/КРОСС/ Британските опасения за икономиката на страната са изпреварили през миналата година притесненията, свързани с имиграцията и тероризма, показва глобално потребителско проучване на компанията Nielsen. Въпреки че потребителското доверие в Обединеното кралство като цяло остава силно, британските потребители са станали все по-загрижени относно потенциалното разрушително въздействие от "Брекзит", съобщава БНР.
Премиерът Тереза Мей заяви преди време, че ще отдаде приоритет на ограничаване на имиграцията в страната за сметка на достъпа на Великобритания до единния пазар на Европейския съюз в предстоящите преговори за развода, които трябва да започнат до края на следващия месец. Европейският пазар се състои от около 440 милиона потребители, като почти половината от британските износ на стоки и услуги е насочен към ЕС. Това кара редица икономисти и анализатори да предупреждават, че всяко едно нарушаване на свободната търговия с блока може да навреди на икономиката на Великобритания и да принуди някои водещи компании, базирани в Лондон, да преместят своите централи в други европейски страни.
"Уолстрийт Джърнъл" цитира последно глобално проучване на потребителите на компанията Nielsen, което установи, че 28% от британците определят икономиката като един от двата основни проблема в края на 2016-а година и това представлява увеличение с цели 12% спрямо предходната година.
Тъй като политическото и икономическото планиране на "Брекзит" е вече в ход, опасенията за работните места, които вероятно ще напуснат Великобритания, водят до несигурност сред британските потребители, заяви Стив Смит, изпълнителен директор на компанията Nielsen за Великобритания и Ирландия.
Британските потребители също така започват да отчитат ускоряването на инфлацията в страната, което се подхранва от рязката обезценка на лирата стерлинг след гласуването през юни за излизане на страната от ЕС. Данните на Nielsen показват увеличаване на притесненията относно повишаването на цените на горивата и на храните, съответно с 5 и с 2 на сто.
Трябва да се има предвид, че британската лира загуби около 15% от стойността си спрямо долара от референдума на 23-ти юни насам, което допринесе за годишен ръст на потребителските цени през януари към двегодишен връх от 1,8%. Инфлацията се очаква да надхвърли целевото ниво от 2% на Английската централна банка в рамките на следващите месеци. Според официални данни на британската статистика това вече вреди на потребителските портфейли, като продажбите на дребно в страната се свиха през януари за трети пореден месец.
Водена от издръжливите потребителските разходи, икономиката на Великобритания нарасна през 2016-а година с най-бързи темпове сред останалите индустриално развити държави от Г-7 - противно на мрачните прогнози за рязко нейно влошаване като непосредствена реакция от гласуването в подкрепа за "Брекзит".
Данните на Nielsen също така показват, че индексът на потребителското доверие във Великобритания възлезе през 2016 година на ниво от 102 пункта, което представляваше увеличение с един пункт спрямо предходната година и беше значително над средното ниво на аналогичния индекс за целия ЕС от 81 пункта. По този показател Обединеното кралство се намираше на четвърто място сред всички 28 страни - членки на ЕС, но в сравнение със заеманото второ място година по-рано, отчита проучването на компанията Nielsen.