/КРОСС/Процедурата за концесия, която включва и изграждане на велосистемата на София, може да бъде блокирана. Столичният общински съвет гласува решение общината да сключи договор с избраната след конкурс „София байкс", но друга фирма е патентовала такава система още преди две години.
Системата за отдаване на велосипеди под наем стартира в Бургас още през 2013 г. През следващата година е надградена, модернизирана, става автоматична и „говореща", след като се осъщестява и връзка с оператор. За създаването й, бургазлията Величко Янков и неговата фирма „Кинг Троник" печелят голямата награда „Изобретател на годината" на петото национално изложение на Съюза на изобратателите в България през 2014 г. Това е и една от причините на следващата година да регистрира „Система за отдаване на велосипеди под наем" в Патентното ведомство. Затова и е изненадан как Столичната община провежда конкурс и избира фирма, която да изгради такава система в София, без неговото съгласие.
„Системата е регистрирана в Патентното ведомство като полезен модел. По силата на Закона за патентите е под защита по еднакъв начин и с еднаква сила като патентовано изделие. Полезният модел е регистриран по такъв начин, че е трудно някой друг да възпроизведе или да направи подобен род система. Дори приликата с потенциално нова такава система води до защитата, която ние имаме като полезен модел и би следвало всеки друг, който иска да приложи подобен или същия род система, да поиска нашето съгласие и да получи наш лиценз. Ако софийската община и потенциалният друг концесионер решат да не спазят законите на Република България, естествено че може да я изградят. Друг е въпросът, че по силата на Закона за патентите, ние имаме право да наложим възбрана. Много неща може да се случат, ако погледнем законовата страна на въпроса", коментира Величко Янков.
Той следи с интерес желанието от няколко години на софийската община да изгради система за отдаване на велосипеди под наем. Канили са на два пъти кмета Фандъкова, за да види тяхната идея и да й я презентират, но не са получили отговор. На третия път уведомяват администрацията, че тази система е патентована, но отговор пак няма. Фирмата на Янков участва в процедурата за концесия на велосистемата в София като подизпълнител, но обществената поръчка се печели от друга компания - „София байкс". Те трябва да изградят 33 стоянки и да бъдат включени в тях 400 колелета.
Величко Янков е категоричен, че ще предприеме всички законови стъпки, за да защити правата си, включително и да иска анулиране на процедурата за избор на концесионер на велостанциите. Горчивият му опит, обаче, с изграждане на система за видеонаблюдение в реално време на коли на МВР, го прави песимист. При аналогичен случай преди няколко години, патентът му е отнет, което, според него, поставя под въпрос смисъла на Патентното ведомство.
Но за велостанциите е категоричен, че ще се бори докрай, защото е убеден, че системата, която е изградил в Бургас е уникална в Европа. Българската предлага в пъти повече функционалности от други, които работят на стария континент, подчертава той. В Бургас вече са създадени 14 станции, а предстои да се пуснат в масова употреба и електровелосипеди.