/КРОСС/Българската Агенция за пътна инфраструктура обяви конкурс за обществена поръчка за обслужване на системата за пътни такси за товарни автомобили и пътна такса за определено време на леки автомобили.
Става въпрос за електронна система, която ще позволи въвеждането на тол такси, на база изминато разстояние (над 3,5 т) както и на т.нар. електронна винетка, която ще даде гъвкавост при таксуването на леките автомобили (плащането ще е за най-различни периоди). Определяната като една от най-големите, важни и дългоочаквани обществени поръчки в областта на пътната инфраструктура обаче близо 10 месеца е в "задънена улица".
Системата за облагане въз основа на типа автомобили над 3,5 т и облагането за време за леките автомобили трябва да замести досегашното маркиране на автомобилите с хартиени лепенки по повече от 16 317 - километровата облагаема българска магистрална и шосейна пътна мрежа. Правителството очаква от нея годишни приходи от около 1,5 млрд. лева.
Приходът в държавния бюджет, който ще може да се използва за поддръжка и по-нататъшно развитие на транспортната инфраструктура по този начин, според правителството ще се увеличи около три пъти.
Прогнозната стойност на търга е 200 млн. лв. без ДДС, а очакваният период за изпълнение - 19 месеца. Обявлението за обществената поръчка бе публикувано в началото на април 2016 г. в регистъра на специализираната агенция, като първоначалният срок за подаване на оферти датира от края на май. След това обаче започнаха обжалвания на условията в процедурата - на чуждестранни и български фирми, които текат и до днес.
Един от възможните пътища, по които може да тръгне България, e прилагането на технологично най-прогресивния начин за събиране на пътна такса според типа на товарните автомобили с помощта на спътникова технология и виртуална електронна винетка за леките автомобили.
Като пример може да послужи едно от най-прогресивните европейски решения, което е изградено и вече от няколко години се обслужва в Словакия от дружество Sky Toll.
Спътниковата технология дава и възможност за по-нататъшно развитие на услугите с добавена стойност, които са приносни както за държавата, така и за ползвателите на комуникациите.