Балет „Арабеск“ представя „Пандора“
Секция: КУЛТУРА
07 Октомври 2016 13:58
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Балет „Арабеск“ представя „Пандора“

/КРОСС/ Балет „Арабеск" на 14 октомври ще представи спектакъла „Пандора" - един от най-предизвикателните проекти на трупатаq по музика на холандския композитор Пол ван Брюхе и българския композитор Петър Дундаков. Един спектакъл на Боряна Сечанова, който изследва съзнанието на съвременния човек като действително вместилище на доброто и злото. Пандора - като наказание, отмъщение или изкупление на моралния хаос. Сценографията и костюмите са създадени от Никола Налбантов, текстовете на песните са на холандския либретист Берто Рейндерс.
Абсолютната прима на „Арабеск" - Теодора Стефанова пресъздава една прекрасна и космически самотна Пандора. ). Ролята на Пира, дъщерята на Пандора и първата простосмъртна жена, се изпълнява от Марина Попова.
Спектакълът, изпълнен от артистите на Балет „Арабеск", е истинско зрелище от светлина, музика и танц, създаден не за да отприщи злото, а да радва сетивата.
В „Пандора"авторите проектират най-актуалните проблеми на съвременното общество - превишаването на мярата, престъпването на границите и наказанието, логичен завършек на едно нарушение или ново предизвикателство.Проектът изследва мита за Пандора като рефлексия на мита за Прометей, чиито корени се губят в най-великата криза на човечеството - прехода на неговото очовечаване. Пандора е мистичен спектакъл-ритуал , който превежда публиката през трансцеденталното ,несъзнавано ниво на човешкия архетип.
Спектакълът разказва историята на Пандора в седем картини - Пандора, седемте смъртни грехове и тяхната проекция в нейното съзнание.Пандора - коя е тя?. Защо не я чувахме досега? Приемахме ли я за даденост....очевидно, но тя не ни обвинява за това. Тя е една от нас смъртните, тя е първата смъртна жена, майката на първото родено дете. За първи път чуваме гласа на Пандора, която разказва на нейната дъщеря своята история - коя е тя и за какво е тук? "Светът е нещастен - аз ли го направих?"
На всичките й въпроси и терзания на сцената откликват тела и сенки, които я приемат, отхвърлят, изоставят, а след това я включват в чувствена вакханалия. Над танцуващите тела почти неотменно е тъмното звездно небе, всемира, в който от време на време се появяват тайнствени мъглявини - възбуждащи и успокояващи...
Един от най-силните и въздействащи елементи на това представление е музиката. Тя ни предоставя щедро и вълнуващо своя трактовка за взаимоотношенията между божественото и човешкото. По удивително органичен начин съчетава сякаш абстрактния звук на всемира със сетивната, "телесна" красота на човешкия глас.
Международният проект Пандора провокира не само с идеята си, но и с отворената формула за участници от различни изкуства, държави, традиции и светогледи. Българските фолклорни гласове предизвикват холандския композитор Пол Ван Брюхе да интерпретира световния мит за Пандора през тембрите на балканите.
Това е един спектакъл, който прехвърля мостове между минало и съвременност, спектакъл който съчетава българското с европейското, елинското с постмодернизма.
Спектакълът е награден за ярки постижения в областта на културата с Наградата на Столична община за най-добър спектакъл, 2015, Лауреат на КРИСТАЛНА ЛИРА на СБМТД, 2015 и е номиниран за Наградата на БНР „Музикант на годината" в категория - „Премиери".
„Пандора" е подкрепен от европейската културна програма на Performing Arts Fund Nl и от програма „Култура" на Столична община.