Опити за заобикаляне на правилата за наемане на чужденци у нас установи ИА ГИТ
Секция: Туризъм
10 Март 2017 11:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Опити за заобикаляне на правилата за наемане на чужденци у нас установи ИА ГИТ

/КРОСС/ Новата нерегламентирана практика е засечена по време на инспекционната кампания в зимните курорти

Опити да се заобиколят правилата, които регламентират достъпа до пазара на труда на граждани от трети държави у нас, като работата им в туристическите обекти се представя за обучение, установиха контролните органи на ИА ГИТ по време на инспекционната кампания в зимните курорти през активния сезон.

Граждани, най-вече от Украйна и Молдова, се изпращат „за практическо обучение" по силата на договори между обучаващи организации и партньорски предприятия - в случая хотели и ресторанти. Самите лица пристигат в България с туристически визи и визи за културен обмен и с тях не се сключват трудови договори.

По време на проверките е установено, че организациите имат нужния лиценз да организират обучения. Според становище на Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО), Законът за професионалното образование и обучение допуска провеждане на производствени и учебни практики в предприятия като част от обучението.
Събраните от контролните органи на ИА ГИТ документи и факти обаче безспорно доказват, че обучаваните лица всъщност полагат труд. Те имат работно време, съобразено с работното време на обекта, работно място, съобразно определената длъжност -сервитьор, готвач, рецепционист, камериерка и др., полагат нощен труд, включвани са в графиците на работните смени и имат определено възнаграждение.

В същото време с тях не са сключени трудови договори за стажуване или обучение, каквито са регламентирани в Кодекса на труда. Не са предоставени и доказателства, че за практическото обучение на лицата са назначени наставници. Няма данни и за провеждане на теоретично обучение, което е задължителна част от професионалната подготовка за всяка професия.

Контролните органи на Инспекцията са установили също факти и обстоятелства, които дават основание да се смята, че обучаващите организации действат неправомерно като предприятия за осигуряване на временна работа или като фирми-посредници, без да са регистрирани като такива в Агенцията по заетостта. Те са получавали определени суми от хотелите и ресторантите, с които са сключили договори за практическо обучение, за всяко изпратено на практика лице.

ИА ГИТ напомня на работодателите, че редът за достъп до пазара на труда у нас за чужди граждани от трети страни е регламентиран в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, както и в Правилника за прилагането му. Пак там е регламентиран и облекчен ред за наемане на работна ръка за сезонна заетост - до 90 дни. Компетентният орган за осигуряването на достъпа е Агенцията по заетостта.

Работодателите са длъжни да уведомят Главна инспекция по труда в седемдневен срок от действителното започване на работа на чужденеца. Целта е да бъде следено полагането на труд от тези лица, условията, при които се полага, и да се проследи напускането им след изтичане на срока на разрешението.

Случаите, в които по време на инспекционната кампания в зимните курорти е доказано безспорно, че граждани от трети страни работят без нужното разрешение за достъп до пазара на труда у нас, са 19.

В кампанията се включиха инспектори от шест дирекции „Инспекция по труда". Те извършиха 375 проверки. Проверените предприятия са 348 с над 6100 наети. Резултатите от кампанията показват, че туризмът продължава да бъде рисков по отношение на спазване изискванията за разпределението на работното време, заплащането на труда и работата без сключен писмен трудов договор. Установени са 131 нарушения по разпределението на работното време, 53 нарушения по заплащането на труда и 44 случая на работа без сключен писмен трудов договор. Издадени са 91 акта за установяване на административно нарушение.