Консумацията на ракия се повишава с 1/3 по празниците
Секция: ЛЮБОПИТНО
27 Декември 2016 12:50
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Консумацията на ракия се повишава с 1/3 по празниците

/КРОСС/ Празничните дни повишават с близо 1/3 консумацията на маркова ракия, сочат данните за пазара. Ракията продължава да е най-често консумираният вид алкохол по празниците и основният при гостуване в приятели, сочи ежегодното социологическо изследване на марката Пещерска. Интересна е тенденцията, че масово българинът избира да носи бутилка ракия като подарък и комплимент към домакините. Често цената в такъв случай няма основно значение, каквото има имиджът на избраната марка.

Основната консумация на маркова ракия продължава и през тази година да е съсредоточена в дома, като държи 60%. Останалите 40% са за консумация в заведение, където ракия се пие основно на вечеря с приятели през уикенда. Консуматорите от големия град казват, че търсят традиции и произход, гаранции за качество и не на последно място - модерен имидж. За по-младото поколение е важно тяхната марка ракия да бъде актуална както визуално, така и като комуникация. Съществено е тя да съответства на техния стил на живот, защото я консумират предимно с компания в заведение или на домашно събиране.

Пещерска отново излиза като лидер по разпознаваемост, държейки 98%. Именно заради своята познатост, това е най-предпочитаната ракия сред множеството наложени марки на пазара, що се отнася до покупка за дома или като подарък за специален повод. На месечна и седмична база тя е марка номер едно по най-честа консумация у дома, където хората посочват, че я пият основно като аперитив преди вечеря. Интересен е фактът, че над 60% от запитаните купуват ракия от големите търговски вериги и хипермаркети. Запазва се тенденцията ракия да се пие предимно от мъже, като жените продължават с бавни темпове да увеличават своя дял и вече държат 35%. И двата пола обаче асоциират тази категория алкохолни напитки с настоящите празнични поводи и трапезите, които подготвят. През останалите месеци от годината те асоциират ракията със специални семейни поводи като рождени дни и сватби, или със спокойствието, домашния уют и добрата компания.

Тук идва и сегментацията на различните видове ракия според профила и възрастта на купувача. Най-разпознаваемите и най-често консумираните марки ракия, както на годишна, така и на месечна база, са Пещерска гроздова и Пещерска Отлежала. Те задържат лидерска позиция по брой лоялни потребители, като пазарните проучвания сочат, че с всяка година успяват да привлекат и нови, най-често сред по-младото поколение. Интересното е, че гроздовата ракия е най-честият избор на жените между 45 и 55 години и предпочитаният избор на мъже между 25 и 29 години, живеещи в София и с добри доходи. Пещерска Отлежала от своя страна печели поколението 35-45 годишни, с по-активен социален живот. Българският консуматор на маркова ракия продължава да определя тази марка като най-успешната на пазара. Много от потребителите на Пещерска се доверяват на качеството й, защото знаят, че се произвежда при затворен цикъл, чрез който се дава гаранция за цялостния процес - от отглеждане и беритба на гроздето, до бутилиране и разпространение в търговската мрежа.