/КРОСС/ На 4 и 5 ноември от 19 часа в учебния драматичен театър на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов" ще се проведат представления на народното театрално изкуство Едо Сато-Кагура, обявено в Япония за национално богатство. Българската публика ще има възможност да види две от най-често изпълняваните пиеси в репертоара на Едо Сато-Кагура - „Орочи-тайджи" („Прогонване на Голямата змия") и „Акки-тайджи" („Прогонване на злите духове"), базирани върху японската шинтоистка митология.
Представленията са част от 27-ите Дни на японската култура в България и се организират от Посолството на Япония със съдействието на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов". Безплатни пропуски за представленията могат да се получат от билетната каса на НАТФИЗ.
Едо Сато-Кагура е вид пантомимно изкуство, в което актьорите играят с маски под музикален съпровод (хаяши). Движенията им са бързи, енергични и отривисти, а хаяши, освен да служи за музикален съпровод, има за цел и да рисува пейзажи и да описва емоционални състояния. В началото религиозният смисъл на изпълнението е бил водещ в пиесите на Едо Сато-Кагура, но днес то се възприема като високохудожествено произведение на изкуството.
Кагура са ритуалните музика и танци в шинтоизма, които се изпълняват за посвещение към божествата. Освен строго религиозните танци в жанра постепенно навлизат и различни епизоди от японската митология, описани в свещените книги „Коджики" и „Нихоншоки". Сато-Кагура включва фолклорни елементи и през втората половина на XVII век се разпространява в района на Едо, днешно Токио, където влиянието на местните дух и традиции върху музиката, сценичното изпълнение и облеклото на актьорите го превръщат в днешното Едо Сато-Кагура.
Любителите на японската култура в България ще могат да се насладят на две пиеси от репертоара на Едо Сато-Кагура. „Орочи-тайджи" разказва как богът на вятъра Такехая Сусаноо но Микото побеждава осмоглавата гигантска змия Ямата но Орочи, която се храни с млади момичета.
В „Акки-тайджи" воинът Чинори, получил сила от бог Инари, побеждава червения и синия демон, които правят злини. Макар и демоните да са зли, на сцената те не са никак страшни, а напротив - разсмиват публиката с комичните си движения.
Към двете пиеси ще бъде изпълнен и ритуалният танц „Шиши-маи". Шиши е японско митично същество, наподобяващо лъв и куче, а танцът обичайно се изпълнява по различни празнични поводи и има смисъл на молитва за прогонване на злото и нещастията и за привличане на здраве, благоденствие и дълголетие.
Трупата, която ще срещне българската публика с народното японско театрално изкуство, има в репертоара си 64 пиеси, представяни по време на различни религиозни празници в над 30 шинтоистки храма, включително и големите три - Канда-джинджа, Хие-джинджа и Асакуса-джинджа. Нейният ръководител Уаякама Осаму е определен за наследник от пето поколение на своя род, за да пази и предава автентичното Едо Сато-Кагура.