Изграждането на велосистемата в София може да бъде блокирано
Секция: БЪЛГАРИЯ
02 Март 2017 18:38
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Изграждането на велосистемата в София може да бъде блокирано

/КРОСС/Процедурата за концесия, която включва и изграждане на велосистемата на София, може да бъде блокирана. Столичният общински съвет гласува решение общината да сключи договор с избраната след конкурс „София байкс", но друга фирма е патентовала такава система още преди две години.

Системата за отдаване на велосипеди под наем стартира в Бургас още през 2013 г. През следващата година е надградена, модернизирана, става автоматична и „говореща", след като се осъщестява и връзка с оператор. За създаването й, бургазлията Величко Янков и неговата фирма „Кинг Троник" печелят голямата награда „Изобретател на годината" на петото национално изложение на Съюза на изобратателите в България през 2014 г. Това е и една от причините на следващата година да регистрира „Система за отдаване на велосипеди под наем" в Патентното ведомство. Затова и е изненадан как Столичната община провежда конкурс и избира фирма, която да изгради такава система в София, без неговото съгласие.

„Системата е регистрирана в Патентното ведомство като полезен модел. По силата на Закона за патентите е под защита по еднакъв начин и с еднаква сила като патентовано изделие. Полезният модел е регистриран по такъв начин, че е трудно някой друг да възпроизведе или да направи подобен род система. Дори приликата с потенциално нова такава система води до защитата, която ние имаме като полезен модел и би следвало всеки друг, който иска да приложи подобен или същия род система, да поиска нашето съгласие и да получи наш лиценз. Ако софийската община и потенциалният друг концесионер решат да не спазят законите на Република България, естествено че може да я изградят. Друг е въпросът, че по силата на Закона за патентите, ние имаме право да наложим възбрана. Много неща може да се случат, ако погледнем законовата страна на въпроса", коментира Величко Янков.

Той следи с интерес желанието от няколко години на софийската община да изгради система за отдаване на велосипеди под наем. Канили са на два пъти кмета Фандъкова, за да види тяхната идея и да й я презентират, но не са получили отговор. На третия път уведомяват администрацията, че тази система е патентована, но отговор пак няма. Фирмата на Янков участва в процедурата за концесия на велосистемата в София като подизпълнител, но обществената поръчка се печели от друга компания - „София байкс". Те трябва да изградят 33 стоянки и да бъдат включени в тях 400 колелета.

Величко Янков е категоричен, че ще предприеме всички законови стъпки, за да защити правата си, включително и да иска анулиране на процедурата за избор на концесионер на велостанциите. Горчивият му опит, обаче, с изграждане на система за видеонаблюдение в реално време на коли на МВР, го прави песимист. При аналогичен случай преди няколко години, патентът му е отнет, което, според него, поставя под въпрос смисъла на Патентното ведомство.

Но за велостанциите е категоричен, че ще се бори докрай, защото е убеден, че системата, която е изградил в Бургас е уникална в Европа. Българската предлага в пъти повече функционалности от други, които работят на стария континент, подчертава той. В Бургас вече са създадени 14 станции, а предстои да се пуснат в масова употреба и електровелосипеди.