Русенски студенти ще разработват прототип на градски автомобил, задвижван с водородна клетка
Секция: Технологии
27 Септември 2016 09:14
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Русенски студенти ще разработват прототип на градски автомобил,  задвижван с водородна клетка

/КРОСС/Студенти от четири факултета на Русенския университет ще разработват прототип на градски автомобил, задвижван с водород. С него те планират участват в следващия Shell Eco-marathon Europe, който отново ще се проведе в Лондон. Според експерти в клас Градски прототипи, задвижвани с водород, са най-големите трудности и предизвикателства, които трябва да решат младите инженери. Със създаването на новия автомобил, Русенският университет ще участва в Shell Eco-marathon 2017 с още един екип, но в различни състезателни категории.

Идеята се заражда преди няколко месеца, след като по различни програми за студентски обмен, младежите се включват в изследователски екипи и посещават конференции, посветени на опазването на околната среда в различни европейски градове. Представители на Транспортния факултет, на Факултета по електроника, електротехника и автоматика, Аграрния факултет и Факултет Бизнес и мениджмънт ще работят по общия проект, с който да участват в състезания за алтернативни превозни средства. С помощта на преподаватели от различни катедри студентите ще опитат да създадат автомобил, задвижван с алтернатива енергия, който да отговаря на стандартите за движение по пътищата на Европа.

По време на среща с ректорското ръководство д-р Иван Христов от катедра Транспорт сподели, че на последния форум за „зелени" автомобили, завършил преди дни в холандския град Антверпен, една от най-дискутираните теми е била за използването на водорода като енергиен източник. Проучване, направено сред младежи на възраст до 34 години в европейските държави, показва увереността им, че употребата на електромобили е начин за опазване на околната среда.

Русенските студенти имат готова концепция, с която да поставят началото на новата разработка и вече получиха подкрепата на ректорското ръководство. Съвсем скоро предстои разпределението на задачите към отделните членове на мултидисциплинарния екип. Прототипът на градски автомобил, който ще се задвижва с водород, ще бъде разработван с идеята да участва в състезания, но и да отговаря на изискванията за движение по пътищата на Европа - т.е. да има фарове, чистачки и поне две врати.

Част от преподавателите, които ще работят със студентите, имат опит в Shell Eco-marathon и са готови да споделят не само знанията си, а и натрупания практически опит. Сред тях е доц. Георги Христов от Електрофакултета, който прогнозира, че след години електромобилите и автомобилите, задвижвани с хибридни източници на енергия ще бъдат част от ежедневието ни.
Според документ, приет през 2011 г. - Бяла книга - Пътна карта за постигането на единно европейско транспортно пространство-към конкурентоспособна транспортна система с ефективно използване на ресурсите, до 2030 година автомобилите, използващи конвенционални горива, трябва да намалеят двойно. Целта е през 2030-та в големите градове в Европа да има практически свободна от въглероден двуокис градска логистика. До 2050 година автомобилите с двигатели с вътрешно горене трябва да бъдат поетапно изтеглени от употреба в градовете, е записано още в Бялата книга.