„Силата на съдбата" на наша сцена
Секция: КУЛТУРА
24 Ноември 2016 14:58
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Силата на съдбата" на наша сцена

/КРОСС/ Почитателите на хубавата музика ще имат удоволствието да се насладят на „Силата на съдбата" на 25, 26, 27, 29, 30 ноември.

Тази голяма Вердиева творба не е сред най- често поставяните по света, а също и в България. Тя изисква големи, издръжливи гласове, добър оркестър и режисьор, който да се справи, доколкото е възможно това, с драматичното действие и не особено логичното либрето.

Испанската романтична драма, близка до театъра на Виктор Юго, привлича не за първи път композитора. По драми на Гутиерес Верди създава „Трубадур" и една от най- любимите си и изстрадани творби - „Симон Боканегра". Характерният за този романтичен театър мрачен колорит господства и в „Силата на съдбата". За съжаление, либретото на поета Франческо Мариа Пиаве / написал текстовете за 13 от 26-те опери на Верди!/, по драмата „Дон Алваро" от Анхел Перес де Сааведра / вдъхновена от „Валенщайн" на Шилер/ , този път не е успешно - реалистичните моменти са изгладени, превърнати в случайни епизоди, без логична връзка с действието на драмата. Основната сюжетна линия е без никакъв контраст: Силата на съдбата просто преследва героите до техния неизбежен и предварително очакван край. Въпреки желанието си Дон Алваро / главният герой/ става убиец на бащата и брата на своята любима Леонора Ди Варгас и косвен виновник за нейната гибел. Фаталната атмосфера в операта цари от първото действие до финала. Но великият маестро създава великолепна музика от началото до края - от мащабната, симфонично разгърната увертюра / тя често звучи по концертните подиуми по света!/, през ариите и дуетите на Леонора, Алваро, Дон Карлос, през хоровете, вълнуващата сцена- молитва пред манастира на Леонора, Падре Гуардиано и хора до впечатляващия, разтърсващ финал. Прекрасните, широко леещи се мелодии, богатата и колоритна оркестрация, психологическата тънкост на декламационното писмо очароват първите слушатели на премиерата - 10 ноември 1862 в Мариинския театър на Санкт Петербург /където е поръчана операта/, за да тръгне след това по сцените на Италия, Европа и Америка. От състава в Петербург блестят имената на сопраното Каролина Барбо, тенора Франческо Грациани и баритона Енрико Тамберлик, а в Ла Скала - Тереза Щолц, Луиджи Колонезе и Марио Тиберини - прочути оперни звезди от средата на 19 век.

Първата българска сценична реализация на „Силата на съдбата" е в столицата, на 21 февруари 1934 г. Дело е на режисьора и музиковеда Илия Арнаудов, диригента Асен Найденов и художника Александър Миленков. Съставът е наистина първокласен: Леонора - несравнимата и незабравимата, рано напусналата този свят, Цветана Табакова, едно изключително дарование от мащаба на Гена Димитрова, а също и Констанца Кирова, примадоната сред драматичките, Дон Карлос е италианският възпитаник, белкантовият баритон Събчо Събев/ при това полуиталианец!/, Дон Алваро е първият тенор / отличен във Верди и Вагнер, Римски- Корсаков и Бизе/, руският белоемигрант Константин Каренин, Падре Гуардиано - Михаил Попов, Фра Мелитоне - Михаил Люцканов, Прециозила - Райна Стоянова.

Ето и един интересен отзив от критиката: „След „Дон Паскуале" на Доницети не помним напоследък да е имало друга постановка с по- голям художествен успех от „Силата на съдбата" на Верди. Маестро Асен Найденов се налага категорично със своето отлично музикално ръководство. За първи път нашият оперен оркестър /след заминаването на големия Исай Добровен /звучи така прецизно и мащабно, по европейски, с всички тънкости при музицирането - нежно, изящно, драматично, дълбоко по съдържание, с нужната чистота и мярка, с необходимите динамични контрасти...Прекрасни бяха образите на Цветана Табакова, Събчо Събев, Каренин, Люцканов, Попов. Хоровете същото бяха отлични..." /Асен Балкански, в. „Литературен глас", 4 март 1934./ Тази първа постановка на Вердиевата творба е през един доста добър период на националната ни оперна сцена. В афиша й виждаме един много богат и разностранен репертоар, освен постоянните - Вердиевата триада, „Бътерфлай", „Тоска" „Бохеми", „Дон Паскуале", „Аида",„Лучия", още новите постановки на: „Лакме", „Цар и дърводелец", „Цар Салтан", „Хугеноти", „Джоконда", „Лоенгрин", „Любовен еликсир", както и две български опери: „Женско царство" от В. Стоянов и „Крали Марко" от П. Наумов и една рядко изпълнявана модерна класика от ХХ век - „Луиза" на Гюстав Шарпантие. Наистина, впечатляващ афиш, при това с първокласни певци.

Следващата българска постановка е след цели четири десетилетия. Операта на Варна разполага с двама великолепни белкантови певци, учили в Италия, съпружеската двойка, сопраното Мария Бохачек и тенворът Тодор Костов, както и бас от мащаба на Стефан Циганчев и даровит и артистичен баритон като Михаил Зидаров, за да посегне към това трудно заглавие. Успехът е голям, но за съжаление, непоследван от другите театри. През 1984 „Силата на съдбата" се радва на успех и в Стара Загора. Там диригентът- стълб на театъра, Димитър Димитров вече е поставил редица опери на Верди, сред което и трудната „Симон Боканегра", в която гостува и знаменитият български бас Николай Гяуров. Премиерата е на 22 декември 1984. Режисьор е Здравко Митков, художници Иван Йорданов и Мария Диманова, хормайстор - Богдана Попова. В ролята на Леонора блести сопраното Евдокия Здравкова- Хорозова. През преломната 1989 година, на 12 март, е втората софийска постановка, реализирана от екип в състав: Борис Хинчев, диригент, Светозар Донев, режисьор, Мария Трендафилова, сценограф. За съжаление, тя не се задържа за дълго в афиша, поради бледата режисура, въпреки доброто певческо покритие и присъствието на един голям оперен диригент-театрал на пулта.

През 1994 година Варненската опера представи на фестивала „Варненско лято" / 22 юни/ втората си реализация на това заглавие. Диригент беше Христо Игнатов, режисьор Кузман Попов, художник Кина Петрова, а хормайстор Любомира Александрова.

На 8 юни 2010 е изпълнена за първи път в Русе - концертно - под диригентството на Славил Димитров с участието на тенора Даниел Дамянов, баритона Венцеслав Анастасов и сопраното Нора Кръстинова и басът Ивайло Джуров, след което тази продукция е представена в Швейцария и Италия.

На 13 август 2016 отново Варна се обърна към „ Силата на съдбата". На фестивала се представи с голям успех третата постановка, дело на този театър, вече с гостуващи солисти и постановчици: Деян Прошев, режисьор от Скопие, Марко Боеми, диригент от Италия и двама изгряващи италиански певци - Дариа Масиеро /Ленора/ и Карло Коломбара /Падре Гуардиано/, заедно с нашите - тенорът от Варна, Калуди Калудов /Дон Алваро/ и баритонът от Русе, Анастас Анастасов /Дон Карлос/.