/КРОСС/40% от българските потребители пазаруват онлайн по няколко пъти всеки месец, показва проучване. В сравнение с 2015 г. това е стабилен ръст от 7%, като българските граждани продължават да припознават ползите от електронните разплащания и да повишават своето доверие в този тип разплащания.
Нещо повече, близо 20% от анкетираните биха отказали да направят покупка, ако търговецът не приема онлайн разплащания. Това се дължи на промяна в потребителските навици успоредно с по-широкото приемане на електронните разплащания.
"Тази Коледа почти един от всеки трима българи ще избере електронни разплащания като начин да заплати за подаръци. Честотата на онлайн пазаруването се очаква да нарасне в сравнение с последните празници - 29% ще плащат за разходите си по време на празниците онлайн", съобщава Красимира Райчева, мениджър на компания за кредитни карти.
Проучването показва, че най-често българските потребители предпочитат да пазаруват онлайн дрехи и обувки (64%), технологични продукти (39%), почивки (40%) и книги (21%). От резултатите става ясно, че има някои категории продукти и услуги, за които българите предпочитат да плащат само онлайн - почивки (26%), самолетни билети (22%), ваучери за козметични продукти (17%) и битови услуги (16%).
Онлайн покупките се правят най-често в български електронни магазини (45%), големи международни търговци на дребно (20%), други международни онлайн магазини (15%) и уеб сайтове за колективно пазаруване (21%).
Най-важните критерии за българските купувачи, когато правят своите покупки онлайн, са безплатната доставка (62%), богатият избор на категории продукти (62%), наличието на сертифицираща система (43%) и възможностите за закупуване на ваучери за намаление (34%).
Въпреки че електронните плащания са по-популярни сред възрастовата група 18-35, където 41% от анкетираните пазаруват онлайн месечно, разликата с потребителите на възраст 36-55 е много малка - 38% от тях пазаруват онлайн всеки месец. По-младите българи предпочитат да плащат онлайн за дрехи и обувки (69%), технологични продукти (41%) и детски продукти (19%), за разлика от хората над 36 години, които харчат онлайн най-вече за почивка ( 42%), книги (25%), стоки (15%) и самолетни билети (18%).
През 2016 г. 43% от анкетираните мъже и 39% от анкетираните жени правят онлайн разплащания по няколко пъти на месец. Най-често българките пазаруват облекло (67%), книги (22%), козметични продукти (18%) и детски продукти (18%), докато българските мъже предпочитат да пазаруват онлайн технологични продукти (75%), ваканции ( 46%), билети за концерти (21%) и самолетни билети (21%).