Конституционният съд: Плевнелиев само назначава служебен кабинет, Радев насрочва новите избори
Секция: ПОЛИТИКА
22 Ноември 2016 16:38
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Конституционният съд: Плевнелиев само назначава служебен кабинет, Радев насрочва новите избори

/КРОСС/ КС заяви, че тълкуване на основния закон не се прави по конюнктурни политически интереси и отклони искането президента

Конституцията е ясна - президентът Росен Плевнелиев може само да назначи служебно правителство, а неотложна задача на наследника му на поста Румен Радев ще е да разпусне парламента и да насрочи нови избори. Това най-общо заяви днес Конституционният съд (КС) и отказа да тълкува чл. 99, ал. 7, изречение първо от основния закон.

Тълкуването беше поискано преди седмица от Плевнелиев, според когото имало неяснота в разпоредбата, която гласи: "В случаите на ал. 5 и 6 президентът не може да разпуска Народното събрание през последните три месеца от своя мандат".

Конституционният съд обаче с 10 на 2 гласа днес обяви искането на президента за недопустимо. На особено мнение са Кети Маркова и Анастас Анастасов, какви са аргументите им за допустимост още не ясно. Филип Димитров пък е гласувал с мнозинството, но има отделно становище по мотивите.

"С оглед същностните изисквания за допустимост на едно искане за задължително тълкуване на конституционна разпоредба, е необходимо да се констатира (въз основа на искането) неяснота или двусмислие на разпоредбата, наличие на ясно очертан конституционноправен проблем и правен интерес от задължителното тълкуване, с което да се постига разрешаване на значим конституционен въпрос", посочва КС в определението си за прекратяване на делото.

И заявява, че разпоредбата, чието тълкуване иска Плевнелиев е "пределно ясна". "Съпоставянето на изречение второ и изречение първо на ал.7 на чл.99 от Конституцията очертава в контекста на предмета по настоящето дело, какво може и какво не може президентът през последните три месеца на своя мандат. Той има правомощието да назначава служебно правителство, но няма правомощие да разпуска Народното събрание. Несъмнена е забраната. Нормата е императивна. Тя отговаря на въпроса, който президентът поставя в своето искане. Отговорът е отрицателен за президента в хипотезата на чл. 99, ал. 7, изр. първо от Конституцията", пише КС.

И напомня, че в неговото решение № 20/23.12.1992 г. по к.д. № 30/1992 г., е посочено, че тази уредба е гаранция за установения парламентарен режим на управление. Тя е гаранция и срещу преминаването към непарламентарен режим на управление.

КС посочва, че няма празнота в конституционноправната регламентация, защото определянето на датата на изборите е свързано с разпускането на Народното събрание, каквото правомощие президентът с мандат в периода на последните три месеца няма.И цитира второто изречение на ал. 5 на чл. 99 от Конституцията, което гласи: "Актът, с който президентът разпуска Народното събрание, определя и датата на изборите за ново Народно събрание.". "Текстът показва неразривната връзка между разпускането на съществуващото Народно събрание и насрочването на изборите за ново Народно събрание, което трябва да се извърши едновременно. Посоченото конституционно положение е в съгласие и с чл. 64, ал. 3 от Конституцията, който постановява, че избори за ново Народно събрание се произвеждат най-късно до два месеца след прекратяване на пълномощията на предишното", пише в определението.

В него КС заявява, че разпускането на Народното събрание и свързаните с него нови избори са действия, които са изключени от правомощията на действащия президент с неизтекъл мандат от по-малко от три месеца, но са сред първостепенните неотложни задължения на новоизбрания държавен глава след встъпването му в длъжност.

Голяма част от определението си конституционните съдии са посветили на това да обяснят кога е налице правен интерес да бъдат сезирани с искане за тълкуване на основния закон. От мотивите им обаче става ясно, че те не искат да бъдат използвани за конюнктурни политически интереси.

"Конституционният съд не е консултативен орган, а упражнява правомощие за задължително тълкуване, когато има обоснован интерес от това. Няма конституционен проблем, няма противоречиво разбиране и опасност от противоречиво прилагане на разпоредбата на ал. 7, изр. първо на чл. 99 от Конституцията. При липсата на неяснота и непълнота в правната регламентация, липсата и на различно виждане и правен спор между държавните институции, да се извърши абстрактно задължително тълкуване би било излизане вън от компетентността на Конституционния съд за провеждане на задължително тълкуване", заявява КС.

И продължава: "Твърдението, че може да се наруши Конституцията и то от президента, не обосновава необходимостта от такова тълкуване. То е и излишно, защото ясно е посочено в чл. 99, ал. 7 от Конституцията, какви са правомощията на президента в последните три месеца на неговия мандат. Дори твърдяното като възможно нарушение не може да бъде основание и автоматично да води до задължително тълкуване. То е необходимо само тогава, когато зададеният въпрос се отнася до реално съществуващ и конкретно обоснован проблем, произхождащ от твърдяна неяснота на конституционна разпоредба и чрез решаването на който се постига конституционно значима цел".

"Задължително тълкуване не може да се извършва в отговор на доктринерен спор или конюнктурни политически интереси", заявява на финала КС.

Източник: "Правен свят"