/КРОСС/ Правителството преразпредели парите за висше образование - за част от студентите ще се дава по-голяма издръжка, за други - по-малка от досега. Инженерните специалности, специалностите по природните науки и педагогическите ще получават повече. За сметка на това, се намаляват парите за медицина, стоматология и фармация. Практиката да се увеличават университетите, които предлагат обучение по национална сигурност ще се ограничи - ще се намалят парите за тази специалност, с изключение на военните академии и висши училища, както и Академията на МВР.
Повече пари ще получават университетите, които провеждат обучение по:
- математика;
- информатика и компютърни науки;
- биологически науки;
- химически науки;
- физически науки;
- науки за земята;
- електротехника;
- електроника и автоматика;
- машинно инженерство;
- комуникационна и компютърна техника;
- енергетика;
- транспорт;
- корабоплаване;
- авиация;
- архитектура;
- строителство;
- геодезия;
- проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми;
- металургия;
- химични технологии;
- биотехнологии;
- хранителни технологии;
- горско стопанство;
- общо инженерство;
- материали и материалознание;
- педагогика (всички направления);
- растениевъдство;
- растителна защита;
- животновъдство.
Намалява се годишната субсидия за:
- национална сигурност (с изключение на обучението във военните академии, висшите военни училища и Академията на МВР);
- медицина;
- стоматология;
- фармация.
До 15 януари МОН трябва да публикува списъка с коефициентите по висши училища и професионални направления.
Новите размери на годишна издръжка важат за първокурсниците през настоящата 2016/ 2017 учебна година.
Годишната издръжка на студент в дадена специалност се определят в зависимост от комплексна оценка на база качество на обучението и нуждата от съответните специалисти на пазара на труда. Оценката се изготвя на база 20 индикатора в три основни групи - учебен процес, научни изследвания и реализация на пазара на труда. Трите индикатора с най-голяма тежест са програмна акредитация (20%), безработица сред завършилите (15%) и приложение на придобито висше образование (10%).