Стипендии за ромските деца - преливане от пусто в празно
Секция: Анализи
25 Октомври 2016 08:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Стипендии за ромските деца - преливане от пусто в празно

/КРОСС/ През 2020 г. 1/4 от пазара на труда ще е от роми, затова трябва да са образовани. Имаме нужда от нормална държава, от икономика, която работи и затова трябва да се разбираме.
Така образователният министър Меглена Кунева защити ромския проект за стипендиите, срещу който недоволството в обществото бързо нарасна. Родители се обявиха против идеята да се дават стипендии на ромски ученици. Те настояват за равен старт и равни критерии за всички деца в училище и обявиха, че са готови да организират и протест.

Програмата е за 1200 стипендии, а учениците, които ще ги получават, са 700. При добър среден успех учениците ще получават по 30 евро месечно. Средствата по този проект са общо 561 400 евро, от които малко над 343 320 евро се дават от ромския образователен фонд, а останалите 40% идват от Министерството на образованието и науката. Тези средства ще се дават, както за стипендии за ромски ученици, които успешно са завършили 8-и клас и са 9-и, 10-и, 11-и или 12-и клас, така и за ментори - педагози, които в извънкласно време ще помагат на учениците. Целта е да се стимулира повишаване на успеха на учениците.

"За да има равен старт трябва да се помогне на този, който започва от по-ниска позиция. Това не е социална помощ, а стимул за успех. Повече от 60% от тези средства се дават от ромски международен фонд. Ние не можем да ги дадем за нищо друго", обясни Кунева.

"??!!!?? Синът ми взима 25 лв. стипендия за успех над 5,50, а държавата имала желание да плаща по 60 лв. на мързеливи мангали за да ги стимулираме да учат ако вържат успех над 3,50 !!??????? Абе вие.... Дискриминация ли? Това и Геноцид не е вече! На война ми прилича!" - написа по този повод Ели Лакова във Фейсбук. 

Постът предизвика различни коментари и дебат как да научиш магарето да работи - като му дадеш зоб или като му спреш зоба, за да положи сам оусилия, ако иска да оцелее. Според едни стипендиите са добър подход за мотивация на малцинствата, според други обаче мерките, които взима МОН, мотивирайки ромските деца, демотивират останалите. 

Програмите за интеграция на ромското население у нас не са от вчера, нито от онзи ден. Държавата от години се "бори" с неграмотността и безработицата сред тях. Милиони изтекоха през неправителствени организации, които са ангажирани с проблема. Но, уви, резултатът е нулев. И това потвърждава и вицепремиерът и министър на образованието Меглена Кунева с твърдението си, че „процентът на ромски деца, които са получили стипендии за успех над 5.00 е нула". 

По-високите стипендии са допълнение към всички останали социални помощи, от които се възползват ромите. 

Кунева попита дали на дете, в чиято къща няма библиотека и родителите му не говорят български език не му е много трудно.

А ние питаме дали това дете, като получи своите 60 лева на месец и майка му вземе още 50 или 35 детски от социалните, ще си купи книги и ще си направи библиотека?