България запазва лидерство в отглеждането на лавандула и производството на лавандулово масло
Секция: ИКОНОМИКА
03 Октомври 2016 12:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
България запазва лидерство в отглеждането на лавандула и производството на лавандулово масло

/КРОСС/ България и Франция са световни лидери в отглеждането на лавандула и производството на лавандулово масло.

Лавандулата намира широко приложение в козметичната, фармацевтичната, парфюмерийната индустрии, в производството на перилни и почистващи препарати и т.н. В преработен или суров вид тя се употребява при производството на храни и безалкохолни напитки. Лавандулата се използва и в селското стопанство.

Въпреки традициите на България във фармацевтичната и козметична промишленост обаче, вътрешното потребление на лавандулово масло има по-скоро допълваща роля, а продажбите на дребно са символични. При това положение почти цялото произведено количество се изнася.

България и Франция са най-големите износители на лавандулово масло в света. През рекордната за производството 2015 г. от нашата страна са експортирани над 125 т. обезтерпенено масло на стойност над 20 млн. лв. През последните години се отчита тенденция за ръст както в количествата, така и в стойността на износа. Обемът му през 2013, 2014 и 2015 г. е 2 до 4 пъти по-голям спрямо предходни години (в зависимост от
реколтата). Основен пазар за българския износ е Франция - с близо половината от общия износ за периода 2012-2015 г. и над три пъти ръст спрямо предходните четири години. Друга ключова и бързо развиваща се дестинация е САЩ.

Това са част от изводите в проучването на тема: "Производството на лавандула в България - анализ на пазара и перспективите" на "ИнтелиАгро".

Ето и основните акценти:

Световният пазар на лавандула се развива динамично, воден от все по-разнообразното ѝ приложение, платежоспособното търсене в развитите и нарастващия интерес в развиващите страни към продукти от естествен произход.
Производството в доскорошния лидер - Франция, преминава през дългогодишни проблеми, свързани с разпространението на болести и вредители. През последните години площите там се стабилизират ­около 3500 ха, а през 2015 г. производството нараства до 80 т. масло. Значително по-разпространен във Франция е лавандинът.
Европа е основен пазар за масла от лавандула и лавандин. От 2015 г. лидер в стойността на експорта на обезтерпенено масло в ЕС е България - с 10 млн. евро. Заедно с Франция те формират 2/3 от експорта на ЕС. Страните от Общността са и водещ вносител - основно Франция и Германия. Ключови пазари са също САЩ и Швейцария. По-малки количества се изнасят за страни от Югоизточна Азия, Латинска Америка, Австралия и Канада.
Интересът в България нараства и след 2008 г. площите се увеличават над три пъти. Интензивно е създаването на насаждения между 2012-15 г., когато общите площи доближават 7000 ха. Разширява се и ареалът - лавандула се отглежда в много части на България, а Добруджа се оформя сред водещите производствени региони в света.
Основни причини за ръста са: затрудненията във Франция и други основни производители при развиващо се търсене и нарастващи изкупни цени, наличието на публична подкрепа, нуждата от алтернативни източници на доходност на зърнопроизводството.
По оценки на бранша в България се произвеждат 200-250 т. лавандулово масло, което почти изцяло се изнася - чрез търговци и директно - от по-големите производители. През последните години големи чужди клиенти инвестират в собствени дестилерии в България. Инсталациите не са особено скъпи и това позволява на средни и големи фермери да затворят цикъла с производство на масло.
Субсидирането в сектора е несъразмерно с оперативните разходи и стимулира създаването на насаждения без оглед на качеството и реализацията на продукцията. Необходимо е преразглеждане на ставките по различните механизми и подобряване на контрола по функционирането им. Необходимо е фокусиране на подкрепата върху инвестициите, за сметка на тази, базирана на единица площ.
Основните предизвикателства са свързани с бурния растеж и навлизането на много нови производители. Толкова силен ръст на площите във водещия глобален производител неминуемо води до натиск в цените. Сигнали за това вече се наблюдават през кампания 2016 г. В допълнение, младите насаждения тепърва ще реализират пълния си капацитет, а Франция преминава към ръст в производството.
Разпространението на болести и вредители, слабо познати досега в страната, но които могат масово да засегнат насажденията, е сред сериозните рискове.
Недостатъчна е техническата подготовка на стопаните, което води до различни грешки при създаването, грижите и реколтирането на насажденията, а с това и до проблеми с качеството на маслото.
Необходими са инвестиции в научноизследователска дейност - разработване на нови сортове, устойчиви на болести и вредители, адаптивни към разнообразното разположение на стопанствата и съобразени с търсените на пазара масла.