/КРОСС/Закъснението не може да бъде причина да скачаш на релсите. Това обяви на пресконференция Димитър Костадинов от БДЖ "Пътнически превози" във връзка със снощната блокада на гара Илиянци.
От своя страна изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров заяви: "Да скочиш на релсите е нещо, което трябва да бъде наказуемо, защото не се знае кой скача. Може да е атентатор", заяви той.
Владимиров обясни, че е информирал министъра за случая.
На пресконференцията бяха коментирани и проблемите за железницата през последната седмица заради влошената метеорологична обстановка. От БДЖ признаха, че през последната седмица услугата действително се е влошила. Димитър Костадинов изтъкна обаче и факта, че никъде движението не е било спряно. Той констатира, че има 20 ударени локомотива.
От БДЖ се надяват, че времето ще се оправи и с това ще се нормализира отново движението.От 800 млн. лева се нуждаят железниците.
600 млн. лева можели да дойдат от концесията на летище София и още около 200 млн. - от капиталов трансфер - за 6 години по около 35 млн. лева.
Изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров обяви, че със средствата от капиталов трансфер могат да се осигурят още 15 мотрисни влака.
Той посочи, че концесията е ключов елемент от стратегията на това правителство за спасяване на железницата. По думите на Владимиров през 2017 г. този въпрос трябва да бъде решен при всички положения. Ако концесията не се случи, трябва да има резервен вариант на ниво държава.
"Ние сме част от екипа на г-н Московски, този екип мина през изключително голямо напрежение", посочи изпълнителният директор на БДЖ.
Според него служебният министър има малко време, така че дори няма да може да навлезе в материята на БДЖ. Който и да поеме следващото правителство, от темата за финансирането не можело да се избяга, ако искаме да имаме железница, развита поне на средно европейско ниво, категоричен е Владимиров.
Той представи данни за състоянието на БДЖ към края на 2009 г. и за сегашното състояние. Към края на 2009 г. дълговете им са били за близо 850 млн. лева. Загубата пък е в размер на 67 млн. лева. Имали излишен капацитет от близо 6600 служители.
Владимиров изтъкна, че подвижният състав е бил остарял, което възпрепятствало и подобряването на услугата.
Допълнително възникнали и проблеми. Те са свързани с близо 70 млн. лева наказателни лихви по задълженията от преди 2010 г. към банки, доставчици и НАП за периода 2010-2016 година. Като друг допълнителен проблем Владимир Владимиров изтъкна и 24 млн. лева увеличени такси на Национална компания (Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Заведени били и 29 съдебни дела, свързани с обстоятелства от преди 2010 година.
Владимиров подчерта, че са успели да намалят с почти 50 % задълженията, а загубата е сведена до 8 млн. лева. Приключили са 14 дела с искове за 226 млн. лева.
Почивното дело е изведено от 1,9 млн. загуба на 250 000 лева печалба. Владимир Владимиров изтъкна, че в периода 2010-2016 г. са изплатени главници, наказателни и текущи лихви в размер на 559 млн. лева. Този ресурс е излязъл от БДЖ, а можел да бъде насочен за закупуване на нови мотрисни влакове и инвестиции в дружеството.
Ако този ресурс не е излязъл от БДЖ, е можело например да закупят 30 нови мотриси. Така 55 % от влаковете, които сега се движат, щели да са мотрисни. Това би означавало и по-голям комфорт за пътниците.
През 2016 г. се отчита спад в броя на пътуванията и 3 % спад в приходите спрямо 2015-а. Близо 22 млн. пътници са използвали услугата.
Добре развитата железница щяла да доведе и до развитие на туризма, категорични са от БДЖ. От друга страна подобряването на услугата щяла да допринесе и за решаването на проблема със струпването на хората в големите градове. Ако влаковете не закъсняват, по-малко хора ще остават в големите градове, смята ръководството на БДЖ.