/КРОСС/- Г-жо Манолова, имаше ли добра кампания преди референдума и бяха ли равнопоставени всички позиции? Като че ли звучеше само едната гледна точка, пропагандирана всяка вечер в ефира, и хората не разбраха какви са другите варианти освен чисти мажоритарни избори.
- Основните партии се опитаха тотално да неглижират референдума и да не говорят за него, за да може да мине, без хората изобщо да разберат, че такъв ще има. Това е първият случай, в който основните партии не се регистрираха за агитация за референдума "за" или "против". Негласно централите дадоха своите указания да се гласува "против" или изобщо да не се гласува. Очевидно хората не ги послушаха. Чудя се как партиите не забелязаха тази активност. Хората се подписваха за референдума цяла година. Аз ги срещах из страната, където имах изнесени приемни.
- Обяснявахте ли избирателните системи, като ви питаха из страната?
- Като омбудсман аз нямам ангажимент да разяснявам позиция "за" или "против". Това е работа на инициативните комитети и на основните партии, на цялата експертна общност от социолози и политолози, която се включи толкова активно в разтревожения хор едва след провеждането му. Всичко това е интересно и смислено, но трябваше да се случи преди него. След това при внасянето на референдума в парламента опозицията излезе от залата, останалите не пророниха и дума. Така в пълно мълчание беше насрочен референдумът. Централите и приближените им социолози и политолози го запазиха и в рамките на предизборната кампания. Предупреждавах да не неглижират референдума, защото това ще постигне обратния ефект, както и се случи. Имаше опит за служебна победа. Призовавах многократно да излязат с аргументи, защото и двете тези - и "за", и "против", могат да бъдат защитени. Сега суверенът е издал своя акт, институциите отказват да го изпълнят.
- Как написахте за 10 дни промените в Изборния кодекс?
- Аз можех удобно да си замълча, да приключа с няколко голи призива "Съобразете се с волята на хората". Но седнах, написах законопроект, внесох го и отговарям на атаките на 240 депутати и на още толкова експерти. Това не е моят, а е законопроектът на 2,5 милиона българи, които поискаха смяна на пропорционалната с мажоритарна система. Тук няма и един авторски ред. Това е преводът на законодателен език на решението на хората да сменят избирателната система. Както и това не е референдум на Слави Трифонов, а на 2,5 млн. граждани. Вярно е, че го предизвика инициативен комитет. Както и следващите избори няма да са на Бойко Борисов, нищо, че ги предизвика той с хвърлената оставка. Смисълът на референдума не е да се чуе какво мислят хората. Това не е социология. "Да"-то на 2,5 млн. българи е решение, не мнение или препоръка.
- Всъщност само ГЕРБ внесе проект НС да приеме резултатите от референдума в същия им вид.
- Нека партиите внесат свои проекти. На ход са депутатите. Да поемат своята отговорност, да преведат волята на гражданите по начин, по който те ги разбират. Но вече месец, след като се проведе референдумът, в парламента няма нищо. Партийната субсидия не беше пипната.
- Да, с бюджета запазиха 11-те лв. на глас. Смесената система, известна като немска, вариант ли е, или така формулиран, въпросът на референдума означава 100% мажоритарни избори?
- На очевидни въпроси няма смисъл да отговарям. Всеки, който се интересува, е прочел въпроса. Той беше ясен. Не адвокатствам на мажоритарната система. Аз адвокатствам на тези 2 милиона и половина, които гласуваха за въвеждането ѝ, защото те не са в ситуация да могат сами да напишат законопроект и да го внесат.
- Не ощетява ли чистата мажоритарна система сериозно представителността? И при активност 65% ставаш депутат с 31%, при положение че 69% не те харесват.
- А с колко процента предишния мандат станаха депутати Александър Методиев, Петя Раева, която влезе от Видин? Сметнете 4 мандата от Кюстендил. Каква е тежестта на един мандат в Ловеч? В дебата мажоритарна или пропорционална система не желая да влизам. Той трябваше да се състои преди това, а и няма идеална система. Но това, което хората казаха, е, че не вярват на сегашната пропорционална система и на институциите, които тя произвежда. Тази пропорционална система произвежда този продукт - това Народно събрание, тези партии, тези депутати, тези политици. Вотът беше ясен: "Ние тази система повече не я искаме." Хората казаха, че не желаят партийният началник да им натрапва депутати и депутатите да се съобразяват с него, а не с нас, избирателите.
- Не ви ли засяга, че партията, в която членувахте допреди година, не реагира по никакъв начин на текстовете, които внесохте като изменение на Изборния кодекс?
- Аз нямам партия. Моята партия са българските граждани. Моята работа е да се застъпвам при нарушени и застрашени права. Адвокатствам на няколко хиляди души в село Труд, на хората от рибарското селище, на тези в Стара Загора, които не искат да се строи в парка "Бедечка", на хората от конната база, която трябваше да се разруши, за да се построи метростанция. Аз съм адвокат на народа.
- В случая адвокатствате на 2,5 милиона души. А другите 4 и половина милиона, които може да са ощетени от това решение?
- Може да са, може и да не са. В демократичното общество има един-единствен критерий за това какво мислят гражданите. Това е вотът на избори и на референдум. Ясно е - демокрацията е за активните. Със сигурност е ясно, че над половината от гражданите участваха и 2/3 от тях казаха "да". Във всяка демократична държава това щеше да бъде достатъчно, за да се променят правилата. А ако някой ме пита дали знаят тези 2 милиона и половина за какво са гласували, ще му отвърна, че като омбудсман не приемам по този начин да бъдат обиждани хората.
- Кой да извърши районирането за мажоритарни избори?
- Според мен "Информационно обслужване".
- Как изчислихте да предложите 9 мандата за район "Чужбина"?
- Това е проект, който депутатите могат да променят. В него няма непремислени решения. Да, би могло да има и друг вариант, но всичко, което сме предложили, има своето обяснение. При определянето на мандатите за българите, които живеят зад граница, взехме за база гласуването на последните два парламентарни избора. През 2013 г. отвън има гласуване, което отговаря на 7 мандата, през 2014 г. - на 10 мандата. Средноаритметично е 8,5, закръглихме го на 9. Но ако искат депутатите, могат да сложат друго число. Това е проект. Написах го, за да ги улесня - да имат някаква подложка, да сложат нещо на масата. Те имат достатъчно други ангажименти.
- Още една непокрита хипотеза. Ако мажоритарно избран депутат стане министър, какво се случва?
- Вариантите са два. Мястото му остава незаето или се провеждат частични избори.
- И в двата варианта няма гаранция, че следващият избран ще е от същата партия, и така не може да се гарантира мнозинството.
- Сега има ли гаранция, че всички парламентарни групи, които подкрепят едно мнозинство, ще го подкрепят в рамките на целия мандат? Имаме случаи, в които буквално в първия месец цели парламентарни групи се лутаха от крайност в крайност - от подкрепящи управлението в опозиция. Като РЗС, АБВ, РБ.
Източник:в. 24часа