/КРОСС/ Автори и представители на издателства обвиниха Министерството на образованието в опорочена процедура за оценяване на новите учебници за I и V клас. Според тях оценителите са писали преднамерени рецензии, основани на неверни фактологични твърдения, вследствие на което са облагодетелствани три издателства, а останалите са ощетени. Те обвиниха оценителите или в пълна некомпетентност и непознаване на учебната програма, или в умишлено диктувани рецензии по нечии заръки. Затова засегнатите автори и издателства обжалват цялата процедура и смятат да я дадат на разследващите.
Процедурата по оценяването на новите учебници започна през август. През миналата седмица излязоха резултатите от първия етап, при който се оценява съдържателната част на проектите за учебници, техният дизайн и дали те отговарят на учебната програма. Преминалите първия етап преминават към втория, на който учителите трябва да оценят проектите.
На първия етап проектите на учебници са били оценявани от 7 оценители - учители, представители на регионалните инспекторати, БАН. При 4 отрицателни становища те се отхвърлят, пише "Дума".
Ивайло Иванов, който е учител по информационни технологии в 134 училище "Димчо Дебелянов" и автор на учебници към издателство "Нова звезда", разказа, че на авторите е отказано да получат рецензиите, въз основа на които проектите им са отхвърлени. Разрешено им е да четат рецензиите в обем от 70 страници на място в МОН и да се водят записки. Според него има целенасочена линия за умишлено поставяне на оценки на базата на лъжливи твърдения. "Например за моя проект като критика е написано, че "Урок А" е преди "Урок Б", а трябва да е обратното, а всъщност в моя проект "Урок А" е след "Урок Б", посочи Ивайло Иванов. Той даде пример, че неговият учебник, който в стария си вариант е бил избиран в над 40% от училищата да се преподава по него, сега е оценен като "неотговарящ на възрастовите характеристики".
Според Галина Златарева от издателство "Питагор" от учебниците се изхвърля всичко с нов и различен подход и искат отново да вкарат всички учебници в общия коловоз. Потърпевшите автори дадоха примери, че без сериозни аргументи проектите им са критикувани от оценителите.
Теодора Апостолова, която е автор на отхвърлен учебник и в същото време е участвала в писането на новата учебна програма, коментира, че проектът й е отхвърлен с мотива, че не отговаря на същата тази учебна програма. "Аз искам да попитам този оценител може ли да ме убеди, че не съм могла да напиша учебник по програмата, която съм писала", каза тя.
Има прокуратура, разследващи органи и много внимателно ще се консултираме и ще видим дали няма длъжностни престъпления, предупреди Ангел Манчев, маркетингов директор на издателство "Изкуства".