Комисията по заетост и социални въпроси към ЕП готова с отрицателно становище за СЕТА
Секция: ПОЛИТИКА
18 Ноември 2016 10:55
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Комисията по заетост и социални въпроси към ЕП готова с отрицателно становище за СЕТА

/КРОСС/ Във връзка с процедурата по ратификация на търговското споразумение между ЕС и Канада в ЕП, отделните комисии трябва да излязат със становище как ще се отрази договорът върху секторите, които те наблюдават. "Солидарна България" публикува превод на проекта за позиция на Комисията по заетост и социални въпроси. Докладчик е българският евродепутат Георги Пирински.
Ако бъде прието, това становище би трябвало да се вземе предвид от Комисията по международна търговия, каквато е обичайната практика. Водещата комисия също трябва да разгледа споразумението и на свой ред да изкаже мнението си за него, преди да влезе в пленарна зала за гласуване.

Междувременно активисти на влиятелната неправителствена организация „Friends of the Earth" алармираха, че ръководството на Европейския парламент е готово да приложи апаратна хватка - становищата на всички комисии, с изключение на водещата, да не се разглеждат поради кратките срокове за действие.


ПРОЕКТОСТАНОВИЩЕ
на Комисията по заетост и социални въпроси
за Комисията по международна търговия
Относно предложението за решение на Съвета за сключване на Всеобхватното икономическо и търговско споразумение (ВИТС, или СЕТА) между Канада, от една страна и Европейския съюз и неговите държави-членки, от друга(10975/2016 - C8‑0438/2016 - 2016/0205(NLE))
Докладчик: Георги Пирински

Кратка аргументация

Очакваните резултати от СЕТА са създаване на достойни работни места, балансирано нарастване на доходите и разширяване на възможностите за предприемачество. По отношение на създаването на достойни работни места обаче емпиричните доказателства, базирани на модели от реалния свят, в най-добрия случай показват незначително общо увеличение на заетостта в ЕС с не повече от 0.018% след 6-10 години действие на договора. Скорошни изследвания, използващи такива модели, прогнозират загуба на 204 000 работни места за целия ЕС, включително 45 000 във Франция, 42 000 в Италия и 19 000 в Германия. Нещо повече - оценката за ефекта върху устойчивото развитие показва значителни размествания по сектори, което в крайна сметка води до увеличение на дългосрочната безработица.

Що се отнася до доходите, проучванията сочат, че споразумението ще допринесе за увеличаване на разликата в доходите на квалифицираната и неквалифицираната работна ръка, а по този начин ще се увеличи неравенството и социалното напрежение. В допълнение се очаква промяна и в структурата на доходите в рамките на националните икономики, за ЕС очакваният ефект е 0.66% увеличение в полза на собствениците на капитал, а по този начин още повече се задълбочават социалните дисбаланси.

Споразумението не съдържа отделна глава със конкретни мерки в подкрепа на малките и средните предприятия (МСП). В ЕС към момента има 20,9 милиона МСП (93% с по-малко от 10 служители), но само 619 хил. изнасят продукция извън ЕС. В либерализираната среда, която ще създаде СЕТА, тези предприятия ще бъдат изправени пред огромна конкуренция от страна на големите северноамерикански транснационални корпорации, а това ще застраши 90-те милиона работни места (67% от общата заетост), които те осигуряват.

Въпреки че СЕТА съдържа специална глава за търговията и труда, налице е явен дисбаланс между нивата на защита, които се предвиждат за инвеститорите и за интересите и правата на работещите. Привилегированият статус, който се дава на инвеститорите със системата ИСС (бел. ред. - механизмът за съдене на държави), е в ярък контраст с консултационния механизъм, предвиден за защита на интересите и правата на работещите.

Доказан е ефектът на отслабване на търговията с развиващи се страни, в този случай основно африкански, когато се улесни търговията Север-Север. Това е особено вредно, ако се вземе предвид належащото постигане на целите за устойчиво развитие на ООН за 2030 г. като единствен начин да се преодолее задълбочаващото се неравенство между развити и развиващи се страни и да се противодейства на бързо ескалиращото миграционно напрежение.

Налице са също така сериозни съмнения относно съвместимостта на клаузата за ИСС със съществуващото законодателство на ЕС, както и относно принципа на временно прилагане.

Затова призоваваме Комисията по международна търговия да не дава на този етап съгласието си за споразумението.

******

Комисията по заетостта и социалните въпроси призовава Комисията за международна търговия, като водеща комисия, да препоръча на Парламента да не дава съгласието си за предложението за решение на Съвета за сключването на Всеобхватното икономическо и търговско споразумение (ВИТС, или СЕТА) между Канада, от една страна, и Европейския съюз и неговите държави-членки, от друга.