Георги Иванов: Роденият да лети не може да пълзи
Секция: Интервюта
26 Октомври 2016 08:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Георги Иванов: Роденият да лети не може да пълзи

/КРОСС/ Първият български космонавт Георги Иванов - генерал-лейтенант от запаса, част от инициативния комитет, издигнал ген. Румен Радев за президент, в интервю за "24 часа"


- Г-н Иванов, вие не сте силно политически ангажирана личност, какво ви накара да се включите в инициативния комитет за издигането на ген. Радев за президент?
- Първо, ген. Румен Радев е мой колега. Много добре познавам качествата, които притежава отличният военен летец, първи клас. Разгледайте биографията му. Първенец на випуск във ВВВУ "Г. Бенковски". Завършва офицерски курс във Военновъздушен колеж "Максуел" в САЩ, а по-късно пак там и магистратура с отличие. Защитава дисертация във ВА "Г. С. Раковски" и е доктор на военните науки. Летателната му кариера е образец на последователно израстване от редови летец до командир. И това е така навсякъде, където е бил: летище Равнец - 11 г., летище Граф Игнатиево - 10 г. Летял е на повече от 10 типа военни самолети, пролетял е повече от 1400 часа във въздуха - лелеяна мечта за всеки военен летец Смея да твърдя, че такава богата биография имат много малко колеги в последните няколко десетилетия. Неслучайно преди 2 г. стана командир на ВВС, като 5 г. бе заместник. Зад тези няколко реда стоят стотици бойни дежурства, рискови полети денем и нощем във всякакви метеорологични условия. Конкретна работа да мотивираш десетките колеги, които ръководиш, да изпълняват своите нелеки задължения да охраняват небето на България. Всички летци - и военни, и граждански, знаят какво означава това и затова го уважават! - Летяли ли сте с ген. Радев? - За съжаление не, той е от младото поколение.

- Достатъчно условие ли е да си добър пилот, за да си добър президент?
- На този въпрос не искам да отговоря по принцип. А дали добрият летец ген. Радев може да бъде добър президент? Да, убеден съм, че може! Основание за това ми дава неговата мъжка и професионална позиция досега за ВВС. Ген. Радев защити заветите на първите ни летци - Радул Милков, Продан Таракчиев, Христо Топракчиев, които още 1912 г. защитаваха мъжествено родното небе, на легендарния Димитър Списаревски, който доказа, че българският пилот е готов да умре, пазейки родината, влизайки в неравен бой с американските крепости, които бомбардираха София и други градове. Десетки са имената на български летци, които са жертвали живота си за България. За всички нас - летци, клели се да пазим с цената на живота си въздушните граници на България, позицията на ген. Радев по този въпрос ни показа, че има достойни мъже, които отстояват независимостта на нашата родина.

- Преди време Бойко Борисов заяде ген. Радев с репликата, че военният пилот отговаря само за себе си и самолета, а гражданският - за живота на 200-300 души. Има ли основание?
- В никакъв случай не искам да противопоставям колегите летци от гражданската и военната авиация - и едните, и другите се пекат на един и същи огън. Това, което със сигурност мога да твърдя, е, че военният летец е сам в самолета и отговаря за всичко, отговаря да пази небето над България. Не са малко случаите, включително и с моя съвипускник Никола Банков, когато при авария летците загиват, но отклоняват самолета от населени места, където могат да загинат много хора, включително и деца. В такава ситуация те не отговарят само за себе си, а за живота на стотици люде. Известно е, че когато управляваш самолет със скорост 1000-2500 км/час и повече, трябва много точно да предвиждаш бързо изменящата се ситуация, а когато тя е критична, да вземеш точно решение и да го защитиш с цената на живота си. А за това са необходими сериозни човешки качества.

- Как вие, хората от инициативния комитет, ще докажете, че двойката Радев-Йотова е по-добрата лява двойка?
- Президентът е обединител на нацията, а без авиация няма нация. Затова заставаме зад тази президентска двойка. Ген. Радев произлиза от авиацията и затова ще пребъде българската нация, защото роденият да лети не може да пълзи!

- Какво трябва да се промени в президентската институция?
- Ген. Радев подробно и убедително изложи своята управленска платформа. Основното е България да бъде достоен и наистина равностоен член на ЕС и НАТО на основата на националните интереси. Това е неговата кауза. - С ген. Радев на "Дондуков" ще има ли смяна на оста Запад-Русия? - Той дава заявка, че България ще сътрудничи с всички държави, които ни уважават и се съобразяват с националните ни интереси. Това е правилният път.

- Какво е състоянието на авиацията у нас?
- Състоянието на българската военна авиация не е плачевно, то е трагично и това е голямата болка не само на мен, а на всички колеги. Сравнявайте сама - през 1974 г. на военен парад в София във въздуха бяхме 137 бойни самолета. Начело беше легендарният ген. Симеонов - командващ ПВО и ВВС, аз бях последен в колоната. Генералът на разборите по време на тренировките се шегуваше с мен, че моята задача е трудна, но ще дойде време и последните да бъдат първи. На земята имаше още толкова резервни самолети и подготвени летци. Военната ни флотилия допреди десетилетия наброяваше повече от 400 бойни и учебно-бойни самолети. Видяхме какво се случи през така наречения преход. Жалко!

- Как ще коментирате казуса с ремонта на МиГ 29 - министър Ненчев праща двигателите в Полша, въртя-сука и пак опря до завода производител в Москва?
- Правилата за поддържане и ремонт на самолети, техните двигатели и оборудване са известни в цял свят и са почти едни и същи. Заводите производители са единствените, които могат да дават право (лиценз) на други субекти да извършват ремонти и да удължават ресурса на самолетите и двигателите им. Известно е, че Полша има ограничени права да извършва ремонти на собствените си самолети, а не на самолети от други страни. Просто загубихме много време, а от това загуби България.

- Може ли да се развива космонавтика у нас?
- Българската космонавтика и днес въпреки държавата и мизерните възнаграждения на учените в БАН продължава да се развива. И днес на Международната космическа станция и на космическата станция, която лети към Марс, работи българска апаратура, разработена от наши учени. Това са умни и способни хора, последователи на известните в цял свят академици Кръстанов, Серафимов, Мишев.

- Толкова години България си остана само с двама космонавти - ще има ли скоро трети?
- Ще има тогава, когато България разработи сериозна научна програма, каквато имаше за моя полет и за този на Александър Александров. След това тя трябва да се приеме от великите космически държави - Русия и САЩ, и нашата държава трябва да осигури финансово полета на трети български космонавт. Няма я и сигурно никога няма да я има уникалната програма "Интеркосмос", по която летяха представителите на бившите соцстрани. По тази програма ни беше предоставен безплатно целият ракетно-космически комплекс на Съветския съюз за осъществяване на международни полети в Космоса.

- Ако има трети космонавт, откъде трябва да излети? Соломон Паси предложи да лети от САЩ, съгласен ли сте?
- В момента на Международната космическа станция летят екипажи с представители на Русия, САЩ, Япония (Европа и Азия), но всички те стартират на руски космически кораби "Союз Т.М." от Байконур и се приземяват там, а след 1 година ще стартират от най-новия космодрум в Русия - "Восточный". Тъй като не е известно кога ще има трети български космонавт, не мога да прогнозирам откъде ще излети. На световния конгрес на участниците в космически полети (АУКП) във Виена в началото на месеца по-младите колеги, летели по 300-500 денонощия в Космоса, защитиха много интересна теза. От орбита не се виждат изкуствено създадени граници на Земята. Затова и на Международната космическа станция няма езикови и национални бариери, а властва трезвият разум! Разбира се, не може да бъде другояче, защото те виждат малката, много красива, но и толкова уязвима планета Земя. Добре ще е и политиците, властващи на Земята, да възприемат това!