Програма "Еразъм +" – възможност на преподавателите и студентите да осъществят мобилност в чуждестранен университет
Секция: Интервюта
18 Септември 2016 08:59
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Програма "Еразъм +" – възможност на преподавателите и студентите да осъществят мобилност в чуждестранен университет

/КРОСС/ Доц. д-р Теодора Вълова - заместник-председател на Съюза на учените - клон Плевен, и академичен координатор на договора между ВТУ „Св.св Кирил и Методий" и Университета във Валенсия, реализиран в рамките на Програма Еразъм +, в интервю за Инфо Плевен

 

Доц. Вълова, какви нови възможности пред университетските преподаватели предоставя европейската програма Еразъм +?

Европейската програма за образование, обучение, младеж и спорт „Еразъм+" стартира през 2014г. Поради факта, че предложената многогодишна финансова рамка 2014-2020 включва увеличаване на средствата за образование и култура, това позволи осъществяването на повече мобилности с цел преподавателска дейност. През месец май приемаща институция за тримата преподаватели от Великотърноския университет беше Факултетът по педагогика на Университета в Мерсин, а през септември - Факултетът по философия и педагогика на Университета във Валенсия.

Кой може да участва в програмата за обмен?

Програмата е достъпна за университетски преподаватели - хабилитирани и нехабилитирани, служители и студенти. Преподавателската мобилност с цел преподаване дава възможност на преподавателския състав да преподава в продължение на определен период във висше училище в друга страна. Обикновено периодът продължава от 2 дни до 6 седмици. Целта е подобряване на качеството на преподаване чрез обмен на най-добри практики и новаторски подходи на обучение, насърчаване на международното сътрудничество между висшите училища, както и разширяване на студентската мобилност. За своята дейност преподавателите, служителите и студентите получават финансова подкрепа за път и издръжка от Центъра за развитие на човешките ресурси, в ролята му на Национална агенция по Програмата „Еразъм+".

Вие сте за втори път лектор в Университета на Валенсия, в какви области бяхте фокусирали вниманието си в лекциите?

Поради това, че от предишната мобилност са изминали две години, като академичен координатор на договора между нашите два университета представих обширна презентация за Великотърновския университет, факултетите и катедрите, в които чуждестранните студенти могат да осъществят обучение и да получат изискваните задължителни кредити в края на всеки семестър. Аудиторията - от близо 110 студенти и много преподаватели, беше провокирана и се зададоха много въпроси относно формата на изпитите, индивидуалните планове, менторската програма.

Единият цикъл от лекции беше посветен на развитието на ранната грамотност в контекста на екипното педагогическо взаимодействие. Изследванията заинтересуваха колегите. Социалната значимост на изследвания проблем се определя от необходимостта за пълноценна интеграция, социализация и равнопоставеност на децата - въпроси, които са в дневния ред на обществото. Насърчаването на мултикултурността, възприемана като условие за взаиморазбирателство и сътрудничество в съвременния свят, е ключ за разбиране на многообразието, на различните социални реалности. Научните дискусии с колегите със сигурност ще допринесат за по-задълбоченото изследване на проблематиката, защото усъвършенстването на останалите - базисни в Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот компетенции, е резултат преди всичко от овладяването на родния език.

Другият цикъл беше свързан с европейските електронни платформи - EPALE, eTwinning, инструментите на платформата School Education Gateway, предназначена да бъде единна стартова точка за всички теми и сфери, обвързани със сектор Училищно образование. Представих пред студентите няколко интересни безплатни приложения, принадлежащи към съвременните методи на работа и  комуникация. Те могат да бъдат използвани в работата им като социални работници и учители и са символ на модерност.

В какви други събития имахте възможност да участвате?

Бяхме почетни гости на Официалната церемония по откриването на академичната година в Университета на Валенсия заедно с ас. Таня Дървенова от Великотърновския университет. Нека припомня, че университетът във Валенсия е вторият по големина в Испания, а студентите му са над 50 000. Събитието се проведе в старата сграда на университета, построена през 1498 г. В центъра на вътрешния двор се издига статуята на Луис Вивес, един от най-светлите учени в зората на създаването на университета. Роден през 1493 г., Вивес е сред първите интелектуалци, който изследва човешката душа, и полага основите на съвременната психиатрия. Присъстваха ректорът, заместник-ректорите, деканите, ръководители на образователни институции в областта. Участвахме и в официалното откриване на академичната година във Факултетът по философия и педагогика. Събитието продължи с представление на Експерименталния студентски театър към факултета. След това обсъдихме с ръководството на факултета възможността да се създаде съвместна пиеса при следващия студентски обмен.

Проведохме много срещи с декани и Еразъм координатори на различните факултети. В резултат от разговорите, договорът между двата университета ще бъде разширен, което ще даде възможности на повече преподаватели и студенти от различни факултети да участват в програмата. Проведохме среща и с двама мексикански изследователи от университет в столицата Мексико. На нея обсъдихме планове за бъдещо взаимодействие в междунационално-академична мрежа.

Накъде още ще се развива сътрудничеството между двата университета?

С координатора от Испания - доц. Паола Хардон, обсъдихме разработването на стратегическо партньорство в рамките на Ключова дейност 2. По договор с Българска академия на науките, по същото време гост-лектор беше и доц. Гюрова, с която също се обединихме около възможност за съвместни научни изследвания. Така се очерта и друга значима цел на европейските образователни програми за преподавателска мобилност - персонално развитие на преподавателския и непреподавателския състав.

 

Снимка: От ляво на дясно: доц. д-р Теодора Вълова, ас. Таня Дървенова, доц. Паола Хардон, доц. Алехандро Каналес, д-р Ребека Кабал