/КРОСС/Настъпи сезонът на туршиите. Традиционно много българи предпочитат да си направят домашна зимнина, защото вярват, че тя ще бъде много по-качествена и вкусна от купешката. Оказва се обаче, че ги дебне голяма опасност, а именно продуктите, имитиращи оцет.
Българската национална асоциация „Активни потребители" прави проучване, за да запознае хората с рисковете оцетът-менте да им се развали туршията. Сред най-честите нелоялни търговски практики са: думата „консервиране" в етикета на имитиращия продукт, показване на грозде, зеленчуци и туршии, надпис „оцет" върху ценови етикети, подреждането на оцета и фалшивите стоки на един и същи ред, което създава усещането у купувача, че са продукти с еднакво добро качество.
БТВ и предаването „Чети етикета с Биляна Гавазова" обърнаха днес особено внимание на темата с оцета и имитиращите го продукти. Целта на телевизионния екип бе да покаже на потребителите има ли опасни продукти на пазари и ако да - кои са те и как да ги разпознаят. В ефира на БТВ бе показано и най-новото проучване на „Активни потребители", което обхваща редица марки.
„Винен оцет", това е наименованието, което трябва да има напитката, за да сме сигурни, че е качествена и тя е от ферментацията на вино. Тя може да се нарича и „Плодов оцет", при ферментацията на плодово вино или да бъде и „Алкохолен оцет", отново от земеделски, натурален произход, а може да бъде и Балсамов оцет , разказа за зрителите Биляна Гавазова.
Всички останали кисели овкусители (основно продукти използващи синтетична оцетна киселина-петролен дериват Е260) нямат право да използват наименованието „оцет".
Такива продукти се предлагат под търговски наименования, като: „кисела подправка", „кисел продукт", „оцетен заместител", „подкислител" и т.н.
На първо място синтетичният оцет вреди на здравето. При предозиране (над 6% киселинност) на съставката Е260 е възможно при контакт да се стигне дори до химични изгаряния на лигавицата и кожата. Някои от имитиращите продукти може да предизвикат алергии, тъй като съдържат опасни оцветители (калиев перманганат). Синтетичен оцет не трябва да се дава на деца под 7 г.
Имитиращият продукт не е годен за консервиране, уточнява Богомил Николов от Активни потребители. От години получаваме сигнали от хора, които се оплакват, че зимнината им след известно време се разваля -направо гърмят буркани или имат особен вкус. Направихме изследване и установихме, че имитиращият продукт е по-евтин, като разликата все пак е малка, добави Богомил Николов. Всеки може да направи следната лесна калкулация. Ако искате да произведете 100 буркана туршия, ще ви трябват приблизително 5 литра оцет /0,50мл./буркан/, при което ще спестите средно малко над 1 лев, но може да ви се похабят всичките 100 буркана.
В студиото на БТВ Красимир Коев, директор на ИАЛВ обобщи резултатите от лабораторните тестове със случайно подбрани продукти - оцет и подкислители. Изследванията показват, че концентрацията на оцетната киселина в имитиращите продукти и в оцета е в норма. Подвеждащи са обаче някои надписи като тези - „с аромат на вино" и потребителите трябва да внимават и за тях. Разликата в цената на оцета и на имитиращия продукт (синтетичен оцет, кисел продукт и т.н.) е много малка. Това е така, защо производителите на имитиращите продукти влагат много повече в опаковката, за да продават - правят е по-луксозна, по-шарена. Така те подвеждат потребителя, че си купува качествен продукт, а той всъщност купува имитация на оцет, която разваля цялата зимнина.
Е150 е единственият оцветител, който се допуска в оцета - това е карамелът, уточнява Камен Николов от Агенция по безопасност на храните. Когато има други Е-та, това са нарушения - продуктът вече не е оцет, а е имитиращ продукт и потребителят на практика е подведен. Категорично подкислителите не стават за зимнина, добавя Камен Николов.
При имитиращите продукти, дори когато те са легални, а не откровени ментета и фалшификати, отново има момент на заблуда за потребителя, категоричен е Богомил Николов от Активни потребители. Тези имитации ползват най-различни трикове, за да създадат впечатлението, че не са имитации - картинки, изображения, надписи. Друго, което обърква потребителите, е, че истинският оцет и имитиращите продукти са подредени един до друг в магазина. Те трябва да бъдат отделени на различни щандове, за може да се ориентира купувачът по-лесно. Търговските вериги сами биха могли да подемат тази инициатива, въпреки че към момента не са задължени от Закона да го правят.