Регионалното неравенство в България е голямо
Секция: БЪЛГАРИЯ
09 Октомври 2016 10:38
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Регионалното неравенство в България е голямо

/КРОСС/Регионалното неравенство в България остава голямо, най-вече между Югоизточна България и останалата част на страната. Това се казва в доклад на Европейската комисия за оценка на програмите за кохезионна политика в периода 2007-2013 г., фокусиран върху европейския Фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд.

Според доклада, през периода разликата между югозападните части и останалата част от страната се запазва относително непроменена, като финансовата криза има сходен ефект върху тях, възпрепятствайки сближаването им. Неравенството между Югозападния регион, в който се намира София, и останалата част на страната личи най-силно при сравнението със Северозападния регион, където БВП на глава от населението на базата на покупателна способност представлява само 30% от средното за ЕС. Значително изоставане има и по отношение на инфраструктурата. В същото време БВП на глава от населението в Югоизточния регион е 2,5 пъти това в Северозападния и по-високо от средното за EU-12. Това се дължи най-вече на столицата София.

Общото финансиране от Фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд е в размер на 5,4 млрд. евро, което е равно на малко над 2% от БВП и около 39% от капиталовите разходи на правителството. В доклада се посочва, че през периода 2007-2013 г. двата фонда са били основен източник на инвестиции както за публичния, така и за частния сектор и са спомогнали за намаляването на икономическия спад. Повече от две трети от достъпните фондове са отишли за проекти в сферата на транспорта и околната среда. В същото време подкрепата за предприятия и иновации е съставлявала 14%, цитира БГНЕС.

Съфинансираните мерки през периода са довели директно до създаването на 6018 работни места. Помощта за инвестиции в транспорта е довела до построяването на 175 км нови пътища, ремонта на 1040 вече съществуващи пътища и 234 км жп-линии. Също така са били финансирани проекти, определени за национална важност като връзки между София и източните части на страната, както и такива до турската граница. Докладът посочва още, че световната икономическа и финансова криза е оказала значителен ефект върху българската икономика, където растежът е спаднал от 6% на година в периода 2000-2007 г. до под 1% през периода 2007-2009 г. През следващите две години растежът се задържа около 1% на година преди да стигне 1,5% през 2014 г. и 2% през 2015 г.