Министерството на транспорта излезе с позиция по въпроса за изграждането на интермодален терминал Пловдив
Секция: ПОЛИТИКА
22 Декември 2016 13:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Министерството на транспорта излезе с позиция по въпроса за изграждането на интермодален терминал Пловдив

/КРОСС/Във връзка с твърдения на народните представители Драгомир Стойнев, Жельо Бойчев и Георги Свиленски, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, предоставя следната информация:

1. Прединвестиционното проучване за изграждането на интермодален терминал Пловдив е стартирало през 2008 г. (от правителство на Сергей Станишев), където са заложени основните насоки за реализирането на проекта, включително реализацията на публично-частното партньорство.

2. На 31.10.2013 г. (по време на правителството на Пламен Орешарски) Управляващият орган на ОП „Транспорт" в МТИТС одобрява формуляра за кандидатстване за финансиране на изграждането на ИМТ Пловдив, с бенефициент НКЖИ. Проектът (финансовата помощ) преминава през нотификация в Генерална дирекция „Конкуренция" на Европейската комисия и продължителна кореспонденция между оторизираните държавни органи за изследване на режима на държавни помощи при финансирането.

3. С писмо от 13.11.2014 г. (по време на правителството на Бойко Борисов) ГД „Конкуренция" уведомява, че са приключили предварителната проверка по мярката и предоставянето на финансиране към НКЖИ не представлява държавна помощ по смисъла на чл.107 от ДФЕС (Договор за функционирането на ЕС). Мярката не включва и държавна помощ по отношение на бъдещия концесионер, тъй като държавата се е ангажирала изборът му да бъде с открита, равнопоставена и недискриминационна процедура, която няма да навреди на Общия пазар, както и че той ще оперира на пазарен принцип.
С този акт на ЕК (ГД „Конкуренция") фактически беше дадена „зелена светлина" за реализация на инвестицията на НКЖИ по изграждане на ИМТ Пловдив и проектът беше стартиран. Ангажимент остана след изграждането на базовата инфраструктура тя да бъде предоставена на концесия. В тази насока са всички финансови анализи, планове и програми при реализацията на проекта.

4. С РМС 947/10.11.2016 г. е открита процедурата за предоставяне на концесия на ИМТ Пловдив. Към тази дата, кабинетът на министър-председателя Бойко Борисов не е в оставка. 
За улеснение на народните представители Драгомир Стойнев, Жельо Бойчев и Георги Свиленски, предоставяме следната информация:

Плащанията, които избраният концесионер следва да извършва, съгласно приетото Решение на Министерския съвет са следните:
- еднократно концесионно плащане в размер 5 000 (пет хиляди) лева и дължимия ДДС върху тази сума.
- годишни концесионни плащания към концедента, съставени от две части - фиксирана и променлива. Фиксираната част е в размер съгласно офертата на участника в процедурата, но не по-малко от 50 000 (петдесет хиляди) лева без ДДС. Променливата част е в размер, равен на процент, определен съгласно офертата на участника в процедурата, определен за концесионер, но не по-малък от 10 на сто (10%) от общия размер на нетните приходи от всички дейности за съответната година, свързани с ползването на обекта на концесията, и дължимия ДДС върху сумата;
- Инвестициите, които концесионерът ще бъде задължен да извърши са не по-малко от 4 687 600 лева без ДДС за срока на концесията, в т.ч. - инвестиции в размер, не по-малък от 1 400 000 лева без ДДС за първите две години от срока на концесията.

В откритата с Решение № 947/10.11.2016 г. на Министерският съвет процедура са спазени основните принципи, залегнали в Закона за концесиите, за публичност, прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и пропорционалност. В тази връзка, неясно остава твърдението на народните представители, че концесията „ще бъде дадена на голяма фирма от Пловдив". Заложените в процедурата изисквания към участниците не включват ограничително условие на териториален принцип на участниците в процедурата. Напротив, изпратеното и публикувано Обявление за откриване на процедурата за предоставяне на концесия в Европейски вестник, в съответствие с изискванията на Директива 2014/23/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2014 г. за възлагане на договори за концесия, осигуряват по-голяма публичност и възможност за широк кръг участници да се запознаят и участват в нея.