/КРОСС/ За значението на Коледните пости и нуждата от тях - свещеник Стоян Флорентинов от манастира „Св. Св. Константин и Елена" край Варна пред Радио „Фокус"
Фокус: Отец Стоян, навлязохме в Коледните пости. Може ли да дадете малко повече информация по темата, защо е необходимо християнинът да пости?
Стоян Флорентинов: Основното и най-важното за поста е, че на първо място ние изпълняваме послушание към Бога и към Майката църква. Основното е, че Бог се установява с поста.
Фокус: Има ли чрез поста някакъв вид пречистване и необходим ли е той без молитва?
Стоян Флорентинов: Обикновено за широкия слушател и широката аудитория тази тема е непозната и тази тема не може да бъде събрана в няколко изречения. А за конкретната дума, която се използва - пречистване, не е правилна защото тя е близка с причастие и много хора, които влизат в храма я бъркат. Може би те смесват желанието си да си пречистят организма и душата си с християнското покаяние, което е нашата основно цел. Постът помага за това покаяние. Покаянието изисква личен труд за да се постигне. част от този труд е въздържането от блажна храна.
Фокус: Това означава ли, че постът е по-скоро духовно пречистване отколкото физиологическо?
Стоян Флорентинов: Едното се нарича диета, другото, както казах е послушание към Бога и към църквата. За диетата целта е нашето тленно тяло, което е временно да му се намали теглото или холестерола например, докато в основата на другото е нашето смирение и покаяние. Приемаме това, което Господ е установил при Светата църква, приемаме това, което е установено като дни за да се въздържаме от блажна храна, слагаме нашето мнение и виждане по ниско от например виждането на майката църква и от разпоредбите на светите отци, които са го разпоредили този пост и смирявайки се ние приемаме това. Въздържаме се от блажни храни, подчиняваме се, правим жертва. Отделно от храна се въздържаме и от други неща, основно от гняв, от веселби, от ходене по увеселителни заведения, за семейните хора - от брано общуване. Тази жертва я предлагаме като доброволно наше старание пред Бога като благодарност пред неговата всесъвършена жертва, за която той е дошъл и е пострадал за нас, умрял е, приел е най-жестоката смърт заради нашите грехове, които ние постоянно вършим. това нещо ако човек не го разбере и не го осъзнава, то постът му ще се превърне в една диета или полупост, това няма значение.
Фокус: Казахте въздържание от блажни храни, какво точно представлява той? Какво се препоръчва да се яде, какво се забранява и кога?
Стоян Флорентинов: По начало по този въпрос е ясно, че трябва да се въздържаме от местни храни, от мляко, сирене, яйца, но искам да отбележа, че в нашата вяра нямаме такива строги и педантични норми и правила. Всичко зависи от нашата лична свобода. колко ние искаме да принесем Богу това въздържание. някои се въздържат по-малко, някои повече, но все пак минимумът е определен като казахме от църковната традиция - да не се яде месо, сирене, яйца, мляко за който е здрав физически. Който е възрастен или болен, за него постът е търпението на болестта. Да напомним, че с изключение на първата и последната седмица на Коледния пост е позволено да се яде риба без дните сряда и петък.
Фокус: Великденският пост при православната вяра е по-строг от Коледния?
Стоян Флорентинов: Да, по време на Великия пост не се позволява риба, само на Благовещение и на Цветница.
Фокус: Какво друго трябва да знае вярващия християнин по време на Коледния пост?
Стоян Флорентинов: Не бива всичко, което правим да го правим по някакво задължение защото така трябва, а да го правим от обич и то свобода към Бога, със свободна воля. Защото Господ най-много обича и уважава нашата свобода. Уважава я дори, когато правим зло, когато извършваме престъпления и грехове. господ тогава не ни спира, уважава нашата свобода, но безкрайно се радва, когато доброволно правим добро и се въздържаме като постим заради него като благодарност заради неговата всесвята жертва, която той е направил, качвайки се на кръста. Искам да повторя, че тези нещо, които си говорим са непознати и са част от цялата каша от информация на всякакви лъжеверия и внушения и човек много трудно може да отсее ако в самият него не живее вярата. Изворът е Бог, а за да общуваме с него трябва да държим съвестта си чиста, а за да държим съвестта си чиста трябва да имаме старание в тази насока. Особено от въздържане като казах освен от телесна храна и от пазене на чистотата на сърцето. От цялото неприличие, което ни заобикаля - да се въздържаме, да го избягваме, да го ненавиждаме. Това ще бъде най-добрия пример за нас и за всички близки и най-важното - за нашите деца.