/КРОСС/Лондонското ателие PLP Architecture представи проекта си CarTube, който предлага създаването на подземна пътна мрежа за електомобили с автономно управление. Тук не става дума за обществения транспорт, като например Hyperloop, а леките частни автомобили.
Ръководителят на проекта Ларс Хеселгрен вижда само едно препятствие пред него - недостатъчно развития в момента изкуствен интелект, който трябва да управлява пътните потоци в системата. Според него идеален партньор в тази посока би билнякой от технологичните гиганти като Google или Apple.
Създателита на проекта го сравняват с високоскоростния ЖП път Crossrail, който има пропускателна способност от 18 000 пътника на час. При средна скорост от 60 км/ч CarTube би могъл за същото време да извозва до 40 000 души, а "закопавайки" трафика, големите градове от сорта на Лондон ще се избавят от доста автомобилни пътища и ще спечелят нови пространства за паркове и пешеходни зони.
Идията за подземен тръбопровод не е нова, но при предишните лансирания превозните средства бяха капсули на релси, защото безпилотните коли дори не бяха и мечта. Те сега отварят нови перспективи - например няма да е нужна скъпа и сложна система за вентилация на тунелите, защото няма вредни отделяния на газове. Няма да има светофари, заради централното регулиране на движанието и "разговорите" на централната система с колите, както и предаваните между самите тях съобщения.