Искат трамвай № 5 до Младежкия и пешеходна зона до Съдебната палата
Секция: БЪЛГАРИЯ
20 Септември 2016 17:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Искат трамвай № 5 до Младежкия и пешеходна зона до Съдебната палата

/КРОСС/По-широки релси за трамвай № 5, който да обръща при Младежия театър, а колелото при Съдебната палата да стане пешеходна зона, предлагат от партия ДЕОС.

Те са внесли в Столична община предложение за "надграждане на капацитета на трамваен маршрут №5 при предстоящия ремонт, посредством преминаване на нормално междурелсие 1435 мм". "Широкорелсовите трамваи са икономически по-ефективни за експлоатация, а това значи повече свободни средства за повече мотриси, по-гъсто разписание, по-малко блъсканица и в крайна сметка - повече усмивки!", мотивират се от партията на Виктор Лилов.

В текста на ДЕОС се казва:

Уважаеми г-н Зам. кмет,

Уважаема г-жо Председател на ПКТТ към Столичния общински съвет,

Група „Устойчиво развитие" в ПП ДЕОС следи отблизо и подкрепя изцяло мерките по обновяване на трамвайния транспорт в столицата. Доколкото разбрахме от пресата, до края на годината предстои обявяване на обществена поръчка за обновяване на трамвайното трасе по бул. „Цар Борис III".

По този повод настояваме преди съставянето на тръжното задание Столична община да проучи варианта за надграждане на цялото трасе от тясно 1009 мм междурелсие на нормално междурелсие 1435 мм. Това означава още, че линията трябва да бъде удължена със 610 метра от пл. „Македония" по бул. „Хр. Ботев" до кръстовището с ул. „Пиротска", където да направи връзка със съществуващата 1435 мм мрежа по ул. „Пиротска" и да стигне трамвайното обръщало на сп. „Младежки театър". ТМ11, който остава на 1009 мм, трябва да се скъси до ухото на автогара „Овча купел", което не виждаме като сериозен недостатък, предвид на връзката на ТМ11 с МД3 на МС „Н. Мушанов" и краткото пешеходно разстояние (200 метра) между трамвайното ухо на автостанция „Овча купел" и сп. „Овча купел" на ТМ5. Само при „програма максимум" може да бъде изграден кратък участък с двойно междурелсие до трамвайно ухо „Бъкстон" (510 м) или по-дълъг до трамвайно ухо „Н. Петков" (1200 м), така ТМ11 ще запази общите спирки с ТМ5.

Техническа реализуемост:

След запознаване на място със съществуващото трасе на ТМ 5 установихме, че и в момента вложените траверси са от такъв тип, че позволяват реализиране и на широко междурелсие. Това значи, че не се налага промяна в общия габарит на обособеното трамвайно трасе. Предложеният от нас вариант може да се окаже необходимост, а не лукс, по следната причина:

На бъдещата МС „Красно село" ще се стигне до концентрация на пътникопоток, който ще търси прекачване с ТМ5 в посока гъстонаселените квартали „Павлово" - „Княжево" и в обратна посока - „Лагера". Особено критично това ще се усеща при едновременно пристигане на два метровлака от двете посоки; ако ТМ5 няма капацитета да извози потока навреме, има реална опасност трамвайните перони да не могат да поберат пътниците и вместо желаната точка за интермодален транспорт, спирката да се превърне в сериозен транспортен „бъг".

Продължава застрояването по продължение на бул. „Цар Борис III", за който ТМ5 остава основната алтернатива на градски транспорт.

Понастоящем трамвайното колело на ТМ5 зад Съдебната палата е физически отдалечено от МД1 и МД2 и реално ТМ5 не прави връзка с двата диаметъра. Това води до струпване на пешеходен поток по тесните улици в историческия център и светофарите по бул. „Ал. Стамболийски".

Въпреки по-високата инвестиция, предложеният от нас вариант има и финансови предимства, особено в дългосрочен план: По-ниска цена „на седалка" при покупка на трамвайните мотриси. По-ниски експлоатационни разходи (персонал, бр. обслужвани мотриси, място в депо, за един и същи превозен капацитет). Възможност за прекачване на МС „Опълченска" (разстояние пеша 300 м) за МД1 и на Централна баня за МД2, т. е. разтоварване на МС „Сердика" и особено входа към пл. „Св. Неделя".

Ако нашето предложение бъде прието, могат да се оформят 4 бъдещи трамвайни маршрута със застъпване от по 3 спирки за прекачване:

ТМ 22 (нова) от Автостанция „Изток" до МС „Опълченска", ТМ 24 (нова) от кв. „Красна поляна" до „Младежки театър, ТМ 5 от кв. „Княжево" до Младежки театър, ТМ20 се слива с ТМ 23: от „Дружба-2" до МС „Опълченска".

Травмайното ухо на ТМ5 зад Съдебната палата, което съществува основно заради ТМ5 и има крайно неугледен вид, се закрива и трансформира в пешеходна зона.

Надяваме се да разгледате тази възможност сериозно, за да не пропускаме редкия шанс при модернизация на трамвайното трасе на ТМ5 за надграждане на капацитета на трамвайната мрежа.

Група „Устойчиво развитие", ПП ДЕОС