/КРОСС/ "Пресечни точки" е проект на Националната галерия, който има за цел проблематизирането на културните взаимодействия на новото българско изкуство с европейския художествен опит. За изложбата "Музи и модели" кураторката Искра Траянова е подбрала десет чуждестранни и десет български художници, чиито живописни творби от периода 1900-1950 г. са част от фонда на музея.
В този сгъстен отрязък от няколко десетилетия българското изкуство излиза на европейската културна сцена - с участия в Парижкото изложение, на Венецианското биенале и в престижни международни изложби. Между двете световни войни у нас се появява ново поколение художници с ярко изразен индивидуален стил. С модерните си възгледи и иновативни художествени практики те успяват да отворят и приобщят българската живопис към европейските процеси. Това са автори, получили солидно академично образование в най-реномираните художествени академии и училища в Мюнхен, Париж, Виена, Берлин, Флоренция, Рим, Торино и Прага. При възприемането на чуждия опит се откроява обща тенденция на неприемане на крайните проявления на европейския модернизъм и авангард. Интересът се насочва към неокласицизма, постимпресионизма, символизма, сецесиона и експресионизма.
Представените в изложбата европейски художници се утвърждават в сложната и противоречива обстановка между двете световни войни. Тяхното изкуство попада в спокойна зона, далеч от модите на деня, чужда на крайните теории и формули в изкуството. Без да отричат големите достижения на своите авангардни колеги, чието близко наследство признават, но отказват да следват, тези творци предпочитат да останат верни на връзката си с реалността. Живописта им, преосмислила уроците на Сезан, стои по-близо до интимизма на Бонар, Вюйар и Матис. Ясно заявеното пристрастие на включените автори към боравенето с определени форми на синтетичен и експресивен реализъм, се оказва пресечната точка на обособилото се диалогично пространство.
Изложбата продължава до 30 октомври в "Квадрат 500", зала 19.