Влакът е навлязъл в гара Хитрино с два пъти по-висока скорост от разрешената (обновена)
Секция: БЪЛГАРИЯ
19 Декември 2016 18:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Влакът е навлязъл в гара Хитрино с два пъти по-висока скорост от разрешената (обновена)

/КРОСС/ Влаковата композиция е навлязла в гара Хитрино със 78 км/ч, при ограничение на скоростта - 40 км/ч. Това съобщи прокурор Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор, на брифинг във връзка с инцидента на гара Хитрино, предаде „Фокус". По думите на прокурор Арнаудова тези данни са получени вследствие на направената съдебно-техническа експертиза, която показва двойно по-висока скорост на влаковата композиция, което е довело до нейното дерайлиране. Изготвена е и една пожаро-техническа експертиза, за да се установи в пълнота какви са били събитията и чии действия са довели до избухването на цистерните. Прокурорите от окръжна прокуратура-Шумен са започнали действия по привличането на двамата машинисти като обвиняеми. Според прокуратурата кръгът на обвиняемите лица не е изчерпан и предстои събирането на други доказателства.

Настъпването на инцидента, според прокурорите, не може да се дължи единствено и само на действията на двамата машинисти. Най-най отговорно заявявам, от името на прокурора от ОП-Шумен, че кръгът на обвиняемите лица не е изчерпан и предстоят извършването на много действия и събирането на други доказателства. Арнаудова допълни, че освен съдебно-техническа експертиза, която показва двойно по-висока скорост от допустимата по закон, с която влаковата композиция е навлязла в гара Хитрино, е извършена и пожаро-техническата експертиза, която в момента е в недовършен етап и представлява първоначално становище за причината за взрива и за пожара. „При последвалото преобръщане и удари между цистерните, една от тях се е разхерметизирала. През отвора, образувал се в долната част на цистерната, започва интензивно изтичане на пропилен. Изтеклият пропилен е започнал да се разпространява във всички посоки, като под действието на силния западен вятър основното разпространение е по-повърхността на прилежащия терен и именно в посока североизток. Горимият газ се е разпространил на голяма площ и се е смесил с въздуха. С известно закъснение, което се отчита около 2 минути и половина, настъпва възпламеняване на газовия облак от печка на твърдо гориво, разположена в детска стая на едно от разрушените жилища", обясни прокурор Арнаудова. Според нея, след възпламеняването на газа, вълната от експлозията се ускорява и предизвиква взривна вълна. „Продължава горенето и се запалват къщи, дървета, трева и др. В крайна сметка резултатът е 7 загинали и 26 лица, които са получили тежки средни и леки повреди", обясни Арнаудова и припомни, че тези данни са първоначални и са назначени още много експертизи.
Във основа на данните на техническата експертиза, наблюдаващият прокурор от Окръжна прокуратура - Шумен е приел, че двама от машинистите са причинили най-тежкия резултат, като не са спазили правилата за движение, уредени в Закона за железопътния транспорт и специална наредба за правилата за техническа експлоатация на влаковете. „Движейки се със 78км/ч, при ограничение 40 км/ч, те са предизвикали дерайлиране на композицията, което е довело до повреждане на вагоните, изтичане на газ и последвалия взрив", коментира Арнаудова.
Тя обясни, че по-рано тримата машинисти са били настанени в психиатрични лечебни заведения с различни оплаквания, но в момента двамата, на които предстои да им бъдат повдигнати обвинения, се намират в следствения арест. По думите на прокурор Арнаудова, разследването е установило, че третият машинист, намиращ се във втория локомотив, няма обективна възможност да влияе върху скоростта на влака и на този етап няма да бъде привлечен като обвиняем. Той в момента се разпитва единствено в качеството си на свидетел.