/КРОСС/ Миналата седмица от Швеция получихме безпилотен самолет, който е предназначен за община Бургас за наблюдение на крайбрежната ивица. Той се програмира и изпълнява мисията автономно. Наземната станция за управление позволява предварително да се зададе полет, да се планира, симулира и след това да се изпълни.
Това съобщи професор Димо Зафиров от Института за космически изследвания към БАН пред Bulgaria ON AIR. Самолетът е с електрически двигател и може да лети 100 минути. Проф. Зафиров показа в ефир две камери, които могат да се заменят в самолета. Едната е за дневно наблюдение, а другата - за растителността.
Друг самолет, който е с бензинов двигател и може да лети няколко часа пък е предназначен за големи разстояния и височини и отново изпълнява мисия за наблюдение.
"За това, за което просто не си помисляме, това не могат да изпълняват тези самолети", коментира проф. Зафиров. "За медицински цели могат да доставят апаратура на мястото на някакво произшествие, за земеделие - може да се анализира състоянието на посевите. С тези самолети може много по-оперативно да се управлява гасенето на пожари, позволяват и радиационно разузнаване", обясни той.
"Важно е физическите лица, които купуват тези дронове да са обучени, защото в много случаи си харчат парите и ги счупват, ако не на първия, то на втория път, когато летят", каза професор Петър Гецов, директор на Института за космически изследвания. "В рамките на половин година сме обучили повече от 100 оператори за различни ведомства. Сега започваме обучение на оператори от Министерството на отбраната, МВР, много частни фирми, Агенцията за горите. Имаме и много проекти по линия на изследване състоянието на електропреносната мрежа", допълни проф. Гецов.