/КРОСС/ Ограничаване скоростта на автомобилите до 30 км/час и безплатен градски транспорт. Това са едни от мерките, които Столична община реши да предприеме за справяне със замърсяването на въздуха на столицата.
„Изчислено е, че дори само намаляването на скоростта на автомобилите също помага за ограничаване на запрашването", категорична бе Фандъкова.
Интересно обаче къде го видяха това изчисление? Защо не го показаха пред медиите, за да разберем и ние, гражданите. И в момента скоростта на движението по тесните улички на София е горе-долу с тази скорост. Сутрин и вечер в пиковите часове дори е и по-бавно - с около 10-20 км/ч. Така че, не виждам никаква логика в подобна мярка, защото тя просто няма да е ефективна, тъй като тя и в момента се прилага, макар и наложена от трафика. А защо от Столична община не започнат по-често да мият улиците, за да не се вдига прах?
Направих си труда да потърся информация в интернет и открих едно проучване, направено от лондонския Кингс Колидж. Според него 95% от емисиите от фини прахови частици (PM10) идват не от ауспусите на превозните средства, а от износването на гумите и спирачките, както и от износването на пътната настилка. За състоянието на автомобила отговарят контролните органи на КАТ, но за състоянието на столичните пътища - общината!
Вместо държавата, в лицето на Столична община, постоянно да забранява нещо, може да стимулира използването на повече електрически и хибридни автомобили.
Другата истината е, че Столична община също доста допринесе, за да се задълбочи проблемът с многото автомобили по улиците, когато миналото лято оскъпи услугата за ползването на градския транспорт с 60%. Това принуди доста хора да се качат на колите, защото сметката им излиза горе-долу същата, ако ползват личния си автомобил, вместо рейса.
Вчера нашата будна кметица се сети: „Искаме да регламентираме пускането на безплатен градски транспорт в дни с трайно завишаване на замърсяването". А как хората ще разберат за това? Ще трябва да станат с един час по-рано и да гледат сутрешните новини дали ще платят 1,60 лева за билетче или не? Има много по-просто решение. Хубаво е, че Столична община закупи по-нови автобуси. Ако свалят цената на билетчето отново на 1 лев, със сигурност някои поне ще се замислят дали да не слязат от автомобилите си, защото в момента София се слави като един от най-скъпите градове по цена на градски транспорт в Европейския съюз.
Доказателсто за това са данните от Евростат от 2016 по „Стандарт на покупателната способност" (СПС), които показват, че в момента София е на второ място в целия Европейски съюз по цена на билета.
Така че нека от общината вместо да се чудят какви половинчати мерки да измислят, просто да направят градския транспорт по достъпен за всички граждани.
И друго.
Измерванията на съдържанието на фини прахови частици в атмосферата показват, че за периода октомври-март превишенията на нормите за чистота на въздуха са десет пъти повече от тези за периода април-септември, което доказва силното влияние на битовото горене през този период.
Колите са в движение и през лятото, нали? Дори и тогава не се отчитат толкова завишени стойности на финни прахови частици?
Т.е. излиза, че не автомобилите са основният замърсител, а отоплението на твърдо гориво.
Не, че съм защитник на многото коли по улицата, дори напротив, но частиците, които се отделят в атмосферата от горенето на дърва са също толкова опасни за човешкото здраве, колкото и тези, излизащи от ауспусите.
Ясно е, че общината няма как да накара хората да не се отопляват на дърва, защото те го правят най-вече от беднотия, но все пак има решение и на този въпрос.
С до 40 процента намаляват вредните емисии при отопление с изсъхнали, а не наскоро отсечени дърва. Изсушаването на дървата не води до допълнителни разходи за домакинствата, но има значителен ефект за опазване на околната среда, сочат проучвания. Ето в тази посока може да се помисли за някакъв вид регулация на фирмите, продаващи дърва за огрев. В Германия по закон не се допускали дърва за огрев с влажност над 30%.
В момента енергийни помощи за отопление за най-бедните българи се отпускат най-вече във вид на твърдо гориво - въглища или дърва. Държавата може да предоставя енергийните помощи за висококалорични и качествени екологични горива, за закупуване на ефективни горивни инсталации и отоплителни уреди, щадящи околната среда. А истината е, че хората се топлят на дърва и въглища от немотия. Това е основният проблем, който държавата трябва да реши.
Автор: Антоан Николов