Във връзка с разпространените от служител на „Експрес сервиз" видео клипове за състоянието на железния път при гара Образцов чифлик, пресцентърът на НКЖИ уточнява:
В „Експрес сервиз" безспорно работят добри професионалисти, които са наясно със състоянието на подвижния състав в железницата. Фирмата е в преки икономически зависимости от частните превозвачи и намесата й в медийното пространство като адвокат на един от участниците в трагедията е груб опит за манипулация и внушаване на неверни твърдения.
Искрено се надяваме, че в близките дни и седмици медиите няма да станат арена на икономически, браншови и други интереси, „обективно" защитавани от заинтересовани лица.
За успокоение на българските граждани трябва да уточним:
- Експлоатацията на главния коловоз в гара Образцов чифлик през лятото на 2015 г., когато е заснет материалът, от съображение за сигурност на превозите, беше с ограничение на скоростта до 40 км/ч, поради предстоящия механизиран среден ремонт, който беше изпълнен няколко месеца по-късно. След ремонт по текущия път в гарата беше възстановена скоростта съгласно графика за движение на влаковете.
- Второто видео е от същия коловоз в гара Образцов чифлик, заснето от противоположната страна на гарата. Плавните двустранни неравности, които се виждат, също са премахнати чрез извършения механизиран среден ремонт.
Най-безспорното доказателство за състоянието на железния път и стрелките са резултатите от обективния контрол на независима пътеизмервателна лаборатория. Последното измерване на пътеизмерителна мотриса ЕМ 120, което беше извършено съвсем скоро - на 15.09.2016 г. и 16.09.2016 г., показва, че техническото състояние на железния път е оценено като отговарящо на изискването на нормативната уредба.
Субективният контрол, като допълващ за оценката на железния път, също допринася за осигуряване на достатъчно ниво на сигурност на превозите - след констатиране на неизправности те се отстраняват своевременно, а при необходимост се налага и временно ограничение на скоростта.
Значимостта на IX-та жп линия, като връзка Дунав - Черно море, винаги е налагало на нейното състояние да бъде отделяно сериозно внимание. Въпреки, че линията между Русе и Каспичан не е включена в програма с европейско финансиране, и въпреки ограничените финансови ресурси, с които разполага ДП НКЖИ, със собствени техника и средства само за последните 6 години (2011-2016) са изпълнени 82,016 км механизиран среден ремонт със смяна на елементи на горното строене. Това е почти 60 % от експлоатационната дължина на рамото Русе - Каспичан.
За същия период, със силите на механизираното поддържане, беше извършено укрепване по ниво и ос на 740 км, т.е. средно по 123 км на година.
В момента, по рамото Сеново - Самуил се извършва започналият тази година ремонт на 41 км железен път - подновяване между Сеново и Просторно, коловозът в гара Просторно, което вече е в ход, и механизиран среден ремонт на 32 км железен път между Просторно - Разград и Разград - Самуил.
През 2017 г. ще се извърши планиран механизиран среден ремонт в междугарието Плиска - Каспичан.
Железопътната инфраструктура в страната отговаря на изискванията и нормите на безопасност. При всички случаи на влошаване на състоянието на железния път и съоръженията в дадени участъци от мрежата се приемат превантивни мерки по намаляване на скоростта на движение на влаковете до ниво, при което е гарантирана пълната безопасност на движението, а по приоритетност и финансови възможности се извършват аварийни и неотложни ремонти на участъците с най-влошени параметри.