Промяна чрез повече справедливост и сигурност
Секция: Интервюта
29 Ноември 2016 16:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Промяна чрез повече справедливост и сигурност

/КРОСС/ Президентските избори предизвикаха размествания на политическите пластове. Безспорно ситуацията изглежда доста сложна. Правителство в оставка при президент с изтичащ мандат, който не може да разпусне Народното събрание. Резултати от президентските избори и референдума, които са ясен сигнал за сериозна динамика в обществените нагласи. Недоверие към политическите сили и изхабяване на магическата сила на „марката Борисов". Какво ще се случи от тук нататък в най-голяма степен зависи от три ключови актьора на демокрацията - президент, политически партии, медии и гражданско общество. Въпросът е дали ще решат да действат като институции на демокрацията или ще използват институциите в името на индивидуалния си интерес.

На пръв поглед нещата изглеждат ясни и регламентирани от конституцията, особено след отговора на КС по питането на президента Плевнелиев за възможността за насрочване на изборите при действащ парламент. В този смисъл не би следвало да има проблем, ако се следват зададените от върховния закон стъпки. Ролята на президента е ключова в такива ситуации. Той трябва да обере властовия вакуум, като по този начин гарантира политическата стабилност. Това се случва както посредватом спазването на конституционните процедури, така и чрез посланията на държавния глава.

От тази гледна точка позицията на Плевнелиев за наличието на политическа криза изглежда меко казано странна. Странна изглежда и логиката президентът да бави процедурите по консултациите с политическите сили за съставяне на кабинет, при положение, че ГЕРБ и БСП (без чиято подкрепа подобен кабинет изглежда невъзможен) категорично се обявиха за предсрочни избори.

Възможните хипотези са две. Или Плевнелиев не е в състояние да излъчи служебен кабинет, или не желае да поеме по-голяма отговорност в края на своя мандат. Опитът да се внуши на Румен Радев формална роля в настоящата ситуация не отговаря на конституционните норми. Радев ще има такава (и то изключително важна) едва когато официално встъпи в длъжност. Дотогава той няма никакви институционални функции и всяко негово действие с право ще бъде тълкувано като част от политическото задкулисие.

В контекста на предстоящите парламентарни избори и резултатите от референдума политическите партии са поставени в ситуация на своеобразен когнитивен дисонанс. Пред тях стои дилемата дали да подчинят поведението си на борбата за избиратели или да изпълнят демократичните си функции по агрегиране на социалните интереси и инситуционализация и рационализация на социалните и политически конфликти. Първият вариант предполага по-висока степен на конфронтация и радикални, популистки политически предложения от типа „следваме волята на народа". Втората изисква повече разум и търсенето на консенсус, а това означава сериозен дебат и търсене на компромиси както между партиите, така и между партиите и гражданите.

От тази гледна точка идеята настоящото НС да приеме спешно промени в изборното законодателство, които да влязат в сила за предсрочните избори изглежда встрани от всякаква демократична логика. Първо, защото 43-ото НС се ползва с изключително критични нива на обществено доверие, което поставя под въпрос легитимността на неговите решения. И второ, за да бъдат смислени подобни промени, е необходимо доста време - както за задълбочен и аргументиран дебат, така и за прецизиране на техническите процедури.

От ГЕРБ побързаха да потърсят радикално политическо позициониране - пълна промяна (свикване на ВНС, мажоритарни избори, нула лева партийни субсидии, 120 депутати) и то веднага. Парадоксалното в случая е, че Бойко Борисов отправи това предложение с уговорката, че неговата реализация ще доведе до сериозни негативни политически последствия. От това дали най-голямата партия ще се откаже от политическата доктрина на ината до голяма степен ще зависи накъде ще тръгне политическият дебат. И дали въобще ще има такъв.

При ситуацията не реконструиране на политическата реалност в условията на ниска легитимност на политическите елити, медиите и гражданското общество могат да изиграят съществена роля. В моменти като този обществото не просто гледа телевизия, но и слуша внимателно, за да може да се ориентира в новата обстановка. Затова е изключително важно какви послания и интерпретации ще зададат рамките на новия смисъл. Медиите (в това число и социалните) могат се превърнат в двигател на диалога, като го поставят на рационално критична основа. Това обаче няма как да стане, ако част от лидерите на мнение не заменят своя елитарен снобизъм, индивидуални делюзии и политически пристрастия с експертиза и търсене на решения, и ако медиите не загърбят фокусирането си върху конфликта и сензацията.

Настоящата ситуация е своеобразен тест за зрелостта и на политиците, и на гражданите. Рискът тя да предизвика политически трусове с непредвидими последствия е голям. Потребността от промяна е съществено осезаема и е въпрос на избор в каква посока ще бъде насочена тя. Пътищата са два - революционна деструктивност, базирана на емоциите или повече предвидимост и системност, основани на разума. И двата варианта имат своя чар и своите поддръжници. И ако нещо ги обединява, то е разбирането за промяна като повече спокойствие, сигурност и справедливост. За да се случи това, независимо кой от вариантите възприемем, задължително трябва да минем през по-голяма институционализация на политическия процес - подчиняването му на формалните правила и публичния интерес за сметка на индивидуалната воля някоя настояща или бъдеща медийна звезда.

Автор: Страхил Делийски
Източник: Икономист