Освободеният машинист – герой, върнал се при горящите вагони да предотврати по-голяма трагедия
Секция: БЪЛГАРИЯ
23 Декември 2016 12:57
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Освободеният машинист – герой, върнал се при горящите вагони да предотврати по-голяма трагедия

/КРОСС/ Единствен виновник под стража за тежката влакова катастрофа, която буквално взриви живота на хората в шуменското село Хитрино, засега остава главният машинист на товарен влак 90570 Димитър Михнев/41 г./ от Русе.

Окръжният съд в Шумен уважи за него искането на прокурор Маргарита Георгиева и го остави в ареста с постоянна мярка. Съдът не прие обвинението за колегата му и втори машинист в локомотив N86003 Радослав Петков/64 г./ и го пусна на свобода.

„Баща ми за мен е герой. Той се е върнал да спасява горящия влак", разказа пред „Труд" дъщеря му. В съдебната зала адвокатите на Петков също обясниха, че е отишъл след взрива, за да обезопасява влака. Активирал спирачките на последните два вагона. Това е било важно, защото районът е с обратен наклон. Нареждал камъни зад негорящите вагони, правел е всичко по силите си да не допусне по-голяма трагедия в населеното място.

Не тези му действия обаче, а длъжностната му характеристика е мотив съдия Мариана Георгиева да го пусне на свобода. Обвинението заяви, че задълженията му са еднакви с тези на първия машинист, но съдията цитира, че той не е имал задължения по управление на влака, трябвало е да изпълнява разпорежданията на локомотивния машинист. Като второ лице не е имал задължение да следи за скоростта на влака и да я променя. А засега според експертизи, именно превишената скорост и неглижиране на светлинна сигнализация са основни нарушения и причина за жп.инцидента, при който е настъпило дерайлиране, разхерметизиране на една цистерна, теч на пропилен и по-късното му възпламеняване след нахлуване в къща със запалена печка /в дома на загиналия Акиф и съпругата му на ул."П.Волов" б.а./.

Според обвинението, през първата стрелка в района на Хитрино влакът, движил се по линията Бургас-Русе, е преминал с 80 км/ч, а при стрелка 5 с 78 км/ч при допустими 40 км/ч. Автоматичната влакова спирачка е задействана на 17 метра преди стрелка 1, т.е. няма екстрено задържане. Прокуратурата изтъкна и че влакът тръгва от начална гара в Бургас с 13 минути закъснение, увеличава го на 30 минути, но после наваксва и идва в Хитрино в 5,37 ч. след като по разписание трябва да пристигне в 6,02 ч. Т.е. 25 минути преждевременно. Двойна над допустимата скорост са запечатали не само „черните кутии" на локомотивите, но и очевидци. Освен ръководител движение и стрелочник, които си разменили реплики по известителна система „Този май няма да го бъде, кара бързо", кадрови военният Цанко Анастасов също станал неволен свидетел. Свършило горивото на колата му и той връвял пеша близо до линията, когато станал инцидента. Прокурор Георгиева е категорична, че има пряка причинно следствена връзка между скоростта и настъпилия резултат, а според нея деянието и двамата обвинени дейци са с висока обществена опасност. Както „Труд" писа, след адския взрив 7 души загинаха, 26 са ранени, над 50 са разрушените къщи и сгради, а за 11 дни цялото село беше евакуирано извън домовете си.

На обратна позиция, че „превишената скорост не винаги е причина за произшествие" бяха пред съда адвокатите на двамата машинисти. Беше изтъкнато, че в един том с класифицирана информация от общо натрупани 20 тома с доказателства, се съдържа протокол за оглед на стрелка 5. Агенти на ДАНС описвали като незаключена входната стрелка на железния път. В съдебна зала бе коментирано, че това може да е причина за скъсването на част от композицията след пети вагон и настъпилото произшествие.

Пред съда и двамата машинисти казаха, че съжаляват за случилото се, чуха се съболезнования към близките на загиналите.

По-младият Михнев има над 17 г. стаж, от септември м.г. е с трудов договор към превозвача „Булмаркет"-Русе. Петков е със стаж над 27 г. и е бивш машинен инструктор. Освидетелствани са като напълно вменяеми да отговарят за действията си и да лежат в ареста. Засега само единия остава зад решетките. При евентуално обжалване на ареста или протест от прокуратурата делото е насрочено за 3 януари в Апелативния съд във Варна.

Източник: Труд