/КРОСС/ Най-накрая оцетните имитации ще бъдат поставени в ъгъла, както се случи с имитациите на сирената. Тази стъпка се предприема с цел потребителите да правят информиран избор, когато посягат към рафта. Решението вече е взето и е въпрос на време да бъде приета новата наредба към закона за виното и спиртните напитки, което ще се случи най-късно до края на тази година, каза днес за в-к „24 часа" Красимир Коев, директор на Агенцията по лозата и виното (ИАЛВ).
От Комисията за защита на потребителите (КЗП) също са категорични, че такова разделение трябва да се приложи в най-скоро време, защото когато се приписват на един синтетичен продукт качества, които реално няма, то това е нелоялна търговска практика. Те визират надписите „за консервиране", които присъстват на етикетите на оцетните имитации, а също и на ценовите табели под рафт на самите търговски обекти, което е напълно некоректна търговска практика. Той обаче допълва, че за подобна отговорност към потребителя дори не е нужно да има наредба, а е въпрос на саморегулация и отговорност от страна на веригите.
Експерти намекват, че и по отношение на оцета, така както беше за имитациите на сиренето, печалбата при търговските вериги е на първо място. Дори ако това означава да е на гърба на гражданите и качеството на продуктите, които им се предлагат с приоритет чрез различни похвати в излагането на рафт и етикетите с промоции.
Проучване на асоциация „Активни потребители" констатира специфични практики на подвеждащо търговско представяне на синтетични оцетни имитации в най-големите търговски вериги. От всички посетени в проучването супермаркети, само в един обект оцетите и заместителите са разделени на отделни щандове. Във всички останали случаи те се предлагат на общ щанд като в най-добрия случай се намират на отделни редове. Приета практика е на щанд обозначен с голяма табела „ОЦЕТ" да са разположени имитиращи продукти. В един магазин дори са открити ценови етикети на имитации, на които пише еднозначно - „оцет". В много от случаите на същите ценови етикети пък пише „кисела подправка за консервиране". С това търговците законно, но некоректно спрямо потребителите стимулират продажбите на имитиращи продукти.
Еднозначно, както Агенцията по безопасност на храните и Агенцията по лозата и виното определят имитиращите продукти като негодни за консервиране при приготвянето на „зимнина" (туршии и други консерви, приготвяни при домашни условия). Но не вземат никакви мерки и не прилагат санкции за заблуждаващи практики от страна на производители и търговци.