/КРОСС/Около 3000 машини и тази година ще бъдат използвани за поддръжка на републиканските шосета през зимата. Това съобщиха за "Монитор" от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
От пътната агенция уточниха още, че проверките на техниката продължават, а през следващата седмица от понеделник предстоят съвместни инспекции за наличните материали, машини и техническо оборудване с Пътна полиция и пожарната във фирмите за пътна поддръжка. Всички 27 областни пътни управления имат сключени договори за поддържане на републиканските пътища. Във всички пунктове има материали останали от миналия сезон и в момента се извършва доставка на допълнителни количества пясък, сол, луга, уточниха още от ведомството.
Шефът на АПИ инж. Лазар Лазаров съобщи, че засега няма райони с въведен режим на зимно поддържане. "Директорите на пътни управления следят прогнозите по райони и са готови при необходимост да предприемат действия за обработка на пътищата. Зимното поддържане започва най-рано от 1 ноември 2016 г.", обясни той.
От пътното ведомство съобщиха още, че зимното поддържане с химикали е около 10 пъти по-скъпо в сравнение с използването на луга при обработката на пътищата. Според наредбата от 2012 г. зимното поддържане на републиканските пътища е разделено на четири нива.
В ниво "А" за зимно поддържане са пътищата с интензивност на движението над 4000 моторни превозни средства на денонощие, каквито са магистралите и първокласните пътища и направленията, свързващи съседни области. В ниво "Б" са пътищата с движение между 2000 и 4000 автомобила на ден, във "В" - между 500 и 2000 моторни превозни средства на ден и в последната "Г", са най-слабо натоварените пътища с трафик по-малко от 500 возила на ден.
Допустимата дебелина на снежната покривка на платното при снеговалеж за ниво "А" е 3 см, за ниво "Б" - 5 см, за ниво "В" - 7 см, за ниво "Г" - 10 см.
Максималният срок за провеждане на снегопочистването - от момента на спиране на снеговалежа или от момента на констатиране на заледяването на пътищата до постигане на изискванията, за ниво "А" е 2 часа, за "Б" - 3 часа, за "В" - 5 часа, и "Г" - 8 часа.
След снегопочистването за ниво "А" пътното платно трябва да е до асфалт - до черно, с изключение на участъците, в които е забранено използването на химически вещества, каквито са например вододайните зони. При другите нива е допустимо да има заснежени участъци, които да бъдат обработени с материали като сол и пясък.