Нова наредба регламентира държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител"
Секция: БЪЛГАРИЯ
02 Ноември 2016 12:59
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Нова наредба регламентира държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител"

/КРОСС/ Министерският съвет прие Наредба за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител". Основание за изготвянето й е Законът за училищното и предучилищното образование, а разпоредбите й влизат в сила от учебната 2017/18 година.

Наредбата има за цел да осигури оптимален брой часове за теоретична и практическа подготовка на студентите, които се обучават за придобиване на професионална квалификация „учител". По силата на новия закон тази квалификация се придобива по два начина:
- в системата на висшето образование, едновременно с обучението за придобиване на висше образование на образователно-квалификационна степен „бакалавър" или „магистър" и съответната й професионална квалификация и се удостоверява с дипломата за висше образование;
- след придобито висше образование чрез обучение и полагане на държавен изпит и се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация.
Обучението за придобиване на професионална квалификация „учител" ще продължи да се провежда в редовна и задочна форма, каквато е практиката в момента, но е предложено да се организира и в дистанционна форма, която е търсена от лица, които заемат длъжността „учител", но нямат изискуемата квалификация.
Досега държавното изискване за придобиване на професионална квалификация „учител" включва образователния минимум от 390 часа за теоретична и практическа подготовка при редовно обучение и 40 на сто от тях при задочно обучение, което е крайно недостатъчно. Настоящата Наредба осигурява придобиване на професионална квалификация „учител" при общо 555 часа теоретична и практическа подготовка в редовна форма на обучение и 50 на сто от часовете в задочна форма.
Теоретичната подготовка се осъществява чрез задължителни, избираеми и факултативни дисциплини. С Наредбата се предлага обучаващите се задължително да изучават една факултативна дисциплина с хорариум от 15 академични часа. Факултативните дисциплини дават възможност за получаване на знания и умения в различни научни области в съответствие с интересите на студентите. Увеличението на часовете на задължителните дисциплини е продиктувано от необходимостта от допълнителни знания по психология и умения за справяне с конфликти, превенция на насилието и агресията, на различните форми на зависимост, осигуряване на оптимален брой часове по дидактика. Увеличени са часовете за прилагането на ИКТ в обучението и работа в дигитална среда.
За пръв път е включено „приобщаващо образование" (обучение за придобиване на знания и умения за работа с деца и ученици със специални образователни потребности или от уязвими общности, за работа в мултикултурна среда и др.) като учебна дисциплина с минималния хорариум от 15 часа.
В обучението се осигурява възможност за избор на интердисциплинарни и приложно-експериментални дисциплини, свързани с професионално-педагогическата реализация на учителите и научната област, която преподават.
С Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител" се увеличават и часовете за практическата подготовка от 150 на 180 академични часа.
Като цяло, Наредбата предлага балансирано разпределение на академичните часове, което е в отговор на държавната политика да определя като приоритетни направленията от област на висше образование „Педагогически науки" и политиката на МОН, че първоначалната подготовка на учителите е един от факторите за насочването на млади хора към професията и за задържането им в системата на образованието.