Едва 35,2% от административната реформа е изпълнена
Секция: ПОЛИТИКА
13 Септември 2016 17:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Едва 35,2% от административната реформа е изпълнена

/КРОСС/ Едва 35,2% от мерките по Плана за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация за периода 2014-2015 г. са реализирани. Това става ясно от отчет за свършеното през изминалите две години, предаде БГНЕС.

Планът за изпълнение съдържа 71 мерки групирани в четирите стратегически цели: Ефективно управление и върховенство на закона, Партньорско управление с гражданите и бизнеса, Открито и отговорно управление и Професионално и експертно управление. Отговорник за административната реформа в правителството е вицепремиерът и вътрешен министър Румяна Бъчварова.

Частично изпълнени са 34 мерки или 47.9 %. За по-голямата част от частично изпълнените към момента мерки е предвидено да бъдат финансирани по Оперативна програма "Добро управление" и на практика те ще бъдат завършени в по-дългосрочен период от първоначално заложения в плана. Неизпълнени са 12 мерки или 16.9 %, като за девет от неизпълнените до момента мерки е заложено да се изпълняват в последващ период в Пътната карта за изпълнение на стратегията, пише в документа. Неизпълнено се оказва актуализиране Ръководството за извършване на оценка на въздействието на законодателството. "Предстои изготвянето на наредба, в която ще бъде определена методологията и минималното съдържание на оценката на въздействието", пише още от изпълнението на стратегията. Неизпълнено остава актуализирането на структурите на общинските администрации, което трябва да се финансира с 800 000 лв. по ОП "Добро управление". Не е актуализирана и методологията за извършване на функционален анализ на държавната администрация. 600 000 лв. ще трябва да се усвоят по ОПДУ и за "Разработване на технологична система за анализиране на жалби, предложения и сигнали на гражданите, контрол за тяхното третиране". Други половин милион лева е трябвало, но все още не са усвоени, за да се подобри процесът по оценка и планиране на потребности от специалисти в администрацията. Държавната администрация не е успяла да осигури и ъпгрейдване на Портала за студентски стажове в министерствата и агенциите. Оказва се, че държавната администрация е преценила, че не е необходимо и провеждането на централизиран конкурс за младши експерти, т.е. за назначаването на новозавършили студенти. Централизирани конкурси щяло да има до пет години, става ясно още от документа: "в Пътната карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015 - 2020 г., приета с Решение No 1033 на Министерския съвет от 30 декември 2015 г. е заложено развитие на централизираните конкурси". Неизпълнена се оказва и мярката за осигуряване на приемственост в държавната администрация. "Съгласно получените данни от министерствата през отчетния период не са въведени стандарти за професионална компетентност на служителите в звената по човешки ресурси. Изискванията за професионална компетентност на служителите от звената по управление на човешките ресурси ще бъдат регламентирани при предстоящите промени на подзаконовата нормативна уредба в областта на държавната служба", е друг от неуспешните примери при провеждане на административната реформа.

Заради пропаднала процедура по Закона за обществените поръчки са били провалени и съвместни обучения за повишаване ефективността на взаимодействието на приходните агенции и системата на правоохранителните органи - МВР, ДАНС, следствие, прокуратура, съд. Ново финансиране за подобни обучения не се предвижда, става ясно още от документа, изготвен от подчинените на вицепремиера и вътрешен министър Румяна Бъчварова. Провалът на съвместното обучение става на непрекъснатото изтъкване, от страна на премиера и министри от правителството, за драстично повишена събираемост на данъци и акцизи.