Кои са некоректните марки оцетни имитации
Секция: БЪЛГАРИЯ
27 Септември 2016 16:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кои са некоректните марки оцетни имитации

/КРОСС/Кой носи отговорност за подлагането на потребителите на нелоялни търговски практики? В държава с традиции в производството на натурални продукти като оцета, се допуска да се предлагат с приоритет в търговската мрежа продукти, създадени по химичен път на основата на петролни деривати. Актуалната статистика за 2015 година на продажбите в България сочи, че 56% от потребителите купуват оцетни заместители към 44% за тези, които избират натуралните оцети, пише днес в-к Стандарт.

Основен проблем със съществуването на тези продукти е, че потребителите в голям процент не правят информиран избор, когато посягат към тях. Тук идва вината на големите търговски вериги, които подреждат тези петролни субпродукти наред с натуралните, като често над или под тях има и надпис, че това е „оцет". Потребителите посягат към имитацията, защото цената й е по-ниска, етикетът е атрактивен - с множество зеленчуци по него и големи надписи за консервиране.

Производителите умишлено заблуждават, бъдете внимателни

Търговска марка/ име: „Веда" кисел продукт за овкусяване и консервиране

Производител:  „Веда" ООД, гр. Плевен

Търговска марка/ име: „Винпром Дупница" кисела подправка за овкусяване и консервиране

Производител:  „Винпром -Дупница" АД, гр.Дупница

При два от продуктите ("Веда" и "Винпром Дупница") снимката на туршия ясно намеква, че продуктът е подходящ за консервиране. Нещо повече, това са едни от най-големите производители на оцет у нас и синтетичната им киселина умишлено наподобява с визия натуралните им продукти, за да въвежда в заблуда потребителя. Редно ли е законът да позволява един и същи производител да предлага химичен и натурален продукт и то с много малка разлика в цената и не поставя ли това под съмнение съдържанието на натуралните им оцети?

Търговска марка/ име: „ОРО" Плевен оцетен заместител

Производител:  произведено за „СД Аякс-АП" от „ПВД" ООД, гр Плевен

Търговска марка/ име: „Fiorre" оцетен заместител

Производител:  произведено за „Шери 61" ЕООД от „ПВД" ООД, гр Плевен

Търговска марка/ име: „Прима Плевен" оцетен заместител

Производител:  „ПВД" ООД, гр Плевен

При продуктите "ОРО", „FIORRE", „Прима Плевен" се наблюдава изписване на думата „Оцетен" с намаляващи букви и "заместител" с дребен шрифт. Така се постига лесна четимост на първите букви О-Ц-Е-Т и по трудно различим остатъка от надписа "Оцетен заместител", което лесно може да заблуди че това е оцет, а не заместител.

Търговска марка/ име: „Златия" кисел продукт с ароматизант ябълка

Производител:  „Венци Трейдинг" ЕООД, с.Приморци, област Добрич

На етикета на продукта "Златия" има снимка на дете, което намеква, че продуктът е качествен и годен за деца.

Търговска марка/ име: „Libra" кисел продукт с аромат на вино/ „Libra" кисел продукт с аромат на ябълка

Производител:  „Бойлс Фууд Къмпъни" ЕООД, Севлиево

Търговска марка/ име: „ОРО" Плевен оцетен заместител

Производител:  произведено за „СД Аякс-АП" от „ПВД" ООД, гр Плевен

При два продукта ("Libra" и "ОРО") виждаме изображение на ябълка, което навява асоциация, че продуктът е произведен от ябълкова суровина.

Търговска марка/ име: „ЧЕСТ" кисел продукт за овкусяване и консервиране винен

Производител:  произведено за "Чест Експорт" от „Венци Трейдинг" ЕООД, гр. Добрич

Търговска марка/ име: „Златия" кисел продукт с ароматизант ябълка

Производител:  „Венци Трейдинг" ЕООД, с.Приморци, област Добрич

При два продукта се наблюдава акцентиране върху думите "винен" ("Чест") и "ябълков" ("Златия") чрез използване на по-големина шрифт и по ярък цвят. Така потребителят може да остане с впечатлението, че това е винен или ябълков оцет, а не заместител.

Търговска марка/ име: „ЛЯТО" подходящ за салати и туршии

Производител:  в ЕС за „Миракъл Краси Мейкър" ЕООД, гр. Пазарджик 

Търговска марка/ име: „ЧЕСТ" кисел продукт за овкусяване и консервиране винен

Производител:  произведено за "Чест Експорт" от „Венци Трейдинг" ЕООД, гр. Добрич

Синтетичната оцетна киселина "Е260 - оцетна киселина" може да се изписва на етикета със своя Е номер и наименование, заедно или поотделно. Всякакви добавки към наименованието като "хранителна" или "за хранителни цели" нямат място в съдържанието. Такива добавки установихме в два от продуктите - "Лято" и "Чест".

Потребителите трябва да бъдат наблюдателни, когато посягат към рафта с оцетите. Въпреки, че вече няколко официални инстанции в лицето на Българската агенция по безопасност на храните и Изпълнителната агенция по лозата и виното потвърдиха, че оцетните имитации не са годни за консервиране, самите им производители продължават да внушават обратното чрез етикетите и имената на продуктите си. Проучването на асоциация „Активни потребители" за етикирането на 25 продукта, закупени от големите търговски вериги в София и Пловдив, показа, че едва 4 от тях спазват правилата. Останалите 21 марки съвсем умишлено подвеждат чрез снимка на зеленчуци, буркани, зимнина и надпис „за консервиране", че този продукт има свойствата на натуралния оцет. Снимки на грозде или ябълки и думи като „оцетен", „винен" и „ябълков" пък целят директно да внушат, че това е оцет.

Бутилките са 1:1 с тези на оригиналния оцет, дори много от тях ги превъзхождат, именно с цел потребителя първосигнално да посегне към по-луксозната, но по-евтина бутилка. Експертите са категорични, че ситуацията в големите градове е такава, а в по-малките населени места в страната нарушенията са в пъти по-големи и плашещи. Липсата на контрол от страна на държавните институции дава поле за изява на множество некоректни търговци и производители на оцетни имитации.