/КРОСС/Студенти от четири факултета на Русенския университет ще разработват прототип на градски автомобил, задвижван с водород. С него те планират участват в следващия Shell Eco-marathon Europe, който отново ще се проведе в Лондон. Според експерти в клас Градски прототипи, задвижвани с водород, са най-големите трудности и предизвикателства, които трябва да решат младите инженери. Със създаването на новия автомобил, Русенският университет ще участва в Shell Eco-marathon 2017 с още един екип, но в различни състезателни категории.
Идеята се заражда преди няколко месеца, след като по различни програми за студентски обмен, младежите се включват в изследователски екипи и посещават конференции, посветени на опазването на околната среда в различни европейски градове. Представители на Транспортния факултет, на Факултета по електроника, електротехника и автоматика, Аграрния факултет и Факултет Бизнес и мениджмънт ще работят по общия проект, с който да участват в състезания за алтернативни превозни средства. С помощта на преподаватели от различни катедри студентите ще опитат да създадат автомобил, задвижван с алтернатива енергия, който да отговаря на стандартите за движение по пътищата на Европа.
По време на среща с ректорското ръководство д-р Иван Христов от катедра Транспорт сподели, че на последния форум за „зелени" автомобили, завършил преди дни в холандския град Антверпен, една от най-дискутираните теми е била за използването на водорода като енергиен източник. Проучване, направено сред младежи на възраст до 34 години в европейските държави, показва увереността им, че употребата на електромобили е начин за опазване на околната среда.
Русенските студенти имат готова концепция, с която да поставят началото на новата разработка и вече получиха подкрепата на ректорското ръководство. Съвсем скоро предстои разпределението на задачите към отделните членове на мултидисциплинарния екип. Прототипът на градски автомобил, който ще се задвижва с водород, ще бъде разработван с идеята да участва в състезания, но и да отговаря на изискванията за движение по пътищата на Европа - т.е. да има фарове, чистачки и поне две врати.
Част от преподавателите, които ще работят със студентите, имат опит в Shell Eco-marathon и са готови да споделят не само знанията си, а и натрупания практически опит. Сред тях е доц. Георги Христов от Електрофакултета, който прогнозира, че след години електромобилите и автомобилите, задвижвани с хибридни източници на енергия ще бъдат част от ежедневието ни.
Според документ, приет през 2011 г. - Бяла книга - Пътна карта за постигането на единно европейско транспортно пространство-към конкурентоспособна транспортна система с ефективно използване на ресурсите, до 2030 година автомобилите, използващи конвенционални горива, трябва да намалеят двойно. Целта е през 2030-та в големите градове в Европа да има практически свободна от въглероден двуокис градска логистика. До 2050 година автомобилите с двигатели с вътрешно горене трябва да бъдат поетапно изтеглени от употреба в градовете, е записано още в Бялата книга.