Референдумът ще ни докара политически монопол
Секция: Коментари
14 Ноември 2016 11:41
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Референдумът ще ни докара политически монопол

/КРОСС/ Проведените през последните две години референдуми в Европа вероятно ще изпарят у мнозина убеждението, че "народът винаги има право". Никога не става въпрос за "народа" като цяло, а за по-голямо или по-малко мнозинство, което с решението си ангажира всички останали. Всъщност това е и характеристиката на всеки референдум, важен инструмент на демокрацията. Нека повторя, референдумът е като скалпел, може да помогне, но може и да нанесе непоправими вреди - зависи от начина, по който го използвате.

Макар да не достигат едва 13 000 гласа, за да стане задължителен, инициаторите на референдума в България през 2016 г. спечелиха: 71.94% избраха въвеждането на мажоритарна система в два тура и абсолютно мнозинство за парламента; 61.89% се изказаха за задължително гласуване и на референдумите; 72.16% гласуваха да намаляване на държавната субсидия за политическите партии повече от 10 пъти. Слави Трифонов обяви:

"Политическата класа получи звучен шамар

от своя суверен, от своя началник, с гласуването на този референдум. 3 млн. човешки съдби и личности показаха, че искат те да бъдат управляващите."

Това е вярно само в първата си част - резултатите на референдума показаха огромното недоверие на гражданите към професионалната политика, към политическите партии, към политическия елит. Втората част от заявлението е в най-добрия случай желано бъдеще, но иначе евтин реверанс към "народа" и най-вече към зрителите на "Шоуто на Слави". На референдума са гласували почти 3.5 млн. души - едно недостижимо число, ако не беше по същото време като президентските избори (гласували над 3.8 млн.). По трите въпроса имаше гласували против (над 0.5 млн. по първия и третия, почти 1 млн. по втория), както и средно 330-350 хиляди по всеки въпрос не са избрали някоя опция. Следователно сме далече от това да обявим, че "народът" иска мажоритарни избори, задължителното гласуване и драстичното намаляване на партийните субсидии - всъщност референдумът показва, че по тези въпроси има разделение. В действителност с "да" на въпросите са отговорили средно 32%-37% от всички избиратели.

В една толкова изчерпана електорална демокрация, при която

гражданите нямат доверие дори на изборите,

те използват всички достъпни възможности, за да изразят омерзението си от политическата класа. Въпросът е доколко това омерзение, преливащо в гняв, може да навреди дълготрайно на самите граждани. Така както един яростен човек е способен да навреди и на себе си. Ако приемем, че референдумът е успял юридически и е станал задължителен (или парламентът приеме съответните законодателни промени), ще сме в ситуация, в която народът е навредил на самия себе си.

Най-сериозната промяна ще предизвикат мажоритарните избори в два тура с абсолютно мнозинство. Привържениците на системата ни убеждават, че тя се прилага в такива стари демокрации като Великобритания и Франция. Пропускат да допълнят, че в Европа тя се прилага още в Македония, Беларус и Азербайджан, а като смесена (паралелна) система в Русия, Украйна, Армения, Грузия и Латвия. Да не говорим, че от всичките европейски държави тя се прилага като единствена едва в 5 държави. Останалите (повече от 20) използват пропорционалната система -

вероятно не са вникнали в доводите

на нашите инициатори на референдума.

"Мажоритарната система избира хора с качества, а не послушковци", твърди убедено Слави Трифонов. Независими в смисъл на избрани не по партийно предложение кандидати, и в мажоритарно избраните парламенти има единици: във Великобритания и Франция те днес са между 3.2 и 3.7% от депутатите. Инициаторът на референдума твърдеше също така, че малките и средни партии не изчезват от парламентите, избрани с мажоритарни избори. Прав е, не изчезват, но са толкова незначителни, че повечето обичайно разполагат с 2-3 места. Това е ефектът от мажоритарната система - политически монопол на две партии при фактически контрол върху номинирането на кандидатите. Нямаме основание да смятаме, че в България ще бъде по-различно.

Ще добавя и още нещо - едномандатните избирателни райони. Навсякъде борбата за тяхното разчертаване е била много остра. В старите демокрации отдавна действат независими комисии, но българският опит ми подсказва, че едва ли такава независимост ще е постижима у нас. В България един мажоритарен район ще има средно около 25 000 избиратели - достатъчно малко, за да се опасяваме, че контролът върху района от страна на местен бизнесмен или групировка ще бъде много лесен. Вижте на много места избираните мажоритарно кметове - нима забравихме за Филип Беев във Велинград и много други подобни случаи. За сравнение, избирателният район във Великобритания е средно от 70 000 избиратели, а във Франция е средно от 100 000 избиратели.

Ако към мажоритарната система добавим и

драстичното намаляване на партийната субсидия,

ефектът от партийната монополизация ще се усили - малките партии фактически ще изчезнат поради липса и на средства, големите ще продължат да трупат пари по сметките си. Ако към това затвърдим и задължителното гласуване - монополът на големите също ще стане задължителен. Подписах текст, който предупреждава за недемократичните последици от въвеждането на мажоритарен вот с абсолютно мнозинство. Реакцията на Слави Трифонов на това предупреждение беше такава: "Това, което говорят в момента политолозите, е последният изблик на болка. Когато най-много го боли човек, най-много пищи". Отново е прав, писъкът ще бъде много по-мощен в цялото общество, когато предлаганата система бъде въведена.

Автор: Антоний Тодоров
Източник: Сега