преподаватели, така и за учащи. За сметка това от бюджета от над двата милиона лева, сериозно количество ще отидат за отпечатването на стотици хиляди брошури, дипляни, плакати, флаери и други хартиени носители. Всичко това на фона на загрижеността на Европейския съюз към опазването на околната среда.
Офертите на компаниите, които подадат документи, ще бъдат отворени на 19 септември 2016 г. Ако не се стигне до обжалване на процедурата, то тя би могла да приключи около президентските избори на 6 ноември 2016 г., така, че дори и при сценарий, че ГЕРБ загубят вота и премиерът спази обещанието си да подаде оставка, то Кунева ще остави колосално наследство на потенциалния си наследник от дребни сувенири, както и едри такива - чаши, пазарни чанти, куфари на колела, светлоотразителни гривни, часовници, календари, дъждобрани и много други артикули.
Обявяването на поръчката от ведомството на Меглена Кунева (на 12 август, петък - бел. ред.) става на фона на позатихналия скандал отпреди две седмици, когато стана известно, че неин съпартиец е спечелил обществена поръчка за изработка и поддръжка на сайта на Българското председателство на ЕС през 2018 г., което е отговорност на вицепремиера. Към днешна дата на интернет-страницата продължава да липсва нужната информация за хода на подготовката на Председателството на ЕС за първото полугодие на 2018-та година.
Преди два месеца вицепремиерът Меглена Кунева, която вече близо две години настоява за приемането на антикорупционен закон, лично пое управлението на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Това стана след като неправителствена организация сигнализира за злоупотреби при три проекта. Две години и половина след началото на програмния период по ОПНОИР е усвоен 0,17% от бюджета. Справка на БГНЕС в интернет-страницата за изпълнение на оперативните програми показва, че тази, която МОН управлява е на последно място.