От днес тръгва изцяло реконструираната жп линия Пловдив–Свиленград
Секция: Интервюта
08 Декември 2016 14:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
От днес тръгва изцяло реконструираната жп линия Пловдив–Свиленград

/КРОСС/ Инж. Милчо Ламбрев, генерален директор на ДП Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), в интервю за „Фокус" във връзка с въвеждането в експлоатация на Позиция 1 „Димитровград - Харманли".

- Инж. Ламбрев, днес се въвежда в експлоатация Позиция 1 „Димитровград - Харманли", част от проекта за реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив - Свиленград. Какви бяха проблемите по проекта и предприетите действия?
- Проектът е част от железопътната магистрала Калотина - Драгоман - София - Пловдив - Свиленград - турска/гръцка граници и е сред приоритетните проекти с национално значение в сектора на транспорта. Това е най-старият жп проект, стартиран с еврофинансиране още по програма ИСПА. Голяма част от отсечките бяха пуснати в експлоатация през тази година, а сега приключи и най-сложният участък в района на Симеоновград. Трудностите там бяха свързани с отчуждителни процедури, с откриване на археологически обекти, както и с високите нива на водите на река Марица. Линията е построена 1873 г., а последната й реконструкция е през 1970 г. Експлоатационната й скорост до момента беше 70 км/ч с постоянно намаляване на скоростта при прелези и др. съоръжения.

- Можем ли да кажем, че с откриването на днешния участък вече имаме изцяло реконструирано жп трасе от Пловдив до Свиленград?
- Да, целият маршрут е окончателно и успешно завършен. Извършени бяха всички дейности, за да може линията да достигне параметри от скорост 160 км/ч за конвенционален подвижен състав и 200 км/ч за подвижен състав с накланящи се кошове. Това означава земни работи, работа по железен път, контактна мрежа, по гари, приемни здания и всички други дейности, които позволиха жп линията да отговаря на европейските изисквания за безопасност на движението, оперативна съвместимост и опазване на околната среда.
Днес официално пускаме в експлоатация и последната отсечка - от Димитровград до Харманли. Проектът е изключително важен за развитието на железопътния транспорт в страната и на транзитния трафик през България. Освен че намалихме времепътуването, подобрихме ефективността на жп линията, чрез съкращаване на дължината й от 71.15 км на 69.12 км.
Проектът отговаря на всички нормативни изисквания за опазване на околната среда и за преминаване на железопътната линия през урбанизираните територии. Монтирани са шумозащитни ограждания. С реализирането му се премахват всички пресичания на железопътната линия на едно ниво с друг вид наземен транспорт, с което значително се подобрява безопасността на движение.
Премахнахме общо 17 прелези по трасето и изградихме 10 нови пътни надлези, 7 пешеходни надлези и 3 пешеходни подлези. Ремонтирани са общо 11 гари по маршрута - Катуница, Поповица, Първомай, Димитровград, Нова Надежда, Симеоновград, Харманли, Любимец, Свиленград и др.

- Какво е финансовото обезпечение на проекта?
- Първата част от проекта - от Крумово до Димитровград, беше финансирана от предприсъединителната програма ИСПА. Вторият етап - от Димитровград до Свиленград и съответно до гръцка и турска граници, се финансира от Оперативна програма „Транспорт". Останалата част от средствата осигурихме от бюджета на НКЖИ като бенефициент. Вложените средства за изграждане на цялото направление от Пловдив до границите с Турция и Гърция са около 867 млн. лв.

- Предстои и въвеждане в експлоатация на интермодален терминал Пловдив. Какви са ползите и как ще се отрази на жп превозите в страната?
- Проектът има голямо стратегическо и икономическо значение не само в регионален, но и в общоевропейски аспект. Това е първият по рода си интермодален терминал, който е изграден с евросредства и публично-частно партньорство. Държавата изгражда базовата инфраструктура, а след провеждане на концесионна процедура, избраният оператор ще изгради структурата и оборудването на терминала.
Неслучайно регионът е избран за първия интермодален терминал, тъй като Пловдив е с най-голяма концентрация на автомобилен бизнес и той ще бъде едно прекрасно допълващо звено в цялата интегрираност на региона в неговите логистични дадености -местоположение, летище, транспортни коридори, високоскоростна жп линия.
Надяваме се, че въвеждането му в експлоатация ще доведе до привличане на нови товари в железопътния транспорт, тъй като развитието на интермодалните превози е приоритет в цяла Европа. Тарифната политика на компанията е така ориентирана, че да привлича такива товари. Това са най-ниските инфраструктурни такси, които се ползват в системата на НКЖИ. Отделно очакваме да се намали тежкотоварния трафик по магистралите, което ще има сериозен ефект и по отношение на опазването на околната среда и живота на хората.