/КРОСС/ Житие на преподобния Евтимий Нови
Преподобният Евтимий, в света наричан Никита, бил роден през 824 година в селището Опсо, близо до град Анкира в Галатия. Родителите му, Епифаний и Анна, били богати, но много благочестиви, така че служели за жив пример не само на съгражданите си, но и на всички жители на съседните страни. Те били състрадателни, кротки, страннолюбиви и милостиви към бедните и изобщо се отличавали с всички християнски добродетели. Затова от самото си раждане Никита се преизпълнил с благодатта на Светия Дух и още от най-ранните си години бил кротък, честен, послушен и покорен на родителите си. Той странял от обичайните игри и обичал често да посещава църковното богослужение. Когато бил на седем години, баща му починал. На грижите на майка му освен него останали още две дъщери - Мария и Епифания. Скоро Никита, който бил твърде разумен за възрастта си, станал ревностен помощник на майка си във всички нейни грижи за дома и семейството. Подчинявайки се на постановленията за военна служба, майката на Никита трябвало да го запише във воинските списъци. Но дори когато служел във войската, Никита бил във всяко отношение опора на майка си - син, помощник и защитник във всички домашни и семейни грижи. Престарялата жена желаела да облекчи задълженията си по дома и побързала да му избере достойна невеста. По Божия промисъл скоро тя намерила разумна и скромна девица, на име Ефросиния, дъщеря на богати и славни родители, и Никита се съчетал в брак с нея. Скоро Бог благословил брачния им съюз с раждането на дъщеря, наречена в светото кръщение Анастасия. След това Никита, който сметнал раждането на детето за достатъчно утешение за майка си и съпругата си, решил да остави семейството си и да се посвети изцяло на служението на Бога по монашеския път. Като оправдание за решението му послужило и това, че омъжената му сестра Мария живеела в бащиния им дом и можела да остане в помощ на майка им.
14 септември, празника на Въздвижение, бил последния ден, който Никита прекарал с роднините си. На другия ден, в деня на паметта на съименника му свети мъченик Никита, той оставил завинаги своето семейство, като казал, че отива да нагледа коня си, който бил на паша в долината. И дълго време осиротялото семейство не знаело истинската причина, поради която Никита оставил бащиния дом.
А преподобният обиколил много места, посетил много подвижници и накрая достигнал непристъпните възвишения на Олимп, където по това време се прославил с подвизите си преподобният Иоаникий Велики.
След време смиреният Никита си тръгнал от свети Иоаникий. Той разбрал, че ако остане край него, сред монасите му, не ще избегне славата, която така ненавиждал още в детските си години и спасявайки се от която избягал от родния си град. Друг старец, на име Йоан, който живеел недалеч от свети Иоаникий, с радост приел дошлия при него Никита и след като му преподал наставления за подвизите на монашеското житие, скоро го облякъл в ангелски образ и го нарекъл при пострижението Евтимий.
Младият монах останал при Йоан доста дълго време и се научил от него на пустинно безмълвие и подвижничеството, а после по заповед на учителя си отишъл в киновията Писадинон, за да се научи от старците на подвизите на киновийното монашество. Игуменът на обителта Николай, който управлявал киновията с голямо благоразумие, приел новия ученик и го назначил отначало на най-ниските степени на послушанието. Евтимий не възроптал, макар това да било съпроводено с много трудове. Той ги сметнал за истинско лечение за своето младо тяло.
Като се укрепил в добродетелите на общежителния живот, той решил да иде в пустинята, за да постигне в безмълвие още по-голяма близост до Бога. Пътят на строгото безмълвие още не бил преминат. По това време славата на Атонските подвижници се ширела далеч и преподобният решил да се отправи при тях. Той открил намерението си на един от великите подвижници на Олимп - стареца Теодор. Светият старец благословил ревностния монах по новия път, и тъй като старецът Йоан, от когото Евтимий приел първото си пострижение, вече не бил между живите, го облякъл във велик ангелски образ. След осем дни той вече бил готов за път, за да остави Олимп след петнадесетгодишно пребиваване на него. Спътник му станал монахът Теостирикт, който също като него жадувал за високите подвизи на монашеството.
Пътят от Олимп до Атон минавал през Никомидия. Когато пристигнал там, преподобният бил утешен от радостното известие, че всичките домашни, които оставил в бащиния дом, са живи. Желаейки да облекчи скръбта от разлъката с тях, той им пратил един свят кръст и наредил на пратеника да им предаде, че няма вече Никита, а има монах Евтимий, който ги съветва да последват примера му. Когато получили това известие, роднините му отначало плакали, но тъй като любовта им към него била голяма, и те, укрепени от помощ свише, впоследствие се решили да последват неговия пример. Всички, освен дъщерята на преподобния, която по това време се омъжила, станали монахини.
Когато пристигнал в Атон, той ревностно се заел да изпълнява устава на тамошния манастирски живот. Тъй като Теостирикт не понесъл тегобите и злостраданията на строгия безмълвен живот и се завърнал на Олимп, свети Евтимий се присъединил в подвижническото си поприще към един монах, на име Йосиф, който още преди него се подвизавал на Атон. Но скоро по-младият станал учител на стария.
- Брате! Тъй като ние, пребъдвайки в почести, по думите на Давид се уподобихме на неразумни скотове и се лишихме от благородството си поради престъпване на заповедите, нека да се сметнем за такива и четиридесет дни да се храним само с трева, паднали на земята като животни. Може би, като се очистим чрез това, отново ще получим красотата си по образ и подобие Божие.
Ето какво чул Йосиф от преподобния. Той се съгласил с това предложение и двамата прекарали четиридесет дни, понасяйки студ, глад и жажда. И едва били преминали това ново стъпало в стълбицата на християнските добродетели, когато свети Евтимий отново предложил на своя сподвижник следното:
- Добри Иосифе, нека оставим сега злостраданието на живота без стряха, да се затворим в някоя пещера и да останем в нея неизвестни за другите монаси. Нека си поставим за правило, че който и да дойде при нас от Бога, нито ти, нито аз няма да излизаме от пещерата, преди да изминат три години. Ако пък някой от нас през това време почине, нека бъде наистина блажен като човек, до края на живота си съхранил паметта за смъртта, и гроб да му стане същата тази пещера. А ако по Божието произволение и двамата останем живи, ще умрат, доколкото е възможно, поне нашите страсти и плътските пожелания, и ние ще се променим към по-добро.
Йосиф приел и това предложение. Подвижниците си намерили пещера, затворили се в нея и едва-едва поддържали живота си с оскъдна храна от намиращите се около пещерата жълъди и кестени. Целият им живот бил изпълнен с големи подвизи - всенощно стояли на молитва, постели непрестанно, извършвали постоянни коленопреклонения, спали на гола земя и живеели в пещерата без да палят огън. Но сподвижникът на Евтимий след една година вече не бил в състояние повече да носи доброволно поетия кръст на страданията. Силите му отслабнали и той го оставил.
Когато завършил тригодишния срок на пребиваването в пещерата според обета, преподобният Евтимий я напуснал. Навън вече отдавна го очаквали много подвижници, които чули за него от Йосиф и желаели да му подражават. Той им преподал наставления и отново се отправил на Олимп, където го викал облеклия го във великата схима старец Теодор, за да иде заедно с него на Атон. Евтимий сам построил за Теодор нова килия и с голямо усърдие му служел в нея. Това продължило дотогава, докато болният старец, нетърпимо страдайки от жестоки болести, не заминал за Солун, за да потърси лекарска помощ. Там той намерил и вечното си успокоение.
Любовта към него накарала свети Евтимий да иде в Солун, за да се поклони на гроба му. Почти всички жители на града, които отдавна вече знаели за добродетелите на преподобния и научили за пристигането му, излезли да го посрещнат, да го приветстват и да получат благословията му. Но той останал за кратко в града. Той напуснал Солун и подобно на Симеон Стълпник се затворил в една кула недалеч от града, поучавайки от нея всички, които идвали при него. Той останал в кулата доста дълго време, наставлявайки към добродетелен живот и изцелявайки неизлечими болести. Но после отново пожелал както преди да се посвети на безмълвие в Атон, защото прииждането на многото благочестиви хора силно обременявало смирения стълпник.
Но на Атон той останал за кратко, защото не намерил желаното безмълвие. Много нови подвижници заселили бившата пустиня. Тогава свети Евтимий си избрал ново убежище - един необитаем остров, наречен Нових, където се оттеглил заедно с други двама единомислени монаси - Симеон и Йоан Колов.
След време Евтимий отишъл във Врастама. Тук му било съдено отново да се срещне с предишния си сподвижник - преподобния Йосиф. Събрали се и много други братя в Господа, които пожелали да се заселят близо до Евтимий. Той построил за тях килии, а сам се поселил уединено в една яма. Преподобният понякога оставял ямата и посещавал братята, а понякога, ревнувайки за безмълвието, изкачвал върховете на Атон и там, в молитви беседвайки с Бога, така очистил ума и сърцето си, че се сподобил с Божествени видения и откровения.
Веднъж изпълнявайки Божествената заповед, преподобният оставил Атонските върхове и като взел със себе си двама монаси - Игнатий и Ефрем, отишъл в Солун. Този път градът го посрещнал като „ангел, слязъл от небесата". Той разпитал за мястото, наречено Перистера, взел водачи и заедно с тях се отправил към планината, където наистина намерил една кошара. Откритите му свише признаци сочели, че именно тук трябва да се търсят руините на предишния храм, но никой от местните жители не знаел нищо за него. Тук отдавна вече имало кошара и местните християни нямали никакво понятие, че оскърбяват светинята. Той започнал да копае и скоро намерил основите на храма. Тогава местните жители, поразени от необикновения дар на прозорливост на стареца, охотно поели разходите по възстановяването на забравения храм. Така бил издигнат храмът на свети апостол Андрей с два допълнителни олтара: отдясно - в чест на свети Йоан Предтеча, и отляво - на свети Евтимий Велики.
Накрая, през 863 година, храмът бил завършен. По желание на местното население при него бил създаден манастир, който впоследствие се прославил с множеството си монаси.
Заради благочестивия си живот свети Евтимий се сподо-бил с дара на прозорливостта и чудотворството. Много монаси приели пострижение от преподобния. И много миряни увлякъл с подвизите и чудесата си по пътя на монашеството. Много нови манастири възникнали благодарение на неговите старания и грижи на Олимп, Атон и в Солун.
Накрая, четиридесет и две години след като оставил бащиния си дом, свети Евтимий се утешил, като приел в монашество и своите роднини, към което ги призовавал още в Никомидия, когато за пръв път се преселил от Олимп на Атон. Той взел при себе си в манастира своите роднини, а за жените построил нов манастир на място, което закупил за целта. За игумения на манастира била поставена сестрата на преподобния, наречена в светата схима Евфимия. Като оставил двата манастира на грижите на Солунския митрополит Методий и дал наставления, преподобният отново се заселил заради безмълвието в предишната си кула близо до Солун. А Господ го сподобил да намери вечен покой близо до онези висини на Атон, където той извършил най-много подвизи.
Предузнал деня на кончината си, на 7 май, в памет налре-насянето на мощите на свети Евтимий Велики преподобният свикал за обща трапеза братята от най-близките Атонски манастири, отпразнувал с тях този ден и се простил с тях. На сутринта, без да каже нищо на никого, взел само един монах на име Георгий и се отправил на едно уединено място - така наречения Свещен остров. Там той се подвизавал около 5 месеца в една пещера и накрая починал почти безболезнено на 15 октомври 889 година. Господ го сподобил да остави тленното си отечество безболезнено заради всичките мъки, които претърпяло младото му сърце, когато напуснал родния дом, където живеел обичан от всички и сам обичал всички.
След две години монасите на Перистера пожелали да пренесат при себе си тялото на Божия угодник, за да го имат като застъпник за своята обител дори и след смъртта му. Те пратили на Свещения остров йеромонах Василий и монаха Павел. Братята намерили тялото на свети Евтимий да лежи в пещерата, в която починал. Тлението изобщо не се докоснало до него, макар че тялото престояло дълго в пещерата. На 13 януари следващата година светите мощи на преподобния били пренесени в град Солун, където почиват и до днес.
По молитвите на преподобния и богоносен наш отец Евтимий да се избавим и ние от всички душевни и телесни недъзи и да се сподобим с Царството Небесно в Иисуса Христа, нашия Господ, Комуто подобава всяка слава, чест и поклонение с Безначалния Му Отец и Светия Дух вовеки веков. Амин.
Житие и страдание на преподобномъченик Лукиан, презвитер Антиохийски
Свети Лукиан произхождал от благочестиви родители от град Самосат в Сирия. Когато навършил дванадесет години, той останал сирак и всичкото си имущество, което имал от родителите, раздал на бедните, а сам се отправил в град Едеса при духовника Макарий и под негово ръководство започнал ревностно да изучава Свещеното Писание. При това Лукиан живеел строг подвижнически живот. Той никога не пиел вино, граната му се състояла само от сух хляб и вода, и то само по веднъж на ден, а понякога по цяла седмица не вкусвал нищо . Заради своя строг благочестив живот, а също и заради ревностното разпространение на Божието слово сред иудеите и езичниците, свети Лукиан бил посветен за Антиохийски презвитер. В Атиохия той създал училище, събрал много ученици и станал техен наставник в книжната и духовната премъдрост, като ги поучавал в Божественото Писание и ги наставял към добродетелен живот . По това време той се заел и с изправяне на текста на Свещеното Писание, злоумишлено повреден от еретиците. За да предприеме този полезен труд, той предварително изучил еврейски език .
Когато славата за добродетелите на преподобния се разпространила навред, за него научил нечестивият цар Максимиан, наречен Галерий. Той искал да изкорени и унищожи светата вяра в източните страни и мъчил и убивал много християни, особено техните премъдри и знаменити учители. Беззаконни-кът смятал, че ако разруши църковните стълбове, по-скоро ще падне и самата Христова Църква. По това време той вече предал на смърт свети Антим Никомидийски и свети Петър Александрийски . Като чул за свети Лукиан, той заповядал да го открият и да го доведат за мъчения. Тогава един свещеник на име Панкратий, който живеел в Антиохия и бил последовател на ереста на Савелий, казал на царските пратеници къде пребивава Лукиан. Панкратий отдавна завиждал на добрата слава на светеца и като Иуда предал невинен на смърт. Свети Лукиан бил хванат от нечестивите и отведен за мъчения в Никомидия .
По това време жестокият мъчител така се разгневил против християните, че като втори Ирод убивал и малките им деца. Той пожелал да оскверни децата с идоложертвени храни и заповядал насила да ги поставят в устата им. Но научени от Светия Дух, те не искали да ги приемат и заради това били убивани.
Случило се така, че тук били и двама благородни момци, родни братя. Научени от родителите си, а още повече от Бога, те се гнусели от идолопоклонството. Мъчителят призовал юношите при себе си, започнал да ги прелъстява с ласкави думи и да ги съблазнява със сладките ястия на идолските жертви, като искал така да ги направи участници в бесовските скверноти. Младежите отблъсквали ястията и казвали:
- Родителите ни завещаха да не вкусваме това, защото ако някой го направи, ще разгневи Христа.
Заради това мъчителят заповядал да ги бият без пощада с пръчки. А те, подобно на зрели мъже, с голямо търпение понасяли мъченията. Тогава един от приближените казал на царя:
- Голям срам ще е, ако и малките деца, които доскоро са били в пелени, победят с търпението си римския цар. Велики царю, дай ми тези младежи и аз ще ги науча как да почитат боговете.
Царят така и направил. А велможата му веднага обръснал главите им, намазал ги със люта горчица и ги затворил в една гореща баня. От това главите на децата пламнали като от огнен пламък или като поразени от мълния. В това мъчение и двамата братя починали. Отначало паднал мъртъв малкият, а по-големият, като видял умрелия си брат, възкликнал:
- Ти победи, брате мой, ти победи, Бог е твоят помощник!
После целунал тялото на брат си и също предал духа си.
Това станало в Никомидия, където отвеждали за мъчения свети Лукиан.
В Кападокия, която била разположена по пътя към Никомидия, той видял воини, които от страх пред мъченията се отрекли от Христа. Започнал да ги наставлява с търпение да понесат мъченията и казал:
- Срам и позор за вас! Вие като воини винаги на война жертвате здравето си заради земния, временния цар и полагате душите си за него, а не искате мъжествено да въстанете заради Небесния, Вечния Цар Христа, и не само щадите себе си, но и се отричате от Него! Разсъдете, каква полза имате да слушате земния цар? И размислете от какво се отказвате, като престъпвате заповедта на Небесния Цар? Заради суетна чест и слава се предавате на гибел, а заради своя Господ, Който заради нас е пролял кръвта Си и е приготвил за рабите Си неизречени блага, не искате да претърпите временни мъки, за да се възцарите навеки с Него. Засрамете се от малките деца и слабите жени, които са по-мъжествени от вас, защото доблестно изповядват своя Господ и се показват силни като мъже. А вие, пред страха от мъките сте станали като жени и малолетни деца. Какво ще стане в вас, когато Христос ви призове на Своя съд?
Като чули това, воините отново се обърнали към Христа с покаяние и тръгнали на мъчение, изповядвайки със сърцето и устата си светото име на Господ Иисус Христос. И тогава били умъртвени около четиридесет воини заради Христа. Така свети Лукиан със своето сладкоречиво и изпълнено с Божествена благодат слово обърнал към Него отпадналите и ги укрепил за мъченически подвиг.
Когато го довели в Никомидия, той намерил там много познати християни и свои ученици, които пребивавали в голям страх, опасявайки се от гоненията. Някои от тях се криели, а други искали да се отрекат от християнството, страхувайки се от жестоките мъчения и смъртта. Свети Лукиан със силата на словото си събудил мъжеството им и ги утвърдил във вярата, за да не се страхуват „от ония, които убиват тялото, а душата не могат да убият" .
Една девица на име Пелагия, негова ученичка, също била търсена, за да бъде предадена на мъчение заради вярата си в Христа. Като се опасявала мъчителите да не погубят девството й, тя скочила от висок прозорец, пребила се и умряла, а вярващите я почели наравно с мъчениците .
Тъй като Максимиан чул, че свети Лукиан има приятно лице и беседва така увлекателно, че всеки, който го гледа и слуша, става християнин, царят се страхувал и той да не стане християнин, ако лично беседва с него. Затова, когато довели светия при царя, той започнал да говори е него през завесата . Отначало му обещал много дарове и почести, а когато преподобния се засмял на неговите лъстиви и лукави слова, Максимиан започнал да го заплашва с мъчения. Но светият не се уплашил от заплахите му. Тогава го хвърлили в тъмница, където понесъл много и различни страдания. Вързали го с въжета, били го с остри камъни и дълго го мъчели с глад и жажда. Сред многото мъчения имало и такова: изскубнали от ставите всички членове на тялото му, сложили го да легне върху остри чирепи и той лежал така 14 дни. Когато настъпил празника на Богоявление Господне, светият пожелал той и всички остана ли християни, които се намирали с него, да могат да се при-частят със Светите Христови Тайни. Той се помолил на Бога, за да получи желаното, и Бог устроил така, че поради недоглеждане на стражата някои от вярващите се събрали при светеца в тъмницата и донесли хляб и вино. Тогава той казал на учениците си и на всички присъстващи християни:
- Застанете около мен и ще бъдете църква, защото вярвам, че живата църква е по-добра и приятна за Бога, отколкото построената от дърво или камък. Когато всички заобиколили Лукиан, той казал:
- Нека да извършим света литургия и да се принастим с Божествените тайни. Тогава учениците го запитали:
- Отче, къде ще положим хляба за извършването на Светите Тайни? Тук нямаме маса.
А той, лежейки вързан, казал:
- Поставете ги на гърдите ми и ще стана жив престол на Живия Бог.
Така в тъмницата, върху гърдите на светия чинно, както подобава извършили Божествената литургия с всички молитви и християните се сподобили да се причастят със Светите Божествени Тайни.
На сутринта царят пратил слугите си да видят дали светият е още жив. Когато те влезли през тъмничната врата, той ги видял и три пъти възкликнал:
- Аз съм християнин!
И с тези думи предал духа си в ръцете на Христа, своя Бог .
Слугите отишли при Максимиан и разказали, че свети Лукиан вече е мъртъв. Тогава той заповядал да хвърлят тялото на мъченика в морето. Слугите вързали камък за многострадалното тяло на свети Лукиан и го хвърлили в морските дълбини, където то останало тридесет дни.
После светият мъченик се явил на един от учениците си на име Гликерий и му заповядал да иде на морския бряг, да вземе тялото му и да го погребе. Заедно с други християни Гликерий отишъл на брега да търси тялото на светеца. Изведнъж те видели в морето делфини, които носели нетленното тяло на мъченика. Делфините достигнали брега и го положили на едно сухо място. Тогава вярващите с радост взели тялото на светия мъченик и го погребали с почести.
След много години света равноапостолна царица Елена, майката на Константин Велики, построила над гроба на свети мъченик Лукиан църква за слава на Единия в Троица Бог, Комуто и от нас да бъде слава, чест и поклонение вовеки веков. Амин.