/КРОСС/Множество товарни автомобили и хеликоптери хвърлят по 1200 тона скали в час в отворената дупка на склона, която се образува в аварийния преливник на най-високата язовирна стена в САЩ.
Една кариера работи денонощно, за да изважда каменни блокове по-тежки от 6 тона. Армия от работници смесва бетон, за да се запечата в скалите на място, съобщава Los Angeles Times.
Daily Mail вече публикува снимки на залети сгради и призрачни градове в района на разпадащия се язовир, след като на стотици хиляди бе наредено да се евакуират.
Катастрофата можеше да бъде предотвратена, но федералните власти са пренебрегнали предупреждения отпреди 12 години, че има риск близо 50-годишното съоръжение да се разруши.
Също така изглежда, че средства за ремонт на масивния язовир, който започна да се разпада, след изненадващо изобилните валежи, не са били предвидени в 100-те милиарда, отделени на ключови инфраструктурни проекти на щата Калифорния.
Валежите, които се очаква да се изсипят днес, ще влошат още положението. В основния бетонен преливник зее вече 75-метрова дупка, която започна да се отваря миналата седмица. За да се ускори източването и да се намали обема и силата, с която огромната водна маса със стълб 230 метра наляга върху стената, бе отворен неизползвания от 1968г. необлицован авариен преливник. Проблемът е, че и в него се образува огромна дупка в началото му, която в още по-голяма степен заплашва целостта на стената и специалистите насочиха изливащите се води обратно към авариралия основен бетонен преливник (бързоток) с двойно по-големи водни количества - над 2400 м3/сек.
Властите решиха, че моментът е критичен, въпреки, че стената е все още здрава и обявиха евакуация на населението. Напуснаха домовете си повече от 100 000 души.
Започне ли неконтролируемо преливане, стената е обречена, ще се разруши, което ще доведе до 10-метрова приливна вълна, която може да залее с 30 метра воден пласт градовете по протежение на 65 км от поречието на река Федър под язовира.
В същото време продължава борбата за спасяване на язовирната стена "много хора, много техника, много материали, пренасяни по земя и въздух", по думите на Бил Кройл директор на Държавния департамент на водните ресурси.