Туристическият продукт е резултат от взаимодействието на редица фактори
Секция: Туризъм
07 Октомври 2016 13:47
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Туристическият продукт е резултат от взаимодействието на редица фактори

/КРОСС/ Различни фактори на влияние са намесени при формирането на туристическия продукт. Може би контролът е един от най-важните елементи, но спецификите на пазара, все по-добрите възможности за избор също трябва да се отчитат. Нашата роля е да помогнем на хората да получат най-доброто. Това казва Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) в интервю за сайта TourBG.

„Може да се каже, че ние функционираме двупистово. Осъществяваме чиста контролна дейност, която се изразява в проверки по сигнали и жалби на потребители и по наши кампании. Освен това, основно с превантивен ефект в рамките на активните туристически сезони разкриваме приемни за консултиране на гражданите", посочва Маргаритов.

Около 2/3 от посетилите това лято приемните на КЗП туристи са пожелали да се информират как да постъпят в една или друга ситуация. В 1/3 от случаите поводът за контакт е бил необходимост от съдействие при дублиране на резервации или липсваща информация за цените и правилата за ползване на услугите на плажа. „Това показва, че има смисъл във функционирането на тези приемни", коментира Маргаритов и припомня, че сигнал може да се подаде и чрез интернет, както и на денонощния телефон на потребителя 0700 111 22.

„Контролът не е само сезонен, той е постоянен. Но в зависимост от активността и това къде има нужда от по-плътно присъствие, се стремим да имаме повече екипи в населените места и райони, в които в даден период от време има повече туристи. От края на месец февруари тази година е в сила нова наредба, която определя изискванията към категоризацията на туристическите обекти - хотели, къщи за гости, заведения за хранене и развлечение. Въз основа на нея проверките ни станаха по-задълбочени и подробни, проверяваме повече неща в сравнение с минали периоди", обяснява председателят на КЗП.

Статистиката сочи, че нарушенията намаляват. При проверките това лято нередности са установени в между 6 и 8% от случаите, докато през миналия сезон - в около 10 на сто.
„Намалението на нарушенията е едно, но още по-хубавото е, че търговците са склонни да възприемат различни добри практики, когато нещо не е било наред. Например, скоро част от потребители на организирана екскурзия бяха предявили претенция, че качеството и на пътуването, и на настаняването не е било на обещаното от търговеца ниво. Той ги компенсира с парична сума и ваучер за отстъпка при следващо пътуване. Имахме и друг случай, при който жалбите бяха свързани с недобра организация по изхранването в all inclusive услуга. Потребителите получиха възможност да почиват безплатно един уикенд в неактивен период в същия хотел. Надявам се, че и тази тенденция ще бъде често срещано явление и занапред", изтъква Маргаритов.
Той допълва, че често нарушенията се дължат на недостатъчно добро познаване на правилата от страна на търговците и че е важно потребителите да бъдат активни, да поставят въпросите си веднага и настойчиво да отстояват правата си.

Накрая Маргаритов напомня да се ползват услугите само на регистрирани туроператори, да се изисква писмен договор, ваучери, касови бонове. Промяна на цената е възможна до 20 дни преди пътуването, а на други съществени клаузи като дестинация или място за настаняване - не по-късно от 10 дни преди заминаването. Ако потребителят не е съгласен с промените, може да се откаже от договора. Туроператорът носи отговорност за коректното изпълнение на всички поети от него ангажименти. Срокът за рекламация на туристическа услуга е 14 дни, като тя може да се предяви и устно по време на пътуването.