Оцетните имитации затирени в ъгъла от 2017
Секция: БЪЛГАРИЯ
17 Септември 2016 09:42
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Оцетните имитации затирени в ъгъла от 2017

/КРОСС/ Най-накрая оцетните имитации ще бъдат поставени в ъгъла, както се случи с имитациите на сирената. Тази стъпка се предприема с цел потребителите да правят информиран избор, когато посягат към рафта. Решението вече е взето и е въпрос на време да бъде приета новата наредба към закона за виното и спиртните напитки, което ще се случи най-късно до края на тази година, каза днес за в-к „24 часа" Красимир Коев, директор на Агенцията по лозата и виното (ИАЛВ).

От Комисията за защита на потребителите (КЗП) също са категорични, че такова разделение трябва да се приложи в най-скоро време, защото когато се приписват на един синтетичен продукт качества, които реално няма, то това е нелоялна търговска практика. Те визират надписите „за консервиране", които присъстват на етикетите на оцетните имитации, а също и на ценовите табели под рафт на самите търговски обекти, което е напълно некоректна търговска практика. Той обаче допълва, че за подобна отговорност към потребителя дори не е нужно да има наредба, а е въпрос на саморегулация и отговорност от страна на веригите.

Експерти намекват, че и по отношение на оцета, така както беше за имитациите на сиренето, печалбата при търговските вериги е на първо място. Дори ако това означава да е на гърба на гражданите и качеството на продуктите, които им се предлагат с приоритет чрез различни похвати в излагането на рафт и етикетите с промоции.
Проучване на асоциация „Активни потребители" констатира специфични практики на подвеждащо търговско представяне на синтетични оцетни имитации в най-големите търговски вериги. От всички посетени в проучването супермаркети, само в един обект оцетите и заместителите са разделени на отделни щандове. Във всички останали случаи те се предлагат на общ щанд като в най-добрия случай се намират на отделни редове. Приета практика е на щанд обозначен с голяма табела „ОЦЕТ" да са разположени имитиращи продукти. В един магазин дори са открити ценови етикети на имитации, на които пише еднозначно - „оцет". В много от случаите на същите ценови етикети пък пише „кисела подправка за консервиране". С това търговците законно, но некоректно спрямо потребителите стимулират продажбите на имитиращи продукти.
Еднозначно, както Агенцията по безопасност на храните и Агенцията по лозата и виното определят имитиращите продукти като негодни за консервиране при приготвянето на „зимнина" (туршии и други консерви, приготвяни при домашни условия). Но не вземат никакви мерки и не прилагат санкции за заблуждаващи практики от страна на производители и търговци.