Между 10 и 20% от катастрофите стават заради лошото състояние на пътищата
Секция: Интервюта
08 Февруари 2017 12:50
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Между 10 и 20% от катастрофите стават заради лошото състояние на пътищата

/КРОСС/ Владимир Тодоров, председател на УС на Българската асоциация на пострадали при катастрофи с коментар пред Агенция КРОСС по повод тежкия инцидент в тунела „Ечемишка" и как да действаме когато станем жертви на лоши условия или недоброто състояние на пътищата у нас.

- Господин Тодоров, къде трябва да търсим отговорност за тежкия инцидент в тунела „Ечемишка"?
- Според мен не трябва да се стоварва всичко върху сегашното ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), защото тунелът не е ремонтиран от 1985 година. Вина за това имат всички, които са били на ръководни позиции в пътната агенция през тези години. В крайна сметка, последното ръководство започна реален ремонт. Разбрахме, че през 2007 година е започнал един фиктивен такъв, който е завършил с кражба на пари от назначената за дейностите фирма. Ремонт изобщо не е започнал. Да се обвинява настоящото ръководство за мен е некоректно, защото корозията се развива с течение на времето. Накратко, всички са знаели за проблема, но никой не е предприел действия за отстраняването му.

- Стана ясно, че през последните години е имало две проверки на състоянието на тунелите, т.е. поне двама души трябва да са минали през тях, за да го оценят. Как оценявате контрола върху състоянието на съоръженията?
- Всички големи обекти като виадукти, мостове и тунели имат специален режим на обследване. Трябва да има определено лице и комисия, които да оценяват състоянието. Предстои да видим какви документи ще бъдат представени, ще бъде интересно дали всички тези изисквания са спазени. Смятам като цяло, че този въпрос се неглижира. Но трябва да погледнем ситуацията и от друг ъгъл - в крайна сметка, поддръжката е свързана и със средства. Ние се възмущаваме, че 9-10 месеца не може да стартира процедурата за ТОЛ системата, а тя би генерирала милиони, които да влязат в пътната агенция за поддръжка и рехабилитация. Нещата стават все по-дълбоки. От една страна имаме такси, които се събират от винетки, но те са около 30-40% от необходимите средства. А в същото време и по незнайно какви причини (може би трябва прокуратурата да се намеси) 10 месеца чакаме за ТОЛ система. България е единствената страна в Европа, която прибира смешни пари, когато преминават ТИР-ове през територията й. Тук сме като разграден двор. България е най-евтиното трасе за тежките камиони.

- Говорили сме и друг път с вас, с ТОЛ системата ще отпадне нуждата от закупуването на винетните стикери като цяло, защото ще се проверява по регистрацията за платена такса. А това неизбежно ще засегне финансови интереси. Също ще се повиши стойността на тежкия транспорт.
- Така е, таксите за превоз ще са по-скъпи за фирмите, но ще има по-висока събираемост. Ние не можем да искаме чудеса. Ако годишно са ни нужни 500-600 млн. лева за поддръжка на пътища, от винетки събираме 30-40%. Недофинансирането там е хронично и нещата се правят на парче.
Може би трябва повече да помислим и за маркировката. Ние имаме сериозни наблюдения и има варианти за оптимизация. Маркировките са в окаяно състояние , виждаме, че в по-големите градове два пъти, на пролет и през есента, се обновяват, но ние си задаваме въпроса защо не се закупят по-скъпи и качествени бои - каучукови, с перли и други, които да издържат по 3-4 години. Може би има финансов интерес от поддържащите фирми да слагат евтини бои, да отчитат часове за полагане. А със същия ресурс биха могли да се закупят по-качествени, да по-скъпи, но по-трайни продукти. Това важи като цяло за поддръжката.

- И като говорим за поддръжката, как коментирате, ще обходният маршрут на тежкотоварните автомобили е пренасочен през Искърското дефиле заради инцидента? Не само, че пътят там е значително по-тесен, но и наши читатели сигнализират, че не се чисти добре. Днес има и срутище, което допълнително затруднява преминаването.
- Ситуацията е извънредна, наистина. Аз се надявам да не стане и там някоя беля, защото пътят наистина не е пригоден за такъв трафик. Наистина, има срутища, на много места няма мантинели, дано както обещаха, до седмица да отворят участъка на магистралата. Съветът ми към преминаващите оттам да бъдат изключително внимателни и търпеливи.

- Къде и към кого могат да предявяват претенции пострадали при катастрофи заради лошо експлоатационно състояние на пътищата?
- Въпросът ви има два аспекта. Основният е формулирането на причините за катастрофата. За съжаление, пътна полиция в случаите, когато имаме недобро състояние на пътя, било дупка, било аквапланинг или липса на мантинела, записва като причина за ПТП-то несъобразена скорост. Това е неправилно. Моят призив към хората е, че когато го сметнат за несправедливо, да настояват и да пишат възражение пред КАТ реално да се опише причината за ПТП. Ако тя е описана коректно, ние имаме няколко такива случая, наши юристи са водили дела срещу пътната агенция и сме я осъждали. Хората са получавали компенсации. В конкретния случай близките могат да се обърнат към нас, имаме горещ телефон, безплатен, 0700 17 112. Може да ни сигнализират всички, които са претърпели инцидент заради неизправност на пътя, ние водим такива дела. Имаме опит.

- Хората не трябва да остават безучастни и да се чувстват ощетени при подобни инциденти.
- По официални данни на пътна полиция под 1% от произшествията са заради лоши пътища. Ние не можем да го приемем. Според мен между 10 и 20% от ПТП-тата са в резултат на лоши пътни условия.

Радина Христова, КРОСС