Нека на празничната ни трапеза има български стоки на добри цени
Секция: Интервюта
15 Декември 2016 09:29
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Нека на празничната ни трапеза има български стоки на добри цени

/КРОСС/ Предстоят най-светлите празници за българите. Обичайно, за тях сме склонни да разтворим широко кесията. Но ако за Бъдни вечер харчовете не са особено големи заради постните ястия и характерните гозби, то за последващите Коледа и най-вече за новогодишното празненство сме плащаме на драго сърце. Какво да очакваме, когато зареждаме трапезата, ще ни се наложи ли да подготвим повече средства в сравнение с миналата година и последните месеци? Дали залагайки на българското производство ще се охарчим повече, Агенция КРОСС попита председателя на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов.


- Г-н Иванов, по-евтина или по-скъпа ще ни излезе празничната трапеза за Коледа и Нова година?
- Като цяло, основните хранителни продукти запазват цените си, дори може да се каже, че има тенденция за поевтиняване. Тази тенденция е устойчива, наблюдаваме я от 2010 година, при това в световен мащаб. Тук говорим за месата, рибата, маслото, кашкавалите, сирената, млеката, олиото и брашното. Имаме леки вариации спрямо миналата година при захарта, ориза и фасула и лещата, но те са в рамките на 10%. Като съотношение това не е малко, но добрата новина е, че цената на световните борси се успокои. Като цяло, общата потребителска кошница, базирана върху 40 продукта би следвало да очакваме нива равносилни на миналогодишните.

- Най-осезаемо беше повишението в цената на захарта, особено за хората, които я употребяват в по-големи количества.
- Да, но ако през 2012 година е имало свръх ниво от 2,04 лева, а през 2015 година имаше един пик надолу, в момента имаме равнища от 1,54 лева, цена на едро, разбира се. Имаме един стабилизиращ се световен пазар към момента. Общо взето няма нищо драматично в цените. Пазарът е готов да понесе и по-високи цени, ако има изменение в цените, то те ще са на база на логистични изменения, на опаковки и т.н., а не от цените на суровините.

- Да очакваме ли изненади при цената на виното и ракията?
- При средното базисно качество на високо алкохолните напитки, които се предлагат, нямаме кой знае каква вариация. Там проблемът е в качеството и тук вече всеки трябва да направи своя избор. При тях сравнението е по 10 качества (сравнението е в 10 ценови категории, бел. ред.), така че не можем да говорим за усреднени цени.

- Можем ли в такъв случай да сравним цените на българските и на вносните вина, например?
- Можем да ги сравним така - едно висококачествено българско вино е с около 30-40% по-евтино от вносно вино с приблизително качество. Призивът към потребителите тук е, че всеки като тръгне на пазар е добре да се ориентира към продукт с високо качество. Безпредметно е да пием италианско вино с по-лоши показатели само защото е скъпо. Бих се обърнал към българските потребители с призива: купувайте българското. По този начин помагате на българската икономика. Имаме доста висококачествени напитки, вина. Спокойно можем да посегнем към българското по рафтовете.

- Предстои сериозно пазаруване преди празниците. Как да се подсигурим, че няма да станем жертва на спекула с цените?
- Ние имаме балансиран и високо конкурентен пазар, т.е. нашето ценообразуване става вследствие на взаимодействието между търсенето и предлагането, а не под влияние на други фактори. Пазарът е добре зареден, има равновесие между обема на търсене и този на предлагане. Имаме и пазарни играчи, които създават конкурентна среда и дадена цена се получава, защото от страна на потребителите има желание да извършат тази покупка. Като наричаме нещо вредна спекула трябва да знаем, че тя се е получила заради външни фактори или някаква манипулация, която да е наложила дадена висока цена. Най-доброто оръжие срещу спекулата е просто да не купим стоката на тази цена. Аз мога да искам да ви предложа портокал на 3 лева, но от вас зависи дали ще си купите този портокал от мен, на тази цена.

- Очевидно тук водещият фактор е самосъзнанието на потребителите и културата ни на пазаруване.
- Така е. Много се прекалява с думата „спекула". Няма спекула след като има достатъчно търсене и предлагане и се е формирала дадена цена. В момента има недостиг в предлагането на извънсезонни неща. Например имаме повишение в цената на краставиците, но всеки потребител би могъл да ги замени със сезонен зеленчук. Но, след като има цена около 4 лева за килограм краставици и те се купуват, макар в по-малки количества, значи има пазар и за тази цена. Хубавото е, че върху ценообразуването няма външни влияния. Няма нито контролирано търсене, нито контролирано предлагане, а те си взаимодействат в условията на висока конкуренция. Нещо много важно за цялата икономика. При този пазар остава ние да положим усилия да си развием икономиката, тъй като имаме още много да работим в тази посока. Особено по отношение на нашето предлагане.

- Очаква се отново чувствително повишение в цените на горивата. Ще повлияе ли това и на стойността на храните?
- Подобно беше положението и през 2015 година, още тогава говорихме, че тези вариации в момента почти не се отразяват в крайната продажна цена на храните. Не е толкова голям дела на транспортните разходи в тях. Може да има колебание в размер на 1-1,5 стотинки, но дори за такова отклонение е нужно драстично повишение в цените на петрола, каквото аз не забелязвам.

- Питам ви неслучайно, появяват се периодично такива информации, че може да очакваме повишение при някои храни.
- Цифрите приятели нямат. В момента анализираме данните от последните 15 години. Общо взето, след влизането ни в ЕС вече имаме балансиран пазар. Някъде от 2009 година, ние имаме много устойчиви трендове, като изключваме влиянието на климата върху производителността при плодовете и зеленчуците. Много трудно би могло да се получи изкривяване на пазара. Колебания може да се получат заради нечисти помисли от отделни играчи, разпространяващи зловредни и заблуждаващи информации. Пазарът върви гладко за настоящите условия. Това, което трябва да направим е да развиваме по-добро, по-конкурентноспособно производство, за да можем да увеличим предлагането на българска стока, като така ще подобрим благосъстоянието на българския бизнес. Това трябва да е нашата цел. Донякъде ръстът на пазара ни се дължи и от членството в ЕС и липсата на митническа тежест. В момента пазарът е спокоен, нека гражданите да се информират повече, има достатъчно контролни органи, които дават информация и да вкарват много мисъл, когато участват активно на пазара. 

Автор: Радина Христова